Умните домашни устройства активно събират потребителски данни

интернет търговия

Британското списание Which? публикува проучване за това как различни умни устройства за дома – включително камери, телевизори, перални машини, високоговорители, събират информация за потребителите. Според списанието те събират много повече данни, отколкото са необходими за нормалната работа на системите, а освен това често ги споделят с трети страни.

Домашните джаджи могат да събират огромни количества данни за навиците на хората, интересите, предпочитаните марки, нивата на доходите и т.н. Например, интелигентните перални машини събират данни за това колко често перете и при каква температура, тази информация може да бъде полезна за прахове и доставчици на електроенергия. Умните камери могат да събират информация за това къде живеете, колко голяма е къщата ви, каква кола имате и въз основа на това да оценят нивото на богатство.

Според списание Which?, домашните джаджи не само събират такива данни, но и активно ги споделят с трети страни. Така например, авторите на изследването установиха, че много интелигентни високоговорители предават данни на големи корпорации – Meta, Google и други. Интелигентните камери са доста активни в предаването на данни: например, проучването цитира камери от китайската марка Ezviz, които могат да споделят информация с Pangle (маркетинговото звено на TikTok), Huawei, Google, Meta.

“Потребителите вече са платили за интелигентни продукти, понякога хиляди лири, така че да трябва да „плащате“ допълнително с тяхната лична информация е твърде много”, казва Росио Конча, отговаряща за политиката и защитата на потребителите в Which?. Според нея, такива компании не трябва да събират повече информация, отколкото е необходимо за нормалната работа на устройствата, и още повече не трябва да крият факта на събиране на информация от потребителите. Повечето компании отговориха на искането на списанието да спазват всички правила и да информират потребителите за събирането на данни.

Списание Which? се издава от Британската асоциация на потребителите от 1957 година. То пише за правата на потребителите, сравнява различни потребителски продукти, дава съвети как да спестите пари от покупката на определени стоки и т.н.

Организацията с нестопанска цел Mozilla Foundation публикува проучване, че 25 големи автомобилни производители, включително Ford, Toyota, Volkswagen, BMW, Tesla, също събират твърде много потребителска информация и я споделят с трети страни.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст