Белгия обвинява “Алибаба” във вероятен шпионаж в логистичен център в Лиеж

Белгийските разузнавателни служби наблюдават основния логистичен център на “Алибаба” в Европа за шпионска дейност в хода на подозренията, че Пекин се възползва от растящото си икономическо присъствие на Запад. Европейските правителства все по-зорко следят за евентуални рискове за сигурността и икономиките си от страна на китайски компании, което е част от по-широката преоценка на традиционно широко отворените врати на Стария континент за търговия с азиатския колос. В конкретния случай с логистичното поделение на “Алибаба” на товарното летище в Лиеж белгийските служби за сигурност споделят, че работят за установяването на “вероятен шпионаж и/или вмешателство”, осъществявани от китайски юридически лица, “включително и “Алибаба”.

Китайският гигант, който отрича да е нарушил законите, е подписал споразумение с Белгия през 2018-а да отвори център в Лиеж, където е петото по големина летище за превоз на товари в Европа, наливайки 100 млн. евро в боледуващата икономика на френско-говорящия район Валония. Но почти две години след откриването на обекта, Държавната служба за сигурност на Белгия (VSSE) продължава да следи дейността на “Алибаба”, следвайки оценките на разузнаването, твърдят добре информирани източници. Една от областите на надзор включва въвеждането на софтуерни системи, които сравняват чувствителна икономическа информация. VSSE посочва, че присъствието на “Алибаба” “представлява център на внимание” за службите заради законодателството, принуждаващо китайските компании да споделят информация с китайските власти и разузнавателни органи. И, според агенцията, “Китай има готовност и капацитет да използва тези данни за нетърговски цели”.

Белгийският министър на правосъдието Венсан ван Кикенборн е коментирал за “Файненшъл таймс”, че първоначалните преговори с “Алибаба” са били от “миналия век” и е добавил, че “времената на наивност са се променили”. През юли в Белгия влезе в сила нов закон за наблюдение на чуждестранните инвестиции в инфраструктура от национално значение.

Обектът в Лиеж е единственият европейски логистичен център, управляван от китайската логистична фирма Cainiao, създадена от “Алибаба груп” съвместно с още осем други компании на 28 май 2013-а. Тя разпределя стоки, продадени директно на европейски потребители чрез онлайн платформата AliExpress. Логистичният център е в индустриална област от складове, която има достъп до терена на летището. Служители товарят и разтоварват стоки от самолетите и директно ги превозват до хангар от 30 хил. кв. м за сортиране и изпращане. Cainiao кандидатства за разрешение да увеличи над три пъти размера на складовете си – до 100 хил. кв. метра.

Опасенията за потенциален шпионаж на обекта възникват още преди изграждането на центъра, включително и в парламента на Белгия. По онова време Пекин категорично отрича “непровокираните инсинуации” за преувеличените “т. нар. рискове за сигурността от китайски компании”. Изявленията на VSSE обаче показват, че въпросните притеснения все още са в сила и след отварянето на центъра, въпреки че логистичната фирма отхвърля всякакви подозрения за неправомерна дейност. Cainiao твърди, че “сигурността на данните и защитата на личната информация е първостепенна грижа на бизнеса” и че “спазва всички закони и регулации”.

Един от потенциалните “шпионски рискове” е свързан с използването на фирмения софтуер за рационализиране на рогистичните процедури, който е част от глобалната търговска електронна платформа на “Алибаба” (EWTP).

Логото на инициативата, която цели да осигури на бизнеса инфраструктура за усъвършенстване на електронната търговия, проблясва на екраните на склада в Лиеж, показвайки времето на доставките. И “тя, редом с други логистични платформи, които китайците предлагат на европейските държави, им дава голяма информация за продоволствените вериги и за евентуалните проблемни точки за пробив”, по оценка на Джонатан Холслаг – професор в университет VU в Брюксел.

Според източник, запознат с отношенията на “Алибаба” с китайското правителство, от логистичните центрове се очаква да прехвърлят информация за местните нагласи и да съобщават данни за европейските търговски сделки и логистика. Cainiao има достъп до данни за търговци, стоки, транспортни детайли и потоци, твърди лице с познания за системите за информанционни технологии. Според Холслаг пък съществува и риск китайската фирма да се добере до информация за крайни клиенти. Cainiao обаче опонира, че данните от логистичния център в Лиеж се съхраняват в сървъри на територията на Германия и се управляват от “Алибаба Cloud” и че те предоставят поглед върху фирмените операции.

Предупрежденията за шпионаж, успоредно с нарастващите случаи на митнически измами, включващи китайски компании на летището в Лиеж, са сериозно предизвикателство за правителството на Белгия, което първоначално ухажва “Алибаба”.

И бившият премиер Шарл Мишел, който в момента е председател на Европейския съвет, и белгийският крал Филип са се срещали с бившия шеф на “Алибаба” – Джак Ма. Белгийските власти са се надявали, че улесненият от “Алибаба” търговски обмен ще помогне за затваряне на търговската пропаст с Китай и ще стимулира белгийското стопанство.

Търговският дефицит на Белгия с азиатския колос обаче се е раздул от 3.7 млрд. евро през 2021-а на 9.1 млрд. евро през 2022-а, според официалната статистика на Белгийската национална банка.

Само една пета от стоките, преминаващи през склада в Лиеж, се изнасят обратно в Китай, по данни на Cainiao. А според митническите регистри, грубо 326 млн. пакета и обем от 1.1 млн. тона са били доставени през миналата година на летището в Лиеж, което служи за сортиращ център за Европа. Китайската фирма твърди, че по-малко от 50% от тези пратки са стигнали до склада й, без да разкрива точната цифра.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Какво е решението за изтичащия срок на годност на панелките?

Подкаст