Варна трябва да бъде отворена към морето. По тази причина преди години кметът Иван Портних е предложил част от зоната да бъде освободена от товари и отворена за хората, отбелязват от местната власт в морската ни столица. Идеята е била да бъде проведен международен конкурс за изграждане на конгресен център, а според друга магазиите трябва да бъдат превърнати в център за безплатно IT-обучение на децата на Варна.
„Днес тази магазия обаче е предоставена от ръководството на пристанището за супермаркет! Не мисля, че бъдещето на тази зона трябва да се движи в такава посока, защото тя е ключова за града ни“, категоричен е кметът Иван Портних. Това той е заявил по време на среща, посветена на предизвикателствата и потенциала пред българските пристанища в контекста на променящата се реалност на черноморския регион. Тя е била организирана от Морски клъстър България.
Събитието е събрало представители на Министерство на транспорта и съобщенията, „Пристанище Варна“ ЕАД, Изпълнителна агенция „Морска администрация“, „БМФ порт Бургас“ и други.
Според кмета на Варна в контекста на войната в Украйна, темата става все по-актуална както за региона и България, така и за черноморските градове, сред които и Варна. Сигурността, както и насърчаването на синята икономика – развитие на черноморски изследвания, научно-изследователската и развойна дейност, дигитализация, са много важни задачи, които носят добавена стойност за България и Варна.
А като представител на местната власт, кметът Иван Портних подчертава, че развитието на пристанищната дейност също има голямо значение за икономическия профил на града.
В този контекст се поставя въпросът за бъдещето на държавното „Пристанище Варна“ с двата терминала – изток и запад. Какво предстои – концесия, преместване или нещо друго? Какво ще стане с личния състав, какво ще стане със зоната, която бе освободена от товари? „За мен като кмет на града, за хората, които работят в пристанището, за варненската общественост е важно да има ясна и публична информация по тези теми“, отбелязва кметът на Варна.
Според него, ако преди 100 години пристанищата са създавали градове, днес градовете превземат пристанищата. „Варна трябва да има пристанище – модерно, конкурентоспособно, отговаряща на всички световни стандарти“, допълва Иван портних. Кметът припомня, че скоро е била възродена идеята за изграждане на плавателния канал Варна- Русе, която вече е част от дневния ред на Европейския парламент, като част от предложенията за промените в обхвата на Трансевропейската транспортна мрежа.
На срещата са засегнати и други теми – за новата реалност в Черно море и въздействието й върху пристанищата, портовете като елемент на градската среда и въздействието на пристанищните дейности върху крайбрежната екосистема.
Варна е третият по население град в страната и главен център на една от най-развитите в икономическо отношение области в Североизточна България. Мекият климат позволява целогодишно използване на пристанището.
„Пристанище Варна“ е разположено както на черноморското крайбрежие при Варна (Терминал „Варна Изток“), така и във вътрешността на Белославското езеро при Девня (Терминал „Варна Запад“). Двата терминала се намират на около 30 км един от друг. В акваторията на „Пристанище Варна“ има още четири пристанищни комплекса: „Петрол“, ТЕЦ „Езерово“, „Леспорт“ и Фериботен комплекс „Варна“. Над 50% от всички водни товари (речни и морски) минават през „Пристанище Варна“, което е най-големия български порт и „контейнерната врата“ на България.