Анализ на Института за развитие на публичната среда показва, че в първите десет дни от кампанията най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Разходите за медии на четири от формациите представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.
От ИРПС отбелязват, че средствата за медийно отразяване на кандидатите заемат най-голям дял от общите разходи за предизборните кампании. Така например за местните избори през 2019 г. разходите за медийна реклама са били около 42% от всички отделени в кампанията средства, а за парламентарните през април тази година те са възлизали на 76%.
От института припомнят, че в настоящата кампания Централната избирателна комисия регистрира 58 партии и 9 коалиции. Всички формации могат да се включват в местни коалиции и така общинските избирателни комисии в 265-те общини са регистрирали още десетки такива, заедно с независими кандидати за кметове и общински съветници, издигнати от инициативни комитети в съответните населени места.
Партиите, похарчили най-много за реклама
Според изборното законодателство тарифите на медиите “…не могат да надвишават средните пазарни цени за търговска реклама през последните 6 месеца преди началото на предизборната кампания”. Освен това цените и условията за отразяване трябва да са едни и същи за всички партии, коалиции, инициативни комитети и регистрирани кандидати. Според изборното законодателство медийните услуги се заплащат от политическите субекти преди съответното излъчване или публикуване.
В първите 10 дни от кампанията 40 участници са похарчили общо 830 635 лв без ДДС.
В случаите на договор, сключен от местна коалиция, сумите са причислявани към водещата формация – обичайно тази, която е дала името си на местната коалиция или пък е по-голяма. Така ако в дадена община имаме коалиция между ГЕРБ и СДС, средствата са начислени в графата на ГЕРБ.
Най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Първи са партия ГЕРБ с 220 005 лв. Без ДДС. С малко под 100 000 лв. ги следват формациите Продължаваме Промяната – Демократична България с 93 630 лв., Възраждане с 92 703 лв. и БСП за България с 91 386 лв.
Така разходите за медии на четирите формации представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.
Докато кандидатите на ГЕРБ, ПП-ДБ и БСП за България избира разнообразни медийни канали – електронни, печатни и онлайн, за да достигат до избирателите си, то Възраждане е насочила 72% от разходваните досега ресурси за реклама в телевизия Евроком.
Вече посочихме, че регистрираните на национално ниво формации влизат в множество местни коалиции в различните общини. Това в немалка степен затруднява категоричната оценка за това кой и колко точно е похарчил.
Цялото проучване е публикувано на интернет страницата на “Отворен парламент – граждански гласове”.