В Портала за обществени консултации на Министерския съвет е качен Проект на Постановление на Министерския съвет за създаване на Консултативен съвет за Зелената сделка. Днес е последния ден преди изтичането на крайния срок – на 14 юли, в който заинтересованите страни имат право да изпращат становища по проекта.
Нормативната уредба на Консултативния съвет за Европейската зелена сделка е създаден
с Постановление № 86 на Министерския съвет от 2020 г. с цел максимална информираност и легитимност на решенията на българските институции, отнасящи се до приемането на Зелената сделка.
Три години по-късно обаче тази нормативна уредба не отговаря на актуалното състояние на европейското законодателство, прието в изпълнение на Европейската зелена сделка и затова трябва да бъде променено. И още – актуализирането на нормативната рамка ще подобри работата на Съвета.
За целта се налагат многобройни промени, отнасящи се до функциите, състава и подпомагащите органи на Съвета. на първо място – приемане на ново правителствено постановление, регламентиращо по-нататъшното съществуване на въпросния консултативен съвет. Проектът е разработен в съответствие с ефектите за България, произтичащи от Зелената сделка. И по-конкретно – необходимостта от прилагане на законодателството от пакета „Подготвени за цел 55“.
„Подготвени за цел 55“ е целта на ЕС за намаляване на нетните емисии на парникови газове с най-малко 55% до 2030 година. Предложеният пакет има за цел да приведе законодателството на ЕС в съответствие с целта за 2030 година.
Пакетът „Подготвени за цел 55“ е набор от предложения за преразглеждане и актуализиране на законодателството на ЕС и за въвеждане на нови инициативи с цел да се гарантира, че политиките на ЕС са в съответствие с целите в областта на климата, договорени от Съвета и Европейския парламент.
Пакетът от предложения има за цел да осигури съгласувана и балансирана рамка за постигане на целите на ЕС в областта на климата, която:
- гарантира справедлив и социално оправдан преход;
- запазва и засилва иновациите и конкурентоспособността на промишлеността на ЕС, като същевременно гарантира равни условия по отношение на икономическите оператори от трети държави;
- стои в основата на позицията на ЕС на лидер в борбата с изменението на климата в световен мащаб.
В частичната предварителна оценка на въздействие на бъдещото постановление са разгледани два проблема: изменените функции на Консултативния съвет – заради новоприетото европейско законодателство, и ниската оперативност в работата на Консултативния съвет.
За да се реши първият проблем, ще се актуализират функциите на Съвета, така че той да предоставя насоки за максимално бързо и правилно прилагане на новоприетото
европейско законодателство. Той ще започне да обсъжда и приема модели и анализи,
свързани с изпълнението на целите за декарбонизация, да следи за изпълнението на
реформите, свързани със зеления компонент в Националния план за възстановяване и
устойчивост.
Във връзка с втория проблем – оперативността в работата на Съвета, се предвижда той да има два състава – основен и разширен. По този начин ще бъде оптимизирана неговата дейност, а широкото участие на всички заинтересовани страни ще бъде гарантирано. Или поне такива са намеренията на работната група по проекта. Предвидена е и възможността Съветът сам да създава експертни работни групи – когато е необходимо, разбира се.
След влизане в сила на новото постановление, Съветът ще извършва и дейности с цел защита на националните социално-икономически интереси, свързани с Европейската зелена сделка.
Подробности за бъдещото Постановление на Министерския съвет за създаването на Консултативния съвет може да прочетете тук.
Венемира Мачева