Дали Ахмед Доган още смята Русия за гарант на планетарния мир?

Мустафа Емин

Мустафа Емин пред „БАНКЕРЪ“:

Монополизация на мюсюлманите и фрагментация на останалите  – това е политическият модел у нас. Националната сигурност не се застрашава от избори или връчване на мандат на втората парламентарна сила. В България се практикува „счетоводна отговорност“.  ДПС събира най-крадливите българи с най-крадливите турци в една партия. Пожарникарското предоговаряне не е редно нито в бизнеса, нито в живота.

Г-н Емин, под формата на размразяване, ГЕРБ сега предлага на ПП-ДБ ултимативна дилема: или се приспособявате към нас, или чупим фризера и отиваме на избори. След като имаше официално споразумение между двете коалиции, какво ново очаквате откъм щаба на Борисов?

– Принципно погледнато, не е ОК всеки ден да предоговаряме вече договорени позиции. Такива пожарникарски случки не са редни нито в бизнеса, нито в търговията, нито в нормалните човешки отношения. Започнали сме дълъг процес на изграждане на отношения, който от наша страна се ръководи от акад. Денков. И трябва да се договорим за стабилно редовно правителство, което да сложи край на дългите служебни управления на президента.

Вижте цялото видео от разговора с Мустафа Емин:

Сега обаче ГЕРБ-СДС пробва да изцеди политическия максимум от подслушаното партийно събрание на ПП.

– В това среднощно партийно събрание няма нищо скандално. Събрали се хора, които мислят и обсъждат какъв е най-добрия начин за управление на страната. От всеки дълъг запис могат да се изкарат извън контекста различни неща, полезни за различни хора. А общият контекст във въпросния запис е загрижеността за държавата.

Не се ли провеждат по сходен начин всички партийни събрания?

– Зависи от присъстващите. Записи от други събрания също са излизали публично. Но как текат обсъжданията на такива форуми си е вътрешнопартиен въпрос. Когато се обсъжда формулата за управление на страната, няма място за никакви персонални дрязги.

Патриотите на руските национални интереси у нас, които системно преглъщат нахалството на посланик Митрофанова, изключително много се възпалиха от споменаването на думата посолство. Въпросът отдавна е изяснен от гледна точка на членството ни в НАТО и ЕС, но вие – като експерт по национална сигурност – как го разглеждате?

– Извън конкретиката на този случай, има една базова промяна, която убягва на гравитиращите около евразийските идеи. И тя е, че ние вече не сме в Хегеловата концепция за сигурност, която започва с държавата и завършва с индивида. Точно обратното. Националната сигурност не започва със сигурността на държавата и – в ония години – на БКП. Обществото функционира  в парадигмата на Кант – степенуването започва от сигурността на индивида, минава през обществото и стига до държавата. Ние гарантираме националната си сигурност като гарантираме сигурността на отделния индивид. Това не се разбира от кръга около президента Радев. Националната сигурност не се застрашава от избори или от връчване на мандат на втората парламентарна сила. Авторитарният социализъм си отиде. Ние не искаме персонални промени, а институции, работещи в синергия. В момента отношенията между институциите са в окаяно състояние. И този проблем у нас се решава от парламента и парламентарно избрано правителство.

Кое ще натежи в преценката на ГЕРБ-СДС – да използват момент на слабост у противника и да предизвикат нови избори или да тръгнат по пътя към парламентарно правителство чрез политическа синергия? Докъде могат да доведат новите условия, които те поставят?

Не мисля, че сме уязвими, защото стоим на принципната си позиция. Ако ГЕРБ-СДС решат да променят мнението си всеки ден, проблемът остава техен.

Вероятна те отчитат бъдещи електорални сътресения в лагера на промяната, които да дадат резултат на следващи избори.

– Електорални сътресения могат да се очакват навсякъде. В тази връзка искам да напомня как политическата ни система беше превзета още с началото на прехода. Тогава обществото беше разделено по много простичка схема. Създадена беше политическа формация, която монополизира представителството на етническите турци, на помаците, на мюсюлманската общност. В тази електорална ниша останалите партии престанаха да действат. И това продължава до ден днешен. За другата част от българското общество системата беше фрагментирана от  партии-фантоми, които са трудно разпознаваеми една от друга. Ако ГЕРБ удържат на договорката, това правителство може да свърши много задачи. Външнополитическите са Шенген и еврозоната, а във вътрешнополитически план – оздравяването на държавата и институциите, което не минава през персони, а през институции.

Но институциите могат да оздравеят със здрав персонал.

Институциите работят на база закони.

Калинките в институциите станаха нарицателни за модела, по който държавата се управлява над десет години: те са верни единствено на онези, които са ги назначили.

– Да, така слонът е в стаята. Дълги години държавната администрация беше инструмент за коткане на електорат.

Който сложи ръка на администрацията, той печели изборите – това беше негласното правило на прехода.

– Което е в диаметрална противоположност с принципите и ценностите на демокрацията, където има много ясно разграничение между политическото и експертното ръководство. У нас вече 32 години имаме припокриване между политическо и експертно ръководство – когато някои кръгове спечелят изпълнителната власт, сменят персонала до последната чистачка. Учим демокрацията много бавно.

Да приемем, че все пак ротационният кабинет между ПП-ДБ и ГЕРБ-СДС стане. Как силите на Промяната ще направят заявените радикални реформи и ще оптимизират администрацията, която е съществена част от електората на ГЕРБ?

Тази промяна е възможна и ще се случи на база принципни решения. Говорим за оздравяване на държавата и за нов, дългосрочен модел на управление. В момента у нас се практикува „счетоводна отговорност“ – министри и директори отчитат средствата, които са получили и изразходвали, но нямаме персонална отговорност за крайните резултати. Все едно да възложите на някого да ви построи къща, а той да се появи след 2 години и да представи фактури или за гола поляна без къща, или за постройка с течащ покрив.

Смятате ли, че всички реформи, замислени от вашата коалиция и ощетяващи електорално ГЕРБ-СДС, ще бъдат приети с възторг от тях?

– Държавната администрация трябва да спре да изпълнява политически функции.

Най-ухажваният политически субект в момента е ДБ, част от която сте и вие. Опонентът ви Деница Сачева смята, че ДБ се държи като мъдрец. Винаги ли мълчанието се възприема като мъдрост?

– Няма промяна в нашите официално взети решения.

Но не излъчвате министри за проектирания редовен парламентарен кабинет, което също е знак.

– Ние защитаваме тезата за експертно правителство.

ПП обаче смятат, че отговорността трябва да се носи от политици. Кои експерти ДБ предлага за евентуалния кабинет?

– С имена не мога да говоря, с тази задача е натоварен акад. Денков. Но ние не бягаме от отговорност.

В някои среди се заражда съмнението, че ДБ гледа повече към следващи политически ситуации, отколкото към сегашните възможности за съставяне на редовен  кабинет. Възможен ли е такъв неутралитет, в рамките на вече взети решения? Или ДБ си оставя вратичка към нови партнирания за следващи парламентарни избори?

– В политиката изглежда всички се ухажват. За мен е нормално политическите партии да мислят в хоризонти напред. Но това не означава, че сега бездействаме по основните политически теми.

Има ли вариант, при който действия на Гешев да изиграят съдбоносна роля за съставянето или несъставянето на кабинета ГЕРБ-СДС/ПП-ДБ? Отдавна се лансира предположението, че такова правителство ще съществува със залога на един конкретен имунитет?

– Не мисля, че ще бъде така. Само при втория мандат би се получил приемлив баланс между старото и новото в политиката.

Вашата политическа сила настоява за експертен кабинет. В разбиранията на ДБ г-н Асен Василев експерт ли е или политик? Трябва ли името му да остане в листата на проектокабинета в следващата фаза на преговорите?

– Г-н Асен Василев е един от най-добрите финансови експерти. Лично аз смятам, че наличието на политически фигури в изпълнителната власт действа отрезвяващо на политическите партии, защото ще има персонална отговорност. Няма проблем Асен Василев да остане в листата на кабинета.

ДПС не желае да стои в сянка. Мислите ли, че за актуализиране на легитимацията, Движението ще прибегне до вътрешна перестройка и персонални промени на върха? В СТУДИО БАНКЕРЪ Осман Октай прозря, че когато д-р Доган назове съпартиец с обръщението „драги“, той е „пътник“ в йерархията. А философът така се обърна към г-н Карадайъ.

– Обществото ни е жертва на преувеличаването на персоналните промени. Карадайъ има достатъчно причини да си ходи.

В организация като ДПС личностите винаги са знакови.

– Съгласен съм. Но и светец да сложат за председател на ДПС, системният проблем на политическата ни система няма да бъде решен.

Кои да го сложат?

– Основополагащият проблем на политическата ни система, свързан с ДПС, е монополизацията на представителството на мюсюлманите в законодателната и изпълнителната власт. Става дума за 10-15% от населението на страната.

Това го говорим от 30 г., но нито един опит за счупване на този костелив орех не успя.

Така се гарантира практиката едни и същи хора да са на гребена на политическата вълна – монополизация на мюсюлманите и фрагментация на останалите. ДПС събира най-крадливите българи с най-крадливите турци в една партия, претендираща за защита на етническия мир. Ахмед Доган беше получил награда от Руския културно-информационен център за принос към руската държава. Той не отиде да получи наградата лично, но изпрати благодарствено писмо. И в писмото написа, че Русия е гарант за планетарния мир. Към днешна дата питам г-н Доган дали Русия е гарант за планетарния мир?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст