Северната скоростна тангента е нищо като нещо или нещо като нищо

Иван Шишков

Иван Шишков, министър на регионалното развитие и благоустройството, пред „БАНКЕРЪ“ – част I

Проверките показаха, че всички магистрали са в недостиг на материали. Преди месец и половина прокуратурата възложи подробни проверки на АМ „Хемус“. Събуждахме  „заспалите магистрали“ като  „Струма“. Смисълът на магистралите е да бъдат построени от край до край

Г-н Шишков, вие нарекохте част от дейностите в пътно-строителния сектор „строителна бутафория“. Доколко успяхте през вашите мандати в МРРБ да изчистите сектора от имитациите и фалшификатите?

– В нашите дейности има бял и сив сектор. Предпочитам да говоря повече за белия сектор, но за да върви белия сектор, трябваше да осветим сивия. Проблемът беше главно с незаконното строителство, възложено от държавата като текущи ремонти, които на практика бяха основни. Това си беше чиста строителна бутафория – строителство без книжа, без регламент и в отклонение от закона. Естествено е, че така няма как да се строи качествено. Бедата е повече в начина на възлагане от страна на държавата, а не в изпълнението на строителите. Така например, беше установено незаконното строителство на Лот 4 на магистрала „Хемус“. Още в предишното Народно събрание аз бях предложил увеличаване на срока на търпимост на този тип незаконни строителства. Моят предшественик от правителството на ГЕРБ реагира бурно и групата им не пожела да разгледа сериозно моето предложение за търпимост. Най-вероятно, защото трябваше да се разбере дали има замитане, или има закон – аз предложих закон, а идеята им явно е била замитане. Сега обаче аз отново ще внеса в Народното събрание предложението за търпимост.

Гледайте пълното видео от интервюто с Иван Шишков:

Значи вие ще оставите след мандата си и законодателно наследство?

– Естествено. Основното е не да извадим проблемите в строителството, а да ги решим. Ще продължа да коментирам и проверките на магистралите. След като те не са в добро състояние, трябва да дадем рецептата за тяхното ремонтиране. За да имаме обаче правилния ремонт, нужни са проверки. Проверките пък провокираха политически дебат. Не е добре, когато се разбере, че в част от магистралите липсват и качество, и количество – вместо да правим основни ремонти на 12-15 години, налага се да ги правим на осмата година. Което го плащаме всички ние.

Всъщност магистрали ли е името на нашите магистрали според европейските стандарти?

– Не всички наши магистрали по същество са магистрали. „Тракия“ е магистрала, „Хемус“ също, но само в частта от София до село Яна – с габарити и скорост за магистрала. Северната скоростна тангента обаче е нищо като нещо или нещо като нищо. Не знам кое от двете. Този път е обявен за магистрала през 2018 г., без да има нито габарит за магистрала, нито достатъчно широки ленти. Играе се с термините, а още при проектирането всичко е било предварително ясно. Пак ще кажа – всичко е в заданието и в неговото планиране. Нататък е важно и обектът да се изпълни качествено, но при грешно задание, няма как резултатите да бъдат други.

Възможно ли е възложителят да е указал магистралите да се строят „тънки“?

– Когато говорим за планирането – не! Упрекваха ме, че избирам нарочно конкретни участъци, но проверките показаха, че всички магистрали са в недостиг на материали. Използвах дори георадар, взет назаем от хърватска фирма. Но кръпките се виждат и с просто око, защото пътища се строят по лош начин. И сега се правят анализи как компрометираните участъци да се ремонтират. Проверките на АМ „Хемус“ и на Западната скоростна тангента бяха направени по искане на МВР и на прокуратурата преди месец и половина. Това означава, че регионалният министър си е свършил работата. Следващият министър ще трябва да ремонтира въпросните участъци.

По този начин вие вкарвате в „трасе“ следващия регионален министър – той неминуемо ще трябва да извърши някои дейности, защото инак замитането може и да продължи?

– Тези участъци при всички положения ще трябва да бъдат ремонтирани. Като министър, за мен особено важно беше събуждането на „заспалите магистрали“, по които всякакво строителство беше замряло. На АМ „Струма“, например, имаше спряно строителство при тунелите „Железница“ – заради свлачище, установено през 2020 година. Безхаберно е, но не беше възложено никакво строителство за укрепване на свлачищата.

А усвоени ли бяха средствата?

– Не докрай. Но основният проблем е, че не ползваме нещо, което е почти готово. А не го ползваме, защото през 2020 г. не е бил възложен проектът за укрепване на свлачището. Когато през 2021 г. бях заместник-регионален министър, възложих да бъде направен проект. А през август 2022 г., когато станах министър, установих, че е направен само идеен проект, който дори не беше одобрен. Към днешна дата все пак имаме одобрени проекти за укрепване на свлачищата, имаме и строителни книжа, защото така е редно да се работи. До август движението в посока от Гърция трябва да бъде пуснато.

С кресненската „тапа“ как ще се справите?

– За кресненската „тапа“ съвсем скоро бях атакуван, че съм одобрил ПУП и съм издал разрешение за строеж. Тя също беше част от дълбокия сън на магистрала „Струма“. А сънят беше дълбок, защото никой не искаше да бръкне в раната. Смисълът на магистралите е да бъдат построени от край до край. Този участък на „Струма“ е най-трудния.

И най-спорния също.

– Точно така. Когато има спор, човек трябва да извади целият си професионализъм, за да покаже кое в спора е най-доброто и после да го направи. Така трябва да правят политиците. И експертите около политиците. В случая процесът ще продължи напред, но не с предрешено трасе. Ако не го бяхме направили, магистрала „Струма“ трябваше да започне отначало. Което означава, че в следващите десетина години най-вероятно нямаше и да сме започнали да строим. По-страшното е, че можеше да се наложи и да връщаме европейски пари, които сме получавали за магистралата. Европа дава пари за цялостна свързаност. Европа не дава пари за рязане на лентички или за два-три лота. Ще получаваме пари за цялостна свързаност на всички магистрали. А ние дори проекти нямаме за всички магистрали. Магистралите спяха, защото ги нямаше на хартия. Частта на АМ „Европа“ – от София до Сливница – е с одобрен ПУП от 2014 г., но последното разрешение за строеж е от 2023 година. Бях нарекъл тази магистрала „Скоростта на костенурката“. Нищо по-естествено няма една магистрала да се проектира и построи цялостно. Но, когато се строи на части, тогава се вдига повече шум. Да, магистралите се строят на лотове, но правилното е да се дадат на няколко строителни фирми, за да се строят едновременно. Сега строителството на магистралата Русе – Бяла – Велико Търново – Маказа го обявихме за национален обект, одобрихме цялостен ПУП и чак тогава сключихме договори за инженеринг. Защото случаят с АМ „Хемус“ – с раздаването на пари без яснота кога ще се строи – не трябва да се повтаря. За да бързаме да строим, най-напред трябва да бързаме с проектирането.

Каква ще бъде съдбата на незаконното строителство по магистралите?

– Минава през законови промени. Ако държавата иска да стъпи на законова рамка, каквато вече съм предложил. Всички незаконни строителства да намерят своята законна развръзка – не смятам, че можем да си позволим да събаряме незаконно строителство.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли цените на имотите да се повишат още след влизането ни в еврозоната?

Подкаст