Строителни кранове, водопроводи, подово отопление и свързването на всички единадесет римски акведукта в канализационна система през I век от новата ера са само част от постиженията на древния Рим.
Римляните са били гениални архитекти и затова тяхната пътна мрежа така е била оплетена, че “пъпа” на империята е бил пряко свързан дори и с най-отдалечените нейни кътчета. Ако някой още не е разбрал или пък никога не е знаел, това е причината
сентенцията “Всички пътища водят към Рим”
да е по-възрастна от новата ера.
Много съвременни пътища също са построени върху основите, положени от древните римляни. За разлика от останалите, Столична община се опитва да върне града във времената, когато до идването на римляните по нашите земи (втори век преди Христа) са оставали някакви си… стотина години. Градската среда е лабораторна маса за злокобни експерименти, които хем дразнят окото и всички останали сетива, хем струват скъпо и прескъпо на данъкоплатците.
Още в началото на седмицата стана ясно, че пренареждането на пренаредените
като за бог да прости жълти павета в центъра на София,
все пак ще започне. Когато обаче бъде довършен ремонта на частта от ул. “Оборище” в района на храма “Александър Невски”.
Миналият месец от общината обявиха, че поредният ремонт на ремонта ще започне през май. Вече сме юни, но градоначалникът Фандъкова и подопечния й антураж продължавата да се правят на разсеяни и да ни заглавикват с елементарното оправдание, че
размотаването било в интерес само и единствено на столичани.
Аргументът бил очевиден: заради операцията по пренареждането на жълтите павета пред парламента, бул. “Цар Освободител” щял да бъде затворен. И понеже заради ремонта на ул. “Оборище” в частта й от “Александър Невски” до бул. “Васил Левски”, кръговото около храм-паметника нямало да работи, ще се стигне до огромни задръствания – поради липса на алтернативен маршрут. И затова – първо да свърши едното, после ще почне другото. Кога обаче – ни градоначалник Фандъкова, ни антуража й знаят. Явно и да питат не смеят…
Историята е банална,
нежеланието на прокуратурата да “защрака” с белезници
по коридорите и кабинетите на “Московска” № 33 – също.
Само седем месеца след ремонта на бул. “Цар Освободител” пред парламента, паветата се разместиха така, сякаш са ги редили майстори на по 7-8 ракии и 3-4 бири. Като на места между “силикатните блокчета” зеят луфтове даже от по 8-10 сантиметра.
Според изпълнителят на обществената поръчка – небезизвестният “обществено-поръчков” строителен монополист – фирма “Трейс”, и общинарите на Фандъкова, причините за провала били две:
метода за пренареждането на паветата и претенциите на културното министерство
за опазване на културното наследство.
От фирмата изпълнител били редили паветата по автентичната технология от началото на ХХ век – върху “пясъчна възглавница” и без свързващ елемент. След пускането на движението обаче, заради натоварения трафик се е получило разместване в хоризонтална посока. Причината била очевидна – приложената технология е предназначена за леко и пешеходно движение – максимум до 50 МПС-та на ден, а не за интензивен трафик.
Сега от Столичната община обещават пренареждането да стане по нова технология, която експерти обсъждали от миналата година и в момента се чакало
одобрението ѝ от Националния институт за недвижимото културно наследство.
И понеже архивите и в този случай са повече от живи, нека си кажем кое как стои.
Според легендата, жълтите павета са подарък за сватбата на цар Фердинанд, а според фактите са внос от Австро-Унгария по инициатива на тогавашния софийски кмет Мартин Тодоров.
Периодът, през който централните софийски улици са “декорирани” в жълто – 1907-1908 г., съвпада с появата на емблематични сгради на Народния театър (1906 г.), Военния клуб (1907 г.), Халите (1911 г.), Централната баня (1913 г.), Храм-паметник „Александър Невски“ (1904-1912 година).
Паветата са произведени в Будапеща от стрит и изпечен варовик (мергел) и са
по-устойчиви от асфалтовата настилка,
но само при едно положение – ако са наредени правилно.
По силата на някакви неведоми обстоятелства, тази “загадъчна технология” за редене на павета остава недостъпна за днешните софийски общинари и техните бизнес ортаци. Все пак става въпрос за началото на миналия век, а не за Средновековието.
От друга страна, ако нашите експерти не се справят с въпросната технология, защо не се обърнат за помощ към свои задгранични колеги. Или просто общината да си купи някаква машина като във видеоклипа.
Все пак тези павета не са редени от извънземни, така че никой да не може да разгадае схемата. Опитват се да ни убедят, че въпросното редене е толкова мистериозно, колкото строителството на египетските пирамиди. Е, те може да си мислят всичко, но ние си знаем, че засега само се опитват.
Едно обаче е ясно – ако общината почака още малко, жълтите павета ще се превърнат в трошляк, който – освен за стрелба с прашки – няма да е годен за нищо друго. От друга страна обаче идват избори и като нищо, наследникът на Фандъкова да спечели с обещанието, че ще нареди жълтите павета като за царска сватба. Нищо, че преди един век те са докарани единствено заради красотата на новата столица на България.