ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

За да управляват по-дълго, политиците залагат капани на експертите

Иван Шишков

Арх. Иван Шишков, бивш министър на регионалното развитие и благоустройството, пред  „БАНКЕРЪ“

През последните 6-7 г. в София не е построен нито един сериозен инфраструктурен обект. Има огромна разлика между старта на ГЕРБ и превръщането на ГЕРБ в „модела ГЕРБ“. Когато управлението се превърне в модел, моделът започва да пречи на самото управление.

Политиците не позволяват градски коалиции  да изпращат общински съветници. Независимият кандидат няма право на група от общински съветници. Регионалният министър е главният архитект на държавата. В целокупното управление на ГЕРБ нито архитект, нито инженер е бил министър на регионалното развитие

Г-н Шишков, за да стигнем до „софийските сияйности“, първо трябва да осветим софийските потайности. Като кандидат за кмет на столицата, как смятате да подходите към модела ГЕРБ, наложен преди 15 г. и свързан – в очите на много софиянци – с кръгове от котараци, обръчи от велики строители, карета за белот и тежки съмнения за корупция?

– Има институции, които трябва да се занимават с корупцията. Лично аз, като главен архитект на община „Триадица“ и като министър на регионалното развитие и благоустройството, в подобни случаи винаги съм подавал сигнали и към българската, и към европейската прокуратура. Знаете, че за ремонтите на жълтите павета и на ул. „Граф Игнатиев“ съм предоставил доста сериозен набор от документи. В общи линии става дума за добилия гражданственост термин „ремонт на ремонта“. За да се стигне дотам, значи има проблеми не само с корупцията, а и с компетентността.

Вижте първа част от интервюто с арх. Шишков

Как ще осветите тези софийски потайности, ако станете кмет на София?

– Когато станах регионален министър, осветих всички потайности. Правех същото още като съветник и зам.-министър в предишните служебни кабинети. През 2021 г., когато беше голямата еуфория със злоупотребите в строителството, в рамките на тогавашното служебно правителство направихме много сериозна пресконференция за незаконните язовири и магистрали, заедно с Кирил Петков и Виолета Комитова. За съжаление, към днешна дата тази тема продължава да е актуална. Нескромно мога да кажа, че бях част от вълната на промяната. В столична община с нередностите ще се справим, като ги установим, осветим и решим. Да бъдеш опозиция и само да установяваш проблеми е много лесно, но крайно недостатъчно.

Митологии се носят около няколко имена в Столична община. Едно от тях е Орлин Алексиев, чували ли сте слуховете, които се свързват с него?

– Мога само да кажа, че дълги години беше общински съветник. Но не съм аз човекът, който да определя кое е истина и кое не е в слуховете, свързвани с него.

Как функционира моделът ГЕРБ и какви са „столичните“ му характеристики?

– Няма как да няма модел ГЕРБ в СО, защото партията управляваше 10 г. на местно и национално ниво. В началото имаше добър тласък в много посоки, но през последните 5-6 години в София нещата са изключително негативни. Има огромна разлика между ГЕРБ на старта и днешния „Модел ГЕРБ“. На практика изграждането на инфраструктурата и в столицата, и в държавата спря. Пример: в периода 2018-2020 г. бяха раздадени много пари за АМ „Хемус“, но на практика готовност за строеж е имало само в първите три лота. А лотовете са девет. Тоест – даваме пари, но нямаме готовност да строим. Плащаме обекти, а даже не знаем откъде ще минат трасетата. В София е същото. През последните 6-7 г. не е построен нито един сериозен инфраструктурен обект. Развитието на столицата заприличва на изграждането на бул. „Тодор Каблешков“ – построени бяха 200-300 м и толкоз, аналогично на АМ „Хемус“. Инфраструктурата е решаваща за развитието и на града, и на държавата. Когато управлението се превърне в модел, моделът започва да пречи на самото управление.

Вижте втора част от интервюто с арх. Шишков:

Кое хвърля съмнение върху намеренията ви да се кандидатирате за кмет на столицата и да реализирате опита и вижданията си? Не стигаме ли тук до някои разклонения на същия този модел?

– Точно в тази посока исках да продължа разговора. Оказва се, че политиците, развивайки амбицията си да управляват по-дълго, са заложили достатъчно проблеми и капани на експертите. За да станат експертите зависими от политиците, а не обратното. Особено за един град е важно управлението да бъде повече експертно и по-малко политическо. Ежедневните проблеми на хората трябва да се решават навреме, със знания и с умения. Не е задължително София да се управлява от кореняк софиянци, но проблемите й трябва да решават хора, които поне познават миналото на града.

Какво би могло да ви попречи да се включите в надпреварата за кметския стол?

– Проблемът е следният. Независимият кандидат по регламент няма право на група от общински съветници. Независим е кандидат, издигнат от инициативен комитет. Спомнете си случая от преди 4 г. със „Спаси София“ – оказа се, че единственият им шанс за общински съветници е бил да се коалират с ДБ или друга политическа сила. Резултатът го знаем – ГЕРБ се сдоби с мнозинство в СОС. Тогава мислех, че проблемът е в Борис Бонев, сега смятам, че проблем е самият регламент. Другият вариант е градска коалиция за местните избори. Тук пък се оказа, че е невъзможно група партии да те подкрепят, а името да бъде само на коалицията. И забележете, това е невъзможно само на местни избори. Тоест – политиците не позволяват на местно ниво градски коалиции да изпращат общински съветници. А единственият начин да помогнеш на управлението на един град е да имаш някаква група в общинския съвет. И то не от политици, а от експерти. Политиката все повече надделява над професионализма. На мен ми беше лесно да съм регионален министър, защото съм учил за архитект. На практика регионалният министър е строителен министър. Когато приемах поста от г-н Караджов му казах, че той е главният архитект на държавата. Защото този министър издава разрешенията за строеж на най-големите инфраструктурни обекти. Ако си архитект или строителен инженер не зависиш от това какво ще ти предложат подчинените. Николай Нанков бурно ме атакуваше, че не знам как се поддържат пътища, а той категорично няма как да разбира от строителство. Не трябва да му се сърдим. Проблемът е в този, който е решил да го сложи на поста регионален министър. И пак стигаме до модела. В целокупното управление на ГЕРБ нито един архитект или инженер е бил министър на регионалното развитие. Не искам да се делим по професии, но логично е здравният министър да е лекар.

Вашият потенциален конкурент в изборите за кмет на столицата Вили Лилков смята, че общият устройствен план на града има особено голямо значение и че при управлението на София се мисли не дългосрочно, а мандатно. Съгласен ли сте с него?

– В случая е прав. Но не е прав за едно – общият устройствен пла на София се превърна във фототапет, защото всички започнахме да гледаме боичките, а не изградихме обществената функция – инфраструктурата, булевардите. Не изградихме и това, което беше боядисано в червено – училищата и детските градини. Не разширихме и зелената система. Южният парк трябваше да се развие до Околовръстното шосе – така предвиждаше същият устройствен план. Поддържането на зелената система не е садене на цветя в парковете.

Има ли все пак някаква вратичка в регламента, през която можете да минете и да се включите в състезанието за кмет на София?

– Ясно е, че независим кандидат няма да може да изпрати в СОС общински съветници. Единствената възможност е да направим градска коалиция, но с името на коалицията, а не с имената на партиите. Но не виждам законова вероятност за това. Властта никога не е била самоцел за мен.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че ротацията във властта трябва да се случи на всяка цена?

Подкаст