За “Мерск” ще плува първият кораб с биогориво

Най-големият морски превозвач на контейнери в света – датската компания “Мерск” (Maersk), представи първия си кораб, задвижван от биогориво. Плавателният съд има два двигателя – единият е обикновен дизелов двигател, а другият работи на метанол.

Председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен участва в церемонията по официалното “кръщаване” и пускане на вода на първия контейнеровоз, плаващ на зелен метанол, съобщи ДПА.

Корабът беше наименован “Лаура Мерск”. Името припомня първия параход на компанията от края на XIX век, който капитан Петер Мерск Мьолер назовава “Лаура”.

От Maersk коментират, че когато работи с това гориво, корабът отделя 100 тона въглероден диоксид по-малко на ден, отколкото с конвенционалния дизел. Вчера корабът направи първото си излизане в морето в района на Копенхаген.

Maersk поръча кораба през 2021 година. Според генералния директор на компанията Винсент Клерк тогава това е бил първият по рода си кораб. Оттогава 125 подобни кораба са поръчани от различни компании. Самата Maersk вече трябва да има 25 такива кораба до 2024 година.

Компанията също така е подписала девет споразумения с производители на зелен метанол, за да увеличи доставките си.

По-рано от Maersk заявиха, че планират да постигнат въглероден неутралитет до 2040 година.

Анализаторите от NewClimate Institute и Carbon Market Watch, които проучиха обещанията и плановете за намаляване на емисиите на 25 корпорации, включително Google, Amazon, Volkswagen, Unilever, намериха програмата на Maersk за най-реалистична.

Морският транспорт на товари представлява около 3% от всички вредни емисии в атмосферата. Друг начин за намаляване на емисиите в морския транспорт е използването на електрически товарни кораби. Такива кораби вече съществуват – например норвежкият Yara Birkeland, но засега те могат да транспортират само относително малки товари на къси разстояния.

АП „Мьолер-Мерск Групен“ (A.P. Møller – Mærsk Gruppen), по-известен само като „Мерск“, е бизнес конгломерат с централен офис в Копенхаген.

Освен с основната си дейност спедиция и транспорт, компанията работи и в областта на добива и преноса на енергийни ресурси, банкирането и търговията. Има 110 000 служители и подразделения в над 130 страни по целия свят.

Днес флотът на „Мерск“ наброява над 600 собствени и наети контенеровоза, седем супертанкера (с водоизместимост над 300 хил.т.), други 40 танкера и други съдове. Конгломератът е собственик и на 40 контейнерни терминала по цял свят, верига супермаркети, пощенска компания и други.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Какво е решението за изтичащия срок на годност на панелките?

Подкаст