Камионът – дойната крава на транспорта

От 1 юли държавата отново вдига пътните такси за тежкотоварните МПС-та. По стар народен обичай – без да се вслуша в критиките и предложенията на автобранша, нищо че общественото обсъждане е задължително, а вземането на чуждото мнение предвид – още по-заддължително. По закон, разбира се. Ето защо „камионджиите“ подготвят протести. също за пореден път…

Средно с 50% се увеличават от 1 юли тол таксите, които плащат всички камиони и автобуси по Републиканската пътна мрежа. Решението за това беше взето миналата година и трябваше да влезе в сила от 1 януари. По настояването на автобранша и със съдействието на служебния вицепремиер Христо Алексиев обаче въпросното влизане в сила бе отложено с 6 месеца.

Собствениците на фирми за товарни автомобилни превози се готвят да посрещнат поскъпването на тол таксите с протести, които ще започнат с митинги и автоколони и, ако не бъдат чути – ще прераснат в

блокади на магистрали, пътища, граници и градове.

Принципно превозвачите не са против това увеличение. Те обаче негодуват, защото повече от година държавата отказва да чуе техните предложения за въвеждане на облекчения, които да защитят и бранша, и клиентите му, и крайните потребители на стоките и суровините.

Припомняме, че от лятото на 2022 г. автомобилните превозвачи предлагат най-различни варианти за намаляване на сумите, които плащат за тол такси –

като част от антикризисните мерки.

Мотивите им са чрез приемането на отстъпки за камионите, които извършват най-голям обем превози на товари, ще се постигне намаляване на навлата (цените за превоз на товари – бел. авт.), а оттам – и на инфлацията.

Идеята е на база изминато разстояние, на камионите за вътрешни превози

да се дават различни отстъпки.

Първоначалното предложение беше при изминати над 3000 км, над 5000 км и над 7000 км месечно, отстъпките от тол таксите да са съответно 20%, 40% и 60 на сто.

Тъй като голямата част от камионите правят над 7000 км месечно, това щеше да намали на разходите им за пътни такси с 60% спрямо онова, което плащат от 1 юли 2022 г. насам.

По информация от превозвачите, след тази дата разходите им за тол такси са се увеличили около 2.5 пъти, което ги е принудило да повишат

цената на собствените си услуги средно с 15 на сто.

От 1 юли 2023 г. е заложено тол таксите да скочат с между 35% и 100 процента. Така таксата за магистрала на камион с 4 и повече оси, с товароподемност над 12 тона и с екокатегория „Евро V“, ще се увеличи с 50% – от 24 на 36 ст. за километър. Което ще рече, че тол таксата му за превоз на товар от София до Бургас по магистрала „Тракия“ ще поскъпне с 46 лева.

Тол таксата на същия камион по второкласните пътища ще скочи 100% – от 15 на 30 ст. на километър.

За тежките камиони от по-ниските екокатегории – „Евро ІV“ и „Евро ІІІ“, тол таксите скачат по следната схема: за автомагистрала – от 27 на 37 ст./км (37%), за второстепенни пътища – от 16 на 32 ст./км, т.е. със 100 процента.

За камионите над 12 тона с 2 или 3 оси и с екокатегория „Евро V“, тол таксите за магистрала ще скочат от 17 на 27 ст. за километър (60%), а за второкласните пътища – от 11 на 21 ст./км, т.е. с 90 на сто.

Разбира се, всичко това води след себе си както

ново повишение на навлата с 15-20%,  

така и последващо поскъпване на превозваните стоки и суровини.

Като национално отговорна медия, „БАНКЕРЪ“ неведнъж е поставял въпроса, че камионите рушат пътищата повече и затова трябва да плащат повече за тяхната поддръжка. Срещу това обаче те би трябвало да получават и адекватна услуга – така, както я получават във всички нормални държави.

Явно България

все още е много далеч от понятието „нормална държава“,

защото разбити пътища като нашите отдавна няма нито в другите социалистически „посестрими“ в ЕС, нито дори в Сърбия. За западните демокрации е по-добре да не отваряме приказка, че съвсем ще станем за смях.

За сметка на това, България постоянно увеличава пътните такси и още по-постоянно…

пренасочва камионите по най-разбитите пътища,

вместо да ги пуска по т. нар. ремонтирани пътни артерии.

Години наред тежките камиони заобикаляха магистрала „Хемус“ по стария път София – Ботевград, който от 30-40 години дори на междуселски път не прилича.

Тези дни тежкотоварните камиони ще се сблъскат с още една  бариера –

забрана за движение през прохода „Петрохан“!

И какво се получава? Пътят Ботевград – Мездра е частично затворен, тъй като е строителна площадка, а сега неговата алтернатива също се затваря! И как ще „прелитат“ камионите през Балкана, за да стигнат до Видин и през „Дунав мост 2“ да стигнат там, закъдето са тръгнали?

Напоследък държавата отново забрави, че автомобилният транспорт е един от стълбовете на икономиката и взе да се отнася с него като с дойна крава. Е, явно отново е дошло време тази крава да напомни на сайбията, че освен виме си има и едни други „реквизити“ по главата…

Изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев пред „БАНКЕРЪ“.

Арабаджиев Съюз на международните превозвачи протести

Ножът е опрял до кокала, повече не можем да търпим

Миналият четвъртък (15 юни – бел. ред.) нашият бранш проведе среща с новия транспортен министър Георги Гвоздейков, пред когото представи проблема с предстоящото увеличение на тол таксите.

На тази среща той  пое ангажимента да постави въпроса пред регионалния министър, който отговаря за тол таксите. До 1 юли няма много време, поради което колегите са превъзбудени. Правим всичко възможно да изчакаме резултата от обещаната среща на двамата министри. Още повече, че на министър Гвоздейков ние предложихме няколко варианта за решение.

Освен идеята за въвеждане на отстъпки за изминати километри, предложихме и въведждането на ДДС върху тол таксите – чрез изменение на Закона за ДДС. Това би увеличило с 20% тол таксите за транзита на камиони – турски, сръбски и др., а нашите превозвачи ще си възстановяват косвения данък.

Крайно време е и украинските камиони да започнат да плащат тол такси. Разбираме, че трябва да сме солидарни, затова не бяхме против, когато след началото на войната украинските камиони бяха освободени от такси. Но какво се получава?

Вече повече от година те не плащат такси, с което станаха по-конкурентни от нас и започната да се намесват сериозно на автопазара! Редно е кабинетът да преразгледа въпроса държавнически! Ножът е опрял до кокала и повече не можем да търпим!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст