Финтех секторът в България се радва на все по-сериозен интерес. В тази връзка и отговорността на компаниите да предлагат високо качество на услугите и добро клиентско преживяване става все по-голяма. Това споделиха от Paysera, Klear, iuvo, EasyPay & ePay.bg. Те представиха последните тенденции във финтех сектора, както и прогноза за бъдещото развитие на финансовите технологии.
От
Paysera
отбелязаха една нова възможност, която предстои да привлече интереса на потребителите у нас – плащанията с иницииране, базирани на отвореното банкиране. Още повече, че те се промотират и от Европейския съюз. А и директивата е от 2019 г. и всички български банки работят по нея.
Тези плащания се увеличават с над една трета през първото полугодие спрямо същия период на миналата година, показва доклад на Paysera България за предпочитаните дигитални платежни методи у нас. Плащането с иницииране дава възможност на купувачите да плащат директно от сметката си в банка или дигитален портфейл, без необходимост от въвеждане на данни от кредитна или дебитна карта. През първото полугодие новият платежен метод се нарежда на второ място след банковите карти по брой транзакции, показва статистиката на компанията.
Според Филип Мутафис, изпълнителен директор на Paysera, данните са показателни за растящия интерес към иновативните платежни методи и по-бързото адаптиране на потребителите към новостите във финтех сектора.
„Услугата за иницииране на плащане има пълния потенциал да се превърне в алтернатива на картовите плащания онлайн заради високото ниво на сигурност за купувачите и по-добрите условия за търговците. Още повече, с нея бизнесите могат да отговарят на търсенето на по-разнообразни и надеждни методи за плащане онлайн”, коментира Мутафис.
По думите му трансформацията на финансовите услуги вече е в ход. Макар в България темпът на растеж да е по-нисък спрямо някои европейски страни, се вижда как постепенно плащането с иницииране присъства по-често в ежедневието на потребителите. “Остава обаче задачата на бизнеса и институциите за по-активното им информиране и обучение относно бъдещето на цифровите плащания”,допълва Мутафис.
От
Klear
също отбелязват, че макар българите да обичат да пипнат продукта, който купуват, онлайн търговията се разраства бързо. Но пък съществуващите решения за финансиране у нас все още изостават. Те са скъпоструващи (например, 23% е средно годишния процент на разходите, ГПР) и освен това използват остарели технологии.
„Klear навлиза на този пазар с „Купи на вноски“ – автоматизирано решение, предоставящо в няколко минути онлайн стокови кредити, които са с 40% по-евтини“, твърди Борис Илинов, финансов мениджър във фирмата. По думите му Klear е една от малкото институции, предлагащи днес само фиксиран лихвен процент по време на целия срок на изплащане. Което дава повече сигурност и предвидимост за потребителите.
Чрез Klear, първата българска платформа за P2P кредитиране, създадена през 2016 г., вече 2000 инвеститори са финансирали 3100 заема за общо 35 млн. лева. Деветдесет и пет на сто от инвеститорите в платформата са българи.
започва своята дейност през август 2016 г. като първата P2P платформа от Югоизточна Европа и в момента е сред лидерите на P2P пазара на Стария континент. Компанията е част от Management Financial Group (MFG) – 100 процента българска група дружества с успешни бизнес модели на седем европейски пазара. Проектите и дейността на платформата са отбелязани и от експертите. През 2023 г. тя стана „Финтех компания на годината“.
За седемте години от своето създаване iuvo достигна до 40 000 инвеститори. Те пък кумулативно са инвестирали над 387 милиона евро и е постигната средна годишна доходност от 9.2 процента.
Последната година беше изпълнена с предизвикателства на международните фондови пазари, висока инфлация и намаляла реална доходност на хората, както и с охлаждане на инвестиционния интерес във финтех сектора, изтъкват от компанията. Венчър фондовете свиха финансирането. Въпреки това числата показват, че тя е постигнала 42 процента ръст на изплатените към инвеститорите лихви. Заедно с това има над една чътвърт ръст на потребителите на платформата, което пък е довело до 27 процента ръст на портфолиото.
През първото полугодие iuvo представи продукта iuvoSAVE. Той предоставя на инвеститорите през платформата фиксирана годишна доходност от 5, 6 или 7% за фиксиран период (3, 6 или 12 месеца). Предлага се в лева и евро, като минималната сума за инвестиране е 100 валутни единици.
Плановете на iuvo включват добавянето на още един атрактивен продукт iuvoHOME, чрез който потребителите ще могат да инвестират в ипотечни кредити.
Според Георги Маринов, изпълнителен директор на
EasyPay и ePay.bg,
целта им винаги е била да създават услуги, които да са търсени и достъпни, хората сами да ги разпознават и да искат да ги ползват.
„За съжаление, с всички регулации от последните години, дори финтех секторът може да изглежда вече консервативен. Но ние сме достатъчно самокритични, за да се движим напред“, казва Маринов.
Пример за търсена услуга е платежната EasyPay карта. Тя вече се ползва от 200 000 човека в страната, защото е удобна и лесна за получаване и ползване. Сметката към нея няма такса за издаване и за месечно обслужване, а първите две тегления на банкомат са безплатни. Освен това всички движения по картата се следят във Viber. Там потребителите не само на EasyPay карта могат да получават известия и за битовите си сметки.
Компанията планира да пусне и банкомати през септември, които освен всички стандартни услуги като теглене и внасяне, ще имат допълнителни функции като събиране на инкасо, плащане на сметки и плащане в интернет (10-цифрен код).
Представителите на четирите компании се обединиха около тезата, че има още много работа в посока информиране и обучение на населението за цифровите плащания и техните предимства. Но така или иначе това е бъдещето.