Правим… железопътен байпас на Суецкия канал

Целта на „упражнението“ е превоз на товари с влакове от Южна Азия до България и Европейския съюз, като цената на услугата ще е малко по-евтина, а времето – два пъти по-кратко.

Започва превозът на товари с влакове от Пакистан през Иран и Турция до България, а от тук – до държавите от Балканите, Централна и Източна Европа. Звучи невероятно, защото става дума за разстояние от „калибъра“ на 6000 кму но… истината си е истина: начинанието вече е почти факт.

Първата и най-важна стъпка за това е направена с официалното приемане на българската транспортна компания „Воло“ ООД за член на

железопътния и шосеен коридор „Исламабад – Техеран – Истанбул“,

с което той вече се разширява към България и Европейския съюз.

Заявлението за членство е било одобрено на 13-ата среща на високо ниво на работната група за управлението на транспортния коридор, проведена неотдавна в Истанбул. За решението е било уведомено българското посолство в Техеран с официална нота, изпратена на 1 август 2023 г. от Секретариата на Организацията за икономическо сътрудничество (Economic Cooperation Organization – ECO).

За читателите ще припомним, че ЕСО е създадена през 1985 година. В нея членуват 10 държави

с обща площ близо 8 млн. кв. км и население над 530 млн. души.

След учредителките Турция, Иран и Пакистан, през 1992 г. към организацията се присъединяват Азербайджан, Афганистан, Казахстан, Киргизстан, Таджикистан, Туркменистан и Узбекистан.

Транспортният коридор Исламабад – Техеран – Истанбул, който е основен за ЕСО, е алтернативна сухопътна връзка и с огромните пазари на Индия и Китай. Нещо, което беше осъзнато и доказано по време на транспортната криза преди около две години, когато огромният контейнеровоз Ever Given заседна в Суецкия канал.

По информация на авторитетния Lloyd’s List, блокирането на Суецкия канал е задържало товари, пътуващи между Европа и Азия, на обща стойност 9.6 млрд. долара средно дневно, а

Египет всеки ден е губил между 12 и 15 млн. долара

приходи от канални такси!

Всичко това, разбира се, е добре известно на ръководството на Организацията за икономическо сътрудничество. Именно поради това, в нотата си до българското посолство в Техеран Секретариатът на ЕСО дебело подчертава „значението на свързаността“ на страните от организацията „с други части на света, поради което приветства българската компания да установи бизнес контакти с компаниите от страните по маршрута за мобилизиране на товари“.

Оказва се, че голямата заслуга за т. нар. железопътен байпас е на „Воло“ ООД, което работи за присъединяването си към основния транспортен коридор на ЕСО Исламабад – Техеран – Истанбул още от началото на 2022 година.

След повече от година усилия и благодарение на огромното съдействие на Службите по търговско-икономическите въпроси (СТИВ) към Министерството на икономиката (и най-вече на тези в Техеран, Исламабад и Истанбул), компанията може да организира

превози по коридора директно до България, а оттук – и в цяла Европа.

В тази връзка вече е подписан и меморандум с ръководството на „БДЖ-Товарни превози“ (БДЖ-ТП), чиито локомотиви ще теглят на наша територия вагоните с товари, пътуващи от и към Азия. Нещо, което със сигурност ще помогне за финансовото стабилизиране на държавната жп карго компания.

Тъй като „Воло“ ООД е член на Клъстер „Зелен транспорт“ и на БТПП, на практика може да се смята, че тези две организации косвено също се присъединяват към международния транспортен коридор от Пакистан до ЕС. Това обясни специално за „БАНКЕРЪ“ Мартин Янев, управител на „Воло“.

Според него

България има всички шансове да се превърне в основен хъб

за част от южноазиатските суровини и стоки за Европейския съюз.

Той поясни, че първите срещи за обсъждането на тарифи, транзитни времена, маркетингови методики и други логистични подробности вече са насрочени.

По първоначална информация, стоките ще пътуват от Пакистан до България и обратно

около два пъти по-бързо с влакове, отколкото с кораби,

като на този етап цената за превоза ще е около 10-13% по-ниска спрямо морския превоз. Това дава големи надежди, че коридорът ще привлече търговци от България и ЕС за внос и износ на товари към Пакистан и останалите 9 страни от ЕСО.

Основните импортни стоки, които ще са предмет на търговията и превоза по коридора Карачи/Исламабад – Техеран – Истанбул – Стара Загора – София, ще са суровини, ориз, платове и плодове. А от Европа към Пакистан с вагони ще се возят основно машини, оборудване и други промишлени стоки.

С модернизирането на пакистанската жп мрежа и нейната международна свързаност, за което вече работят редица италиански компании, очаква се след време да бъдат привлечени товари и от Северозападна Индия и Югозападен Китай.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Откъде се информирате за предстоящия вот 2 в 1 на 9 юни?

Подкаст