Москва забрани временно износа на дизел в опит да стабилизира вътрешните доставки, с което качи по-високо цените в Европа в условията на вече оскъдния световен пазар на суровината. Досега Русия е била най-едрият износител на дизелови горива по море, изпреварвайки на косъм Съединените щати, по информация на Vortexa. Страната е експортирала по над 1 млн. барела на ден от януари до средата на септември, като Турция, Бразилия и Саудитска Арабия са сред основните дестинации. Забраната, която се отнася също и за бензина, влезе в сила на 21 септември и няма крайна дата за действието й, става ясно от правителствен декрет.
Дизеловите цени в Европа скочиха заради опасенията, че мярката ще предизвика глобален недостиг. Рафинериите по света се борят да произведат достатъчно горива след като Саудитска Арабия и Русия – най-големите производители на черно злато в ОПЕК+, орязаха доставките на суровината.
В Северозападна Европа премията на базовите дизелови фючърси към суровия петрол, е скочила рязко и за кратко е достигнала 37 долара за барел, по данни на агенция “Блумбърг”. Октомврийските фючърсни дизелови контракти също са поскъпнали към барелите за доставка през следващия месец (известно в бранша като backwardation) надхвърляйки 35 долара за тон, преди да се разделят с част от печалбата.
“Временните рестрикции ще помогнат за насищането на пазара на горива, и оттам – за понижението на цените за потребителите в Русия”, посочва правителствената прес-служба на уебстраницата си. Предвидени са изключения за по-дребните доставки, включиелно за пратките към партньрите в търговски сдружения от някои бивши съветски републики, както и за междуправителствени споразумения, хуманитарни помощи и транзит, посочено е също в указа.
Според декрета товарите от горива, които вече са приети за превоз от руските железници или онези с товарителници за транспортиране с кораби, ще могат да се изнесат. Което означава, че дизеловите потоци ще намаляват постепенно докато се реализират тези доставки. Сред изключенията е и танкерът “Елора”, отплавал от черноморското пристанище Новоросийск на 1 септември след като е натоварил 35 хил. тона газьол.
Забраната обхваща всички типове дизел, включително летни, зимни и арктически смеси, както и тежки дестилати. Прз миналата година по море са били изнасяни по около 950 хил. барела на ден дизелови горива, по данни на Vortex – около 3.4% от общото глобално търсене. По оценка на анализатори, Русия няма да може да държи забраната в сила за дълъг период от време защото ще се окаже с недостиг на достатъчно резервоари за съхранение.
Руското правителство от седмици води разговори с производители на суров петрол за договаряне на мерки за ограничаване на ръста на цените на горивата. Руският президент Владимир Путин обяви през миналата седмица, че бизнесът и представителите на кабинета са постигнали съгласие как да процедират в бъдеще, но споровете продължават, твърдят добре информирани източници.
Растящите цени на горивата за автомобили са сред най-големите виновници за инфлацията – потенциално политическо главоболие за Кремъл, който се подготвя за президентските избори през март 2024-а. Цените на дребно на бензина и на дизела в Русия са скочили с 9.4% от началото на годината до 18 септември. За сравнение, увеличението на потребителските цени през същия период е 4%, по данни на Федералната статистическа служба.
Политическата чувствителност към растящите цени на горивата и въздействието върху земеделските стопани излезе наяве в началото на седмицата когато предсдателят на долната камара на парламента Вячеслав Володин – ключов сътрудник на Путин, разкритикува енергийното ведомство за пропуска му да не допусне повишението.