Китай значително намали преките чуждестранни инвестиции през 2022 година. Но, не по свой избор. Чуждите регулатори станаха много по-строги, когато става въпрос за опитите на китайски компании да придобият активи в чужбина. На първо място, в сферата на инфраструктурата и високите технологии.
Но изглежда, че Китай е успял да намери нещо много полезно в това. Компаниите в страната, според доклада за преките чуждестранни инвестиции на Китай от Rhodium Group и Merics, са решили да си подготвят идеален трамплин за последващото завоюване на пазара на електрически автомобили в Европа – вторият по големина в света след самия Китай.
Китайската икономика преминава през трудни времена. От една страна, тя е подложена на натиск от последиците от пандемията от COVID-19 с нейните безкрайни локдауни през миналата година, а от друга страна, влошаването на отношенията със западните страни. Като се има предвид всичко това, спадът на обема на преките чуждестранни инвестиции в Китай в края на годината с 23 процента не е никак изненадващ, според съвместен доклад на анализаторските компании Rhodium Group и Merics. Инвестициите на китайски компании в чужбина са намалели до 111 милиарда евро, най-лошата цифра от 2014 г. досега.
Приблизително същия рязък спад на китайските инвестиции има в Европа – с 22 на сто, до 7.9 милиарда евро, което е минимумът за последното десетилетие. Въпреки това, както отбелязват авторите на доклада, въпросът не е толкова, че Китай няма какво да харчи, а просто е станал много по-селективен. Да, и европейските регулатори са много предпазливи. Европейските власти, опасявайки се, че китайските инвестиции представляват заплаха за националната сигурност, станаха много по-твърди в отговор на китайските опити да придобият някой от европейските активи в технологичния сектор.
И така, според Rhodium и Merics най-малко 10 от 16 инвестиционни сделки между китайски и европейски компании не са били завършени през 2022 г. поради възражения от властите на ЕС и Обединеното кралство. Това доведе до две тенденции наведнъж. Първо, обемът на сделките за сливания и придобивания в Европа с участието на китайски компании падна до минимум от 2011 г. насам – до 3.4 млрд. евро. Второ, за първи път от 20 години този тип китайски инвестиции в Европа отстъпиха място на инвестиции в нови производствени проекти.
И сега най-важното: ако през 2013 г. лъвският дял от китайските инвестиции в Европа бяха в инфраструктурни проекти, недвижими имоти и добив на ресурси, то
през 2022 г. Китай инвестира основно във фабрики за батерии за електрически превозни средства.
Глобалните продажби на eлектрически превозни средства (EV) са нараснали с 55 процента през 2022 година. Автомобилният сектор представлява 53 на сто от общите инвестиции, безпрецедентна концентрация на инвестиции в един сектор от 2013 г. насам. А инвестициите във веригите за доставки на пазара на електрически превозни средства са нараснали около 40 пъти в сравнение с 2016 г. – от 605 милиона долара до повече от 24 милиарда долара.
В същото време Китай инвестира най-активно през 2022 г. в страни, които са най-големите автомобилни пазари в Европа: Обединеното кралство, Германия, Франция и Италия. “Интересът на Китай към Европа, вторият по големина пазар за електрически превозни средства в света след Китай… не е изненадващ”, отбелязват авторите на доклада. Той всъщност е част от по-широка програма от зелени мерки за намаляване на въглеродните емисии от автомобилния транспорт.