Тази седмица министърът на икономиката Богдан Богданов развъртя метлата в Държавната консолидационна компания (ДКК). Паднаха главите на всички от директорския борд на държавния мастодонт.
„Банкеръ“ не еднократно е алармирал, че създаденото през 2020 г. еднолично акционерно дружество под благовидното мото „в изпълнение на антикризисната програма на правителството, одобрена от Министерския съвет“, вече 13 години не е нищо друго освен
комфортен управленски пристан за хора,
удобни на властта. Не е тайна, че там от години се наливат държавни пари без каквато и да е видима ефективност и най-често единственият реален резултат от дейността й е да регистрира …загуби
Скандалите около това дружество избухваха циклично през годините, но така и нито един министър на икономиката, който по дефиниция упражнява контрол върху него в качеството си на едноличен собственик на капитала, не посмя да издуха старателно подържаната мъгла в управлението му.
Сегашните смени в директорския борд са заявени в Агенцията по вписвания, на основание решение на министъра на икономиката и внесения протокол от 25 август. В него е посочва, че всички досегашни членове на борда на директорите се освобождават и се избират нови.
Новият началник на дружеството е Иван Зангочев, който сменя досегашния Венцислав Димитров. Освободени са Костадинка Кърджиева, Андрей Лалов и Борислава Пенева. На тяхно място в началническите кресла се настаняват Елена Болтаджиева, Николай Желязков, Венелин Шъков и Десислава Чалъмова.
При представянето на новото ръководство, министър Богданов обяви, че е временно, назначено за срок от шест месеца и
щяло да работи с намалени наполовина заплати.
Те ще ръководят компанията, чийто регистриран капитал е 892 194 488 лв. и под чиято шапка са 11 дружества, за шест от които отдавна е ясно, че са неефективни. Освен това в портфолиото им влизат хиляди декари земи и стотици недвижими имоти в цялата страна, сочат данните в Търговския регистър.
В публикацията си „Министърът на икономиката най-после развъртя финансовата метла“ от 10 август“ „Банкеръ“ информира, че след анализ на финансовото състояние на държавните дружества, за които министърът на икономиката е отговорен и по-голяма част от които са под шапката на мастодонта „Държавна консолидационна компания“, той реши да отреже възнагражденията в борда, които тогава определи като неадекватно високи с оглед постигнатите резултати.
Още тогава съобщихме, че въпреки изобилието от управленски проблеми и незадоволителни финансови резултати, началниците на тези предприятия са оценявали собствената си некомпетентност повече от прекрасно – над 12 000 лв. месечно. При проверката стана ясно още, че висшите чиновници
не забравили да оставят отворено още едно „държавно кранче“
– т. нар. представителни разходи, чрез които в личните им „потребителски кошници“ са потъвали допълнително по още …20 000 лева.
Именно неправомерно похарчените милиони левове дадоха основателна причина на министър Богданов да предприеме стъпката за смяната на ръководството на Държавната консолидационна компания.
В подкрепа на действията му е и икономистът доц. Пламен Иванов. „ДКК е държавна корпорация – вътре са 10 компании, 11-ата се явява самата ДКК. Обемите и сумите са реални. Проблемът не е в заплатите, а по-скоро каква е структурата на взимане на решенията. ДКК обявява обществени поръчки. Къде отиват тези обществени поръчки? Проблемът е в липсата на качествен контрол и ефективност на действията„, заяви той.
От думите му стана ясно, че администрацията в това държавно дружество е огромна за сметка на ефективността й. Според него е необходимо тази корпорация да генерира такива доходи, че това да се отрази реално на бюджетните числа. И обясни, че в част от компаниите под нейната шапка са генерирани огромни обороти, става въпрос за милиарди, но качеството на управлението им е повече от спорно.
Проблемът едва ли ще дойде просто със смяната на едни лица с други, ако моделът на управление не бъде сменен, смята министър Богданов. Той обаче е категоричен, че промяната е необходима тогава, „ когато виждаме, че има неефективно управление“. Според него, екипът, който е бил в ДКК досега не си е свършил работата, и за тази повече от година, откакто е бил назначен от служебния министър Никола Стоянов, резултатите са меко казано незабележими.
Богданов обяви, че
втора поредна година от ДКК нарушават закона,
тъй като нямало подаден в срок годишен финансов отчет. „Когато са минали близо 18 месеца след края на периода – това е юни 2022 г., когато е трябвало да се подадат отчетите за 2021 г., и близо две години нямаме годишен финансов отчет. Имало е някаква реакция от страна на министерството, подаден е един отчет, който е с особено становище от страна на одитор, той не е приет, върнат е. Същевременно в момента тези отчети не са подадени и не са публикувани, което е в нарушение на закона„, поясни министърът.
И обясни, че поради това държавата не може да си получи дивидента от 11-те дружества под шапката на ДКК. А шест от тях нямали одобрена програма за 2022 година.
Икономическият министър не подмина и
проблемът с ефективността на управлението на компанията,
която очевидно е повече от незадоволителна.
Богданов заговори и за преструктуриране на Държавната консолидационна компания. Нека обаче не забравяме, че тези идеи не са от вчера, но все още никой така и не ги реализира.
А харчовете са много:
– 600 млн. лв са били похарчени за ремонт на язовири (тема, която „Банкеръ“ е разработвал нееднократно) и че голяма част от договорите с изпълнители са били подписвани без обществена поръчка:
– изхарчени са 6.5 млн. лв. за два военни дрона за наблюдение на язовири, отново без обществена поръчка, при това все още не доставени, въпреки че са платени преди четири години.
Богданов съобщи още, че 16 млн. лв. от разходите за алтернативен водопровод за Перник също са платени без обществена поръчка. Други 84 млн. лв. са били платени авансово без търг за изграждане на правителствен комплекс в София Тех парк. Проектът е спрян, там нищо не е изградено.
Всички тези ужасяващи факти от работата на ДКК са огласявани нееднократно на страниците на „Банкеръ“. До ден днешен обаче никой не е поел отговорност за това. Затова няма как да не бъдем скептични и да не се запитаме дали поредните рокади в ДКК ще доведат до по-ефикасното управление на този държавен мастодонт. Или всичко ще приключи само с рокадите в началническите кресла ?!