Авиокомпаниите отчитат рекордни резервации и наемат нов персонал. Според Европейската комисия по туризъм активността на туристическия пазар в Европа продължава да се възстановява въпреки такива негативни фактори като прекъсвания в работата на британския транспорт и военния конфликт в Украйна.
Водещи европейски авиокомпании вече обявиха за рязко увеличение на туристическата активност за това лято, а американските авиокомпании наемат нови служители, за да се справят с повишеното търсене след премахването на ограниченията, свързани с коронавируса.
В последния доклад на Европейската комисия по туризъм за туристическата активност в Европа прогноза за динамиката на пазара през тази година. „Европейският туризъм продължава да си възвръща загубените по време на пандемията позиции. В края на 2022 г. броят на пристигналите чуждестранни туристи в Европа все още беше с 18 процента по-нисък от годината преди Covid 2019. Но въпреки последните увеличения на цените, потребителите не са склонни да спестяват големи суми от пътувания, особено през втората половина на годината, отбелязва докладът.
Като цяло европейският туризъм посреща 2023 г. в доста стабилна позиция. Данните за пристигащите показват, че в почти една трета от страните този показател надвишава данните от 2019 г., а в една четвърт от страните остава само с 10 на сто по-нисък.
Сърбия (+32%) и Турция (+21%) заеха първите места по отношение на ръста на пристигащите – това се дължи до голяма степен на притока на руски туристи, които се възползваха от безвизовия режим на тези страни.
В същото време, във Финландия рязкото намаляване на потока от туристи от Русия доведе до общо намаляване на международните пристигания с 22 процента.
Eвропейската комисия по туризъм отбелязва, че в допълнение към военния конфликт в Украйна, друг негативен фактор за възстановяването на туристическата активност в Европа може да бъде прекъсването на работата на британските летища и стачките на работниците в местната транспортна индустрия.
Прогнози за възстановяване на пазара и висока активност през предстоящия летен отпускарски период изнесоха по-рано и водещи европейски авиокомпании. На 3 май Lufthansa Group отчете 40 на сто увеличение на тримесечните си приходи. Германският превозвач отбеляза, че е превозил близо 22 милиона пътници през първото тримесечие, което е с 64 на сто повече от същия период на миналата година. Броят на полетите се е увеличил с над една трета до над 183 000. Приходите на подразделението са нараснали със 73 процента и са достигнали 5,2 млрд. евро. Lufthansa Group очаква по-нататъшно възстановяване на пазара на въздушни пътувания, ръст на търсенето и увеличено натоварване на самолетите. Компанията прогнозира, че ръстът на търсенето в туристическия сегмент ще бъде почти същият като преди кризата с COVID-19.
На 5 май пък Световната здравна организация (СЗО) отмени статуса на пандемия от COVID-19. На същия ден холдинговата компания International Airlines Group (IAG), която включва British Airways и испанската Iberia, отчете рекордни резервации за летни полети и повиши прогнозата си за печалба за 2023 г. от 1,8 милиарда евро на 2,3 милиарда евро. “Като се върнем към нормални операции, ние увеличаваме инвестициите в нашите операции. През изминалата година вече наехме няколко хиляди нови служители, така че сега сме готови да посрещнем пиковия летен сезон.”
Американските авиолинии също очакват с нетърпение натоварения празничен сезон. United Airlines очаква 12 процента повече въздушни пътувания в Деня на паметта (29 май), който в САЩ се счита за неофициално начало на летния ваканционен сезон, отколкото миналата година и повече, отколкото е летял на същия ден през предпандемичната 2019 година.
На свой ред авиокомпанията Delta съобщи, че три четвърти от местата за международните й полети това лято вече са резервирани. Поради нарастващото търсене, Delta увеличава броя на полетите до най-популярните международни дестинации това лято, като Лондон и Париж. “Очакваме това да бъде едно от най-натоварените лета досега”, коментира Андрю Пиерини, търговски директор на международното летище “Тълса” в Оклахома.
Майк Стенгел, партньор в AeroDynamic Advisory, изследователска и консултантска компания, отбелязва, че на фона на нарастващото търсене американските авиокомпании наемат нови служители на почти всички позиции. “Стюардеси, пилоти, наземен персонал, служители по резервациите – всички са необходими”, отбелязва експертът.