„Атлантик трейдинг енд маркетинг“ – търговското поделение на френския енергиен гигант „Тотал Енерджи“ – качва цените на пазара за незаабавни доставки на суров петрол в САЩ, твърдят лица, запознати със сделките. Надбавката за американския лек суров петрол WTI, който трябва да се изпрати в хранилището в Къшинг, щата Оклахома, е скочила до най-високата си стойност от ноември 2022-а, при това като допълнение към поскъпването на петролните фючърси на черното злато над 90 долара за барел. Задграничните купувачи трябва да плащат по 1-2 щ. долара за барел повече, за да получат сурвината си на терминалите на Мексиканския залив за износ. При тези равнища американското гориво става прекалено неизгодно за клиентите от Азия до Европа, които разчитат на Съединените щати като на доставчик от последна инстанция, за да попълнят петролния недостиг, предизвикан от орязаното производство на групата ОПЕК+. Освен че това обстоятелство може да остави повече суров петрол в Америка, ценовият скок неизбежно ще напомпа и разходите за бензин и горива в Щатите и извън тях, заплашвайки да ускори инфлационния ръст.
Желанието на „Атлантик трейдинг енд маркетинг“ да наддава за WTI показва как високите маржове на печалбите на рафинериите нажежават конкуренцията за американския петрол точно когато глобалното предлагане е доста свито. Американските рафинерии печелят по 30 щ. долара за преработката на барел суров петрол – най-високото равнище в историята, въпреки че навлизат в периода на сезонни поддръжки. Китай е преработил рекордно количество черно злато през август и все по-често поглежда за внос към Съединените щати защото руската суровина става по-скъпа.
Това силно търсене на физически доставки, което отсъства през по-голямата част от годината, изненада някои анализатори, защото сладкият американски WTI не е оптималият заместител на тежките, с високо съдържание на сяра петролни сортове от Саудитска Арабия и Русия. Подемът на търсенето идва успоредно с ръста на котировките фючърсните контракти, предизвикан отчасти от активизирането на участието на хеджинговите фондове на пазара на петролни фючърси.
Наблюдават се и сериозни промени във формата на кривата на петролните договори за бъдещи доставки. Тези с най-близък срок до падежа на WTI са се търгували с 1.33 щ. долара над котировките на контрактите за следващия месец на 19 септември, а спредът за последващия договор е скочил до 1.71 долара. Тези надбавки са най-високите за последните месеци и са показател за по-оскъдни доставки в точката за разпределение – Къшинг, Оклахома.
Резервите в ключовото американско хранилище пък са намалявали стабилно през последните три месеца до под 25 млн. барела – най-ниската наличност от декември 2022-а. По-нататъшното им изчерпване може да застраши оперативната дейност – ако запасите потънат под 21 млн. барела, налягането в резервоарите отслабва и става по-трудно изпомпването на черното злато от дъното, обясняват търговци.
Междувременно, част от производствения процес на най-голямата европейска петролна рафинерия на Шел бе спрян заради възникнала авария – изтичане на газ в част от завода в Ротердам, твърдят местни медии. Рафинерията ще продължи да работи, но непланираното затваряне ще усложни производството на петролни деривати, най-вече на дизел и на самолетно гориво.
Европейският пазар на дизел е доста отънял от известно време след като загуби основния си доставчик в резултат на санкциите срещу Русия заради войната в Украйна. Горещото лято също ограничи производството и опразни запасите в регионални център за търговия на суров петрол до по-ниски от обичайните за това реме на годината равнища. Надбавката на горивото над сорт „Брент“ расте от месеци и е била над 33 щ. долара за барел на 19 септември.