Световните доставки на природен газ остават скромни дори при наблюдавания напоследък спад на търсенето и евентуално мразовито време през този отоплителен сезон повишава опасността от по-високи ценови колебания на горивото, предупреждава Международната агенция по енергетика (МАЕ). Европейските газови хранилища са почти пълни далеч преди обявения график (бел. ред. – 96% към 2 октомври – над средните за петгодишен период 88% за този период на годината), но “това не гарантира стабилни цени през целия зимен сезон”, посочва в публикуван на 10 октомври пазарен анализ агенцията. В него пише още, че “рискът от високи ценови колебания, особено ако зимата е студена, е повод за безпокойство”.
Старият континент остава изключително уязвим на промени в предлагането след като загуби по-голямата част от газовите си доставки от Русия през миналата година, което тласна цените до рекордни висоти. Последните обстоятелства – от стачките в обектите за втечнен природен газ в Австралия до избухналата война в Близкия изток – предизвика скок на котировките на базовите контракти TTF, които на 10 октомври в 12.10 ч. българско време се търгуваха за 45.61 евро за мегаватчас – с почти 10 евро повече отколкото на 5 октомври. Това се случва въпреки пренасочването на Европа към други източници на доставки след миналогодишната глобална газова криза и и рекордното орязване на потреблението на горивото. Прогнозите на МАЕ са, че консумацията на развитите пазари ще се свива с по1% годишно в периода 2022-2026 година.
Очакванията за Китай са той да има почти 50% дял от общия растеж на глобалното търсене. И само значително увеличение на световното производство на втечнен природен газ през 2025-2026-а може да отслаби пазарното напрежение, посочва МАЕ в анализа си.
Да припомним, че в началото на седмицата израелските власти разпоредиха на “Шеврон” да затвори газовото поле “Тамар” от съображения за сигурност. Същия ден работници от обкеттите за втечнен природ газ на американската енергийна корпорация в Австралия връчиха предупреждение, че ще подновят стачните си действия на 19 октомври – решение, което може да наруши доставките и да повиши цените.
Причина за подновените профсъюзни протести е неудовлетворението от неуспеха на “Шеврон” да финализира споразумението за заплащането и за условията на работа. И двете страни обещаха през септември да задействат предложената от австралийския трудов регулатор договореност за уреждане на разногласията
В тази връзка “Шеврон” обяснява в официално изявление, че е поискал допълнително съдействие от регулатора за дооформяне на проекта за окончателно споразумение и за разрешаване на “малък брой позиции, които страните интерпретират по различен начин”. Фирменото ръководство обещава да предприеме мерки за поддържане на безопасна и надеждна дейност в случай на смущения на обектите.
Подновените стачни действия съживяват риска от прекъсване на пратките от Австралия – един от най-едрите световни износители на горивото в изключително критичен момент. Обектите на “Шеврон” са имали 7% дял от глобалните доставки през миналата година.