“Бии Смарт Текнолоджис” АД, технологичната компания, която стои зад платформата “Истински мед“, публикува резултатите от оценката на въздействието на компанията за 2022 година. Оценката показва приноса от дейността й и най-вече на програмата “Осинови кошер” в няколко направления – икономически ползи от опрашването, оперативна и финансова устойчивост на пчеларите от програмата, допълнителни приходи в икономиката.
Приносът на пчелите, които са част от “Осинови кошер“, за опрашване на земеделска продукция се оценява на 1.7 милиона лева, като площта на опрашване, която те покриват, е 791 квадратни километра. Средната изкупна цена на меда, която дружеството заплаща, е с 22 процента по-висока от официалната средна цена за страната или с 1.69 лв. повече за 1 кг мед. Така само през 2022 година приходът на пчеларите за продукцията им е закупена от програмата е със 106 303 лева. Общият им приход от закупения от “Бии Смарт Текнолоджис” мед е в размер на 473 937 лева.
По-високият доход на пчеларите води и до генериране на допълнителни приходи в българската икономика. Общата допълнителна добавена стойност за нея от приходите на пчеларите в резултат на дейността на “Истински мед” възлиза на 660 784 лв., като 148 212 са в резултат на по-високите изкупни цени.
“Желанието ни беше да изчислим какви реално са ползите за пчеларите и обществото благодарение на програмата ни и да добавим стойност за всички наши клиенти, които подкрепят каузата на “Истински мед” за опазване на пчелите. Компаниите, осиновили кошер, имат възможност да включат данните в техните доклади за устойчивост. Гордеем се, че благодарение на приходите, които пчеларите имат от нас, те не се отказват от пчеларството и по този начин има повече пчели в България“, коментира Сергей Петров, изпълнителен директор на “Бии Смарт Текнолоджис”.
Изчисленията са направени от denkstatt България по специална методология и са базирани на метода на производствената функция.
С подкрепата на denkstatt България е разработена и ESG стратегията на “Бии Смарт Текнолоджис”. Основните стълбове, на които стъпва ESG политиката на “Истински мед“, са опазването на биоразнообразието, подкрепа на пчеларите и грижата за околната среда. Приоритетните теми, по които се работи и са база за бизнес стратегията на компанията, са: биоразнообразие; икономически принос; инвестиции в устойчиви и иновативни продукти; устойчиви решения и контрол / проследяване на веригата на доставки и продажби.
Компанията “Бии Смарт Текнолоджис” АД, е основана през 2015 г., като в началото дейността й е насочена към продукти и решения за пчелари, които желаят да прилагат съвременни подходи и техники за оптимизиране на работата и производството си. През 2019 г. започва работа и платформата www.istinskimed.bg, чиято цел е да подкрепи българските пчелари чрез справедливо заплащане на произведения от тях мед. Към 2023 година броя на пчеларите в програмата “Осинови кошер” е 28 производители. Компанията развива и корпоративни проекти, насочени към опазването на пчелите с редица компании. Сензорните й устройства са изцяло разработени в България и се използват от клиенти и пчелари на пет континента.
“Бии Смарт Текнолоджис” е #2 компания oт хранителната индустрия, която прави успешно първично публично предлагане (IPO) на пазар за растеж на малки и средни предприятия beam след производителя на биохрани Smart Organic.