Управляващите пак оставиха Северозапада на божията милост

След като две петилетки и половина правителствата на Бойко Борисов също трескаво строиха и ремонтираха пътища, а после още по-трескаво ремонтираха безкрайните ремонти, равносметката днес е впечатляваща: в България няма нито един нормален път, магистрала или площад, за тротоари и бордюри да не говорим – там нещата са още по-трагични.

Преди избори политиците редовно си правят упражнения по реторика и ни обясняват как ще се погрижат за порутените пътища в Северозападна България, защото знаем, че без логистика няма бизнес, а където няма бизнес, няма и хора. След като ЦИК обяви окончателните резултати, въпросните политици тутакси забравят какво са обещали преди месец и оставят местното население на произвола на съдбата, т.е. на скапаните пътища и още по-скапания междуградски и междуселски транспорт. Да се чуди човек защо инвеститорите не се бият да попаднат там!

Тази седмица депутатите обсъждат  проектобюджета на регионалното министерство в ресорната парламентарна комисия. От тези обсъждания стана ясно, че

най-много пари за пътни ремонти ще получи област Бургас.

Тазгодишните инвестиции ще са от над 60 милиона лева. Това е разбираемо, защото туризмът е важно перо, а и част от тамошните пътища от десетилетия плачат за ремонт.

Заради разбития асфалт на 8 юли протестиращи блокираха пътя Бургас – Созопол. Управляващите от години им обещават да решат проблема, но това все не се случва. Тук не се отчита обаче фактът, че в други краища на милата ни татковина пътищата са в много по-окаяно положение.

Показателно е, че се

пътищата в Южна България отново са приоритет

и над 75% от заложените 160 млн. лв. за основни ремонти заминават в тази посока.

За разлика от южняците, обитателите на Северна България отново трябва да го ударят на просия – за пари за запълване на дупки по улиците, защото е напълно забравена. Според проектобюджета там ще бъдат вложени по-малко от 40 млн. лева.  В същото време област Монтана е с най-висок процент от пътната мрежа в лошо състояние – цели 54 на сто. Северозападният регион

логично е и сред най-опасните пътни участъци в Европа.

Според класация от миналата година България е на предпоследно място в ЕС и на 34-о в Европа – от 40 държави – по качество на пътната инфраструктура.

Проектобюджетът на Министерството на регионалното развитие и благоустройството възлиза на 2.8 млрд. лева.  Освен изплатените средства от началото на годината, до края на 2023 г. са предвидени допълнителни 400 млн. лв. за текущ ремонт и поддръжка на републиканска пътна мрежа.

В основни ремонти

ще бъдат вложени 160 млн. лв., а в ново строителство – 900 млн. лева.

На този фон въпреки огромните разходи на министерството липсата на грижа за населението в Северна България е абсобютно недопустима.

Регионалният министър Андрей Цеков обясни, че това се случва, защото липсва инвестиционна програма.

„Основно притеснение е, че докато липсва инвестиционна програма, ще се прилагат субективни предпочитания. Възнамерявам да нанесем възложените проекти на интерактивна карта, която да се вижда на сайта на МРРБ. Трябва да имаме стратегия за развитие на републиканската пътна мрежа, защото инфраструктурата трябва да бъде двигател за икономически прогрес“, каза регионалният министър и допълни, че основно предизвикателство ще е темпът на строителство на магистрала „Хемус“, което в последните години е в застой, защото никой не е предложил работещо решение за инхаус договорите.

Явно

Северозападна България скоро няма да стане приоритет,

нито пък предпочитано място за живот и правене на бизнес.

Ясно е, че упрекът няма как да е срещу новия министър, който скоро зае поста и трябва да се съобрази със сключените от служебното правителство договори и поетите ангажименти. Той обаче има какво да направи в тази посока, а именно да не допуска тази несправедливост да се случва в бъдещото разпределение на финансирането.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Как смятате, промените по бул. "Витоша" и бул."Патриарх Евтимий" ще подобрят ли организацията на движението в центъра на София?

Подкаст