След години, в които свикнахме да бъдем все на опашката на Европа, София се класира сравнително прилично в класация за градската среда. В случая – за навлизането на споделения транспорт и транспорта с нулеви емисии в големите градове на континента. Столицата ни получава оценка D (при най-висока А и най-ниска F от латинската азбука) и се намира на 20-то място от 42 изследвани европейски градове, нареждайки се дори пред знакови населени места като Мадрид, Лондон, Рим и Виена.
Докладът „Благодарим за споделянето“, изготвен от Clean Cities Campaign , коалиция от над 80 европейски граждански организации, с които си партнира Eкологично сдружение „За Земята”, подрежда градовете по четири критерия: наличие на споделени услуги за микромобилност (велосипеди, електрически велосипеди и тротинетки под наем), автобуси на градския транспорт с нулеви емисии, наличие на споделени услуги за превоз с електрически автомобили и обхват и достъпност на обществената инфраструктура за зареждането на електромобили. Подобна класация се прави за първи път на континента и изводите са повече от интересни.
София получава всъщност еквивалента на „Среден 3“ по българската система за оценяване, а сравнително добрата позиция се дължи по-скоро на лошото общо представяне на голяма част от европейските градове, както и на два специфични фактора.
Разликата с лидерите е голяма, като столицата на България е получила 35,8% от възможния максимум точки, докато градовете, получили категория „А“, отговарят на над 80% от критериите в доклада на коалицията.
Сравнително доброто ниво на електрификация на градския транспорт в София е основната причина тя да не бъде в дъното на подреждането. Това в голяма степен е следствие от запазването на голямата тролейбусна мрежа. Влияние оказват и допълнителните инвестиции в електрически автобуси в последните години.
С оценка 6,8 от 10 столицата ни дели 3 място с Хелзинки в по-малката класация за навлизането на автобуси с нулеви емисии в градския транспорт.
Частната инициатива също оказва влияние, като София се представя не толкова лошо и в подреждането за налични споделени електрически автомобили. Това обаче не се дължи на предвидливо и устойчиво градско управление. А на частен оператор за бързо краткосрочно наемане на електрически автомобили, който предлага около 600 електромобила на гражданите и гостите на града.
В същото време столицата ни е на едно от последните места в областта на микромобилността (критерият се отнася до наличието на велосипеди, електрически велосипеди и други подобни устройства) и отбелязва само 2,2 точки от 10 възможни.