Всеки голям бизнес е бил малък. И за да порасне и укрепне, му трябва грижа. А когато той е и семеен, то отговорността на всички е още по-голяма.
Vivacom дава възможност на предприемачите да използват комбинирани услуги, с които да оптимизират разходите си и да станат по-конкурентоспособни в днешния динамичен свят.
Телекомът допълва подкрепата си за тях като не само разказва историите на успеха на малкия бизнес, но и със своята кампания ни дава възможност да се срещнем с бизнес великаните на България.
Обикновено си мислим, че хората на изкуството са някаква странна порода хора. Седят си в своя свят – пишат книги или музика, рисуват, и май не знаят какво става по света край тях.
Но ако пожелаем или пък те ни допуснат да влезем в техния свят, откриваме че той всъщност е съвсем земен и понятен и за нас. Това разбрах, когато попаднах в света и сред творбите на Мария Паунова и Ивайло Митев, съоснователи на Работилница ПУНКТ.
Загрижени за света около тях, чрез своето изкуство те се опитват да го променят като трансформират непотребни предмети от бита в нови интериорни изненади. И така да го спасят от прекомерното консуматорство и да го направят по-чисто и красиво място.
За това приятелско приключение разговаряме с Мария Паунова.
-Кога започва всичко. Следвате ли наследствена традиция на дядо или друг близък?
Мария Паунова: Всичко започна през 2010 г., когато споделих с моите приятели Ивайло Митев и Петър Каменов, че имам идея да се занимавам с ъпсайклинг (Upcycling)* и съм намерила и мястото за това. Не знам дали следвам традиция, моят прадядо е бил тенекиджия и е произвеждал всякакви предмети за бита от ламарина. Аз просто обичам да работя с ръцете си, може би това съм наследила от него.
-А защо Работилница ПУНКТ и кой е в основата й?
Мария Паунова: Името идва от Пункт за вторични суровини, тъй като ние събираме стари и дори счупени предмети от бита, които са от масивна дървесина и използваме частите им за да създаваме наш дизайн.

-Мебели или скулптури правите?
Мария Паунова: По скоро и двете, аз обичам да ги наричам функционални арт обекти.
-Как стигнахте до концепцията upcycling?
Мария Паунова: След като се запознах с работата на Мартино Гампер и си казах, че и аз точно това искам да правя.
-Оценяват ли българите вашите усилия за разкрасяване на живота им?
Мария Паунова: Мисля, че да. Нашите клиенти са много доволни, че притежават уникални артистични предмети, които са изработени с много страст и внимание към детайла.
-Носят ли ви мебели, които да промените, или сами намирате материалите за работа?
Мария Паунова: И двете.
-Кои са вашите клиенти или почитатели, как да ги наречем?
Мария Паунова: Посещават ни всякакви хора и бизнеси, които харесват нашата естетика.

-Коя изява е по-важна за вас – една изложба или радостта в очите на човек, който е приятно изненадан от творбата ви?
Мария Паунова: Не мога да кажа кое е по-важно, защото двете носят различен заряд за нас.
-Има ли среда, която да ви предизвиква – като колеги, колекционери или клиенти?
Мария Паунова: Предизвикателствата са ежедневие при нас и то идва от различни посоки.
-Кои са вашите клиенти – приятели или неочакван посетител?
Мария Паунова: И двата варианта са възможни. Работим с удоволствие за всички.
-Правите ли неща и за собствено удоволствие?
Мария Паунова: Разбира се.
-А какво пречи на работата ви? Ковид сигурно е повлиял, инфлацията и свиването на доходите на хората.
Мария Паунова: По време на КОВИД извадихме късмет, защото имахме голям проект и бяхме доста заети, иначе, разбира се, инфлацията и свиването на доходите на хората със сигурност се отразяват.
-Как би изглеждал един идеален свят за ентусиастите от Работилница ПУНКТ?
Мария Паунова: Свят, в който хората правят така, че да използват нещата около тях многократно.

-Технологиите как влияят на вашето творчество и бизнес?
Мария Паунова: Доста влияят, тъй като по-голямата част от бизнеса ни е онлайн.
-Vivacom предлага комбинирани услуги, насочени към малкия бизнес за оптимизиране на разходите и увеличаване на ефективността. Какъв продукт на Vivacom използвате, как ви помага във вашата дейност?
Мария Паунова: Ние използваме мобилен план Unlimited 100 и оптичен интернет FiberNet и сме много доволни, тъй като това ни помага за бързата комуникация с клиенти, качване на новите ни продукти в социалните медии и електронният ни магазин.
*Ъпсайклинг представлява използването на отпадъчни материали, безполезни или нежелани продукти в нови материали и продукти, които се приемат за по-качествени, с по-голяма художествена или екологична стойност. Целта на ъпсайклинга е да не се губят потенциално полезни материали. Това намалява разхода на суровини и енергия, като в същото време не замърсява нито въздуха, нито водата и не се отделят парникови газове.