Японската телевизионна корпорация Nippon TV ще купи 42.3 процента дял в анимационното студио Ghibli, основано от аниматора Хаяо Миядзаки. Това се съобщава на сайта на компанията. Споразумението ще бъде сключено на 6 октомври, а в резултат на транзакцията Ghibli ще стане дъщерно дружество на Nippon Television Holdings под административния контрол на корпорацията. Студийните работници ще продължат да работят.
Nippon TV спонсорира Ghibli почти от основаването му от прочутия режисьор Хаяо Миядзаки и дългогодишния му съдружник Исао Такахата през 1985 година. Студиото става световно известно с анимационните филми на Миядзаки “Моят съсед Тоторо” (1988 г.), “Принцесата Мононоке” (1997 г.), “Отнесена от духовете” (2001 г.) и “Подвижният замък на Хаул” (2004 г.).
Studio Ghibli, Inc. е японско анимационно студио с централен офис в Коганей, Токио. То има силно присъствие в анимационната индустрия и разшири портфолиото си, за да включва различни медийни формати, като кратки сюжети, телевизионни реклами и два телевизионни филма. Работата им е добре приета от публиката и е призната с множество награди. Няколко от продукциите на студио “Гибли” са носители на наградата Animage Anime Grand Prix, сред които “Лапута: Замъкът в небето” през 1986 г., “Моят съсед Тоторо” през 1988 г. и “Доставките на Кики” през 1989 година. През 2002 г. една от последните продукции на Миадзаки – “Отнесена от духовете” печели “Оскар” за най-добър анимационен филм.
Един от най-известните филми, произведен от студио “Гибли”, който не е режисиран от Миадзаки, а от Такахата – “Гробът на светулките”. Лентата проследява живота на две сирачета в края на Втората световна война в Япония.
През годините между “Гибли” и списание Animage съществува близко партньорство. Изданието регулярно публикува материали, свързани с филмите и режисьорите на студиото в специална рубрика, озаглавена Ghibli Notes. Откъси от продукции на Гибли често стават корици на списанието.
Студио “Гибли” е известно и със строгата си политика относно промяната на оригиналните заглавия на филмите – собственост на компанията, когато се разпространяват в чужбина. Забраната на “Гибли” да бъдат променяни заглавията на техните филми идва след като лентата на Миадзаки – “Наусика: От долината на вятъра” е излъчена в САЩ под заглавие „Воини на вятъра“. Освен това, продукцията е орязана и „американизирана“, претърпяла е смислова редакция, а сценарият е пренаписан.
Политиката на “Гибли” “no cuts” е официализирана, когато съсобственикът на Miramax – Харви Уайнстийн предлага да редактира “Принцеса Мононоке”, за да направи филма по-комерсиален за американския пазар. В отговор от студио Гибли му изпращат автентичен самурайски меч (katana) и само 2 думи: “no cuts”.
Талисманът и най-разпознаваемият символ – героят Тоторо, е гигантски дух, вдъхновен от миещи кучета (тануки) и котки от аниме филма от 1988 г. “Моят съсед Тоторо”. Сред най-касовите филми на студиото са Spirited Away (2001 г.), Howl’s Moving Castle (2004 г.) и Ponyo (2008 г.).
Studio Ghibli е основано на 15 юни 1985 г. от режисьорите Хаяо Миядзаки и Исао Такахата и продуцента Тошио Сузуки, след придобиване на активите на Topcraft. Студиото също си сътрудничи със студия за видеоигри за визуалното развитие на няколко игри.
Пет от филмите на студиото са сред десетте най-касови аниме филма, направени в Япония.
На 3 август 2014 г. Studio Ghibli временно спря производството след оттеглянето на Миядзаки.През февруари 2017 г. продуцентът Тошио Сузуки обяви, че Миядзаки се е оттеглил, за да режисира нов игрален филм – The Boy and the Heron (2023 г.).
Името “Ghibli” е избрано от Миядзаки от италианското съществително ghibli (използвано и на английски), италианизация на либийското арабско име за горещ пустинен вятър и прякор на италианския самолет Caproni Ca.309. Името е избрано от Миязаки поради страстта му към авиацията, а също и заради идеята, че студиото ще „подуха нов вятър в аниме индустрията“.