ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Проф. Вили Лилков: Промените в София трябва да са радикални и дългосрочни

В столицата администрацията от години мисли и работи мандатно. Кръговете около общинската трапеза са невидими. Всеки може да ме излъже, но само по веднъж – втори шанс няма за никого. София не изпълнява задачите си по Общия устройствен план. Реално в столицата има два града, които се развиват на различни скорости…

Проф. Лилков, демократичните среди в столицата са на мнение, че десетилетия наред София е изсмуквана от обръчи и кръгове, свързани с модела ГЕРБ – котараци, касиери, пернишки барони, карета за белот, „велики“ строители. Имате ли план как градът може да бъде освободен от пипалата на корупцията?

– Корупцията не е от вчера и днес. И не е само в София. Корупцията се превърна в белег на нашето общество. Как да я преборим? На първо място – с прозрачност. Когато процедурите са ясни и прозрачни, когато гражданите имат достъп до работата на общинските комисии, до заседанията и протоколите на общинския съвет, тогава нещата в голяма степен ще бъдат защитени от корупционните пипала. Много важен е и кметският екип – заместници, общински съветници, районни кметове. Не трябва да пренебрегваме и наличието на правила и нормативна уредба. Ще напомня казуса със „Софийски имоти“, една откровено корупционна структура, около която изтекоха много общински имоти и много хора внезапно забогатяха. Причината беше, че наредбата за работа на тази структура се състоеше от шест странички. А в тях липсваха ясни правила. Накрая се оказаха, че стотици общински имоти са източени… съвсем законно. През 2005 г. с експерти изготвихме нова наредба за управление на търговските дружества – с ясни правила, но тя влезе в сила едва след огромен граждански натиск.

Вижте първа част от интервюто с проф. Вили Лилков:

Днес обаче столичани не се задоволяват само с констатации, а изискват и възмездие за грабежите. Какви са възможностите печално известният кръг на присвоителите да бъде официално осветен?

– Кражбите в Столична община основно са или чрез обществени поръчки, или заради мърляво свършената работа, или по линия на авансови плащания и неизпълнение на договори. За един кмет е много важно, когато фирма се прояви в некоректна светлина, да попадне в „черен списък“. Защото всеки кмет има достатъчно възможности да не допуска повторно подобни фирми до „общинската трапеза“. Важно е обаче с какъв кръг от оценители работи общинската му администрация. Аз лично давам на всекиго възможност да ме излъже веднъж, с втори подобен шанс никой не разполага.

Как трябва да започне процесът по прочистване на столицата от корупцията – радикално и рязко или поетапно и постепенно?

– Зависи на какъв етап от развитието си се намира градът. Ако съдим по Общия устройствен план на общината, София не изпълнява задачите, които стратегията е постановила още в началото на ХХІ век. Като изтече срокът на този план, ще се види, че София попада в т. нар. песимистичен сценарий на своето развитие. Казано накратко: много от големите проекти на Столична община или изобщо не са започнали, или са започнати плахо. Затова в София трябва да започне радикална промяна. Кметът и ОС трябва да се заемат с дългосрочните проекти на града. Ето и примерите. По общия устройствен план, в началото на века са заложени 45 000 дка нови зелени площи, но досега са изпълнени само около 10 000 декара. Тоест – четири пъти по-малко. Много от зелените проекти изобщо не са започвани. Едновременно с това, в момента имаме презастрояване на южната част на града и много слабо застрояване на северната част. Общият устройствен план е допуснал 75% от строителството да се насочи към терени в южната част на столицата, срещу 25% в северната. Реално в София има два града, които се развиват на различни скорости.

То е подобно на държавата: Северна България – изостанала,  Южна България – развита.

– Много подходящо сравнение. Затова общината трябва да действа радикално и да насочи инвестиции предимно на север. Бизнесът веднага ще я последва, стига да бъде изградена подходящата инфраструктура. Според мен разширяването на метрополитена трябва да продължи със същите бързи темпове. Практиката сочи, че където минава метрото, кварталите бързо се благоустрояват. Важно за столицата е да се развие идеята за мини ВЕЦ-ове по т. нар. високонапорни водопроводи. Те са лесни за изграждане и бързо се изплащат. Ето един прекрасен зелен проект. За съжаление Столична община от години го прехвърля от една програма в друга, докато накрая го заложи в програмата на „Софийска вода“, чиято концесия изтича след две години. Проблемът е, че администрацията традиционно мисли и работи мандатно, а не стратегически и по дългосрочни проекти. Явно така е по-лесно за един мандат да срежеш много ленти…

Често обръщате внимание на Общия устройствен план на София, който изтича през 2025 година. Кога трябва да започне мисленето върху съдържанието на новия ОУП? И ще попадне ли в него лелеяното от всички модерно градоустройствено мислене?

– По новия план се работи от доста години. Оглеждат се и ситуацията, и перспективите. Но този план засега не е оформен, защото трябва да мине през много сериозни дискусии. Причината е, че хоризонтът му трябва да бъде минимум 25-30 години. Сегашният Общ устройствен план е заложил 75% от строителството в южната част на града и 25% в северната. Когато заложиш такива перспективи, презастрояването в южната част идва естествено. Следващият устройствен план трябва да преразгледа тези модели и да даде перспективи на северната част.

Думата концесия влиза ли във вашия проект за развитие на столицата?

– За съжаление София няма опит в концесионирането, като изключим „Софийска вода“. За този договор твърдя, че е сравнително успешен, но да видим как ще завърши.

Вижте втора част от интервюто с проф. Вили Лилков:

Много софиянци наричат столичната „Топлофикация“ черна политическа каса, ползвана от началото на прехода от различни партии. Как да се справят софиянци с диктата (в някои случаи и с произвола) на това дружество? Нека напомним, че преди години гражданите на Варшава принудиха местната топлофикация да фалира по сходни причини.

– Това е изключително сериозен разговор. На първо място, това е най-голямото топлофикационно дружество в Европа, като изключим страните от бившия Източен блок. То е държава в държавата. Състоянието на „Топлофикация-София“ определя и състоянието на града. Фалит на дружеството и прекъсване на неговата работа означава тотална криза в нашия град. За него трябва да се говори много внимателно, спокойно и без емоции, но да се прилагат твърди и ясни мерки. Това са 2000 км тръбопроводи, огромна мрежа за поддръжка. „Топлофикация-София“ има почти милиарден заем към „Булгаргаз“, но към момента има близо 90% събираемост, което е огромно постижение. Големият проблем на „Топлофикация“ е, че произвежда предимно пара и много малко електричество. Съотношението като енергия е 5.2 към 1, така че ключът трябва да бъде потърсен и открит много внимателно. Трябва да бъде направена модернизация и да бъдат въведени когенериращи мощности, които произвежда едновременно пара и ток, но в съвършено ново съотношение – 1.5 към 1. За мен е неясно защо дружеството все още не е започнало да модернизира своите мощности. Ако спечеля кметските избори в София, това ще бъде една от първите ми задачи.

А незабавна ревизия в „партийната касичка“ на властта ще започнете ли?

– Ревизии се правят и ще се правят. Аз съм длъжен да вярвам на одитиращите органи и институции. Във всички случаи дружеството е много по-добре, отколкото беше преди 15-20 години, когато действително можеше да се нарича „партийна каса“. Политиката трябва да бъде еднопосочна – от държавни субсидии за парно към общински инвестиции за електричество.

Вашият някогашен съпартиец от ДСБ Радан Кънев смята, че с парите по зеления преход могат да се направят чудеса, ако се инвестират правилно, а не се харчат или присвояват произволно. Какъв пример в това отношение може да даде финансовата политика на столицата?

– Европейски пари винаги ще се намерят, когато общината има готови проекти. Отличникът в това отношение е Стоян Братоев с метрото – той винаги има готови проекти.

В случай, че станете кмет на София, готов ли сте да оставите на града ефективен план за работа, който надхвърля хоризонтите на един или два мандата?

– Разбира се. Това е първата задача на всеки кмет. Една от моите мечти е развитието на вторични градски центрове със собствени центрове и прилежаща инфраструктура. Впрочем тази идея е заложена в общия устройствен план, но по нея не се работи. На мое запитване ми отговориха, че моловете играели тази рола. Нищо подобно, моловете са друга култура. В интерес на истината моловете трябва да се строят не в, а извън градската среда.

От началото на прехода е ясно, че София е откровено син град. Защо десните демократични сили не проведоха вътрешни избори, за номиниране на общ кандидат?

– На първо място- дясното не е единно.

А защо бъдещия местен вот не послужи като повод за обединението му?

Кандидатурата на Коалиция ПП-ДБ, в която има микс от откровено ляво-либерални и десни партии, реално блокира тази възможност. ГЕРБ, които имат претенции да са дясно-центристка партия бавят своя кандидат, а останалите малки десни партии показаха недоволство от номинацията на ПП-ДБ. Така логично се стигна до моята кандидатура.

Ако ГЕРБ решат да избегнат конфуза на тежка изборна загуба в София, не издигнат свой кандидат и подкрепят вашата платформа, ще приемете ли тази подкрепа?

– Логично е ГЕРБ да участва на тези избори със свой кандидат, все пак управляват столицата 18 г. и трябва да защитят досегашното си присъствие тук. Ако преценят да не издигат свой кандидат и решат да застанат зад мен, аз не бих отказал подкрепата им. Но тази подкрепа трябва да бъде напълно безвъзмездна, друг вариант няма.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че избори 2 в 1 са добра алтернатива за страната?

Подкаст