Русия е успяла да заобиколи санкциите на Г-7 за по-голямата част от петролния си износ – завой на търговците потоци, който ще увеличи приходите на Кремъл в условията на поскъпващото към 100 щ. долара за барел черно злато. Почти три четвърти от общия обем на корабните товари от руски суров петрол са пътували без западни застраховки през август – изискване, използвано за прилагането на петролния ценови таван от 60 долара за барел, показват анализи на корабни и застрахователни документи, направени от експерти на “Файненшъл таймс”. За сравнение, този дял е бил 50% през пролетта, по информация на Kpler и на застрахователни компании.
Този ръст показва, че Москва се адаптира все по-успешно за заобикилянето на тавана, което й позволява да продава по-големи количества от суровината си на цените на международните пазари. Стабилното увеличение на петролните котировки от юли насам в комбинация с руските постижения в снижаването на отбивите на собственото й гориво, означава, че петролните приходи на Русия ще са поне с 15 млрд. щ. долара по-високи през 2023-а отколкото се е предполагало първоначално.
Това е двоен удар върху западните усилия да ограничат руските постъпления от продажби на черно злато, които пълнят най-голямата част от бюджета на Кремъл след нахлуването в Украйна. Не само че по-голяма част от руския петрол се продава над ценовия лимит, но и Москва става все по-независима като продавач точно когато петролните котировки са в мощен възход и през миналата седмица достигнаха 95 щ. долара за барел за първи път от 13 месеца насам.
Въпреки че руският петролен сектор все още се сблъсква със сериозни предизвикателства, включително и с твърдения за недостиг на горива на вътрешния пазар на петролни деривати и спад на експортните обеми като цяло, числата все пак предполагат повече пари за военната машина на Кремъл.
В средата на миналата седмица Русия забрани износа на дизел и на други рафинирани петролни продукти – сериозна мярка на един от най-едрите продавачи на петролни деривати в света. Което провокира подозрения, че руският президент Владимир Путин се опитва да разстрои пазара на черно злато точно както направи с природния газ през миналата година и предизвика енергийна криза.
Европейският съюз и Съединените щати забраниха вноса на руско черно злато, но въведеният от тях ценови таван трябваше да поддържа притока му към глобалните пазари. Целта беше да се предотврати срив на доставките, както и ценови скок, предизвикващ икономически и политически щети. Спазването на лимита гарантираше ползването на западни услуги като корабен превоз или застраховане на товарите. По сметки на Г-7, зависимата навремето от западните услуги Русия за износ на суровините й на пазара не би имала друг избор освен да се съгласи. И когато ценовият таван влезе в сила през миналия декември, руското черно злато първоначално се обезцени рязко спрямо международните котировки – до едва 40 долара за барел. Москва трябваше да предлага отстъпките докато се бореше да пренасочи милионите барели, предназначени за Европа, към нови клиенти в Азия, и все още беше силно зависима от западните корабни услуги.
По сметки на учени от Киевския институт по икономика (KSE), санкциите, рестрикциите и отказът от петролни доставки от Русия са стрували 100 млрд. щ. долара загубени приходи от износ на петрол от февруари 2022-а.
Москва обаче успя да окомплектова т. нар. “тъмна флота” от петролни танкери, способни да плават без западни застраховки или други услуги. Което й позволи да получава по-високи цени за петрола си в условията на по-постно предлагане. Средната котировка на основния руски петролен сорт “Уралс” е надхвърлила 60 долара за барел от юли.
Част от намалението на превозените товари от кораби със западни застраховки вероятно е резултат от опасенията на собствениците на плавателни съдове и на застрахователите, въпреки получените “удостоверения”, че превозваното руско черно злато е продадено под 60 долара за барел.
През май Русия е изнасяла по около 3 млн. барела дневно от сортовете “Уралс” и EPSO по море с комбинация от танкери със западни и други застраховки. Това количество е паднало до 2.5 млн. барела на ден през август заради застрахованите от Запада кораби, превозвали само по 626 хил. барела дневно – по-малко от половината майски количества.
Влязлата в сила на 21 септември забрана за износ на дизел може временно да намали руските приходи, но пък може да доведе до по-високи цени за по-малки обеми.