ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Вашингтон наложи първите санкции за нарушаване на тавана на руския петрол

петрол

Съединените щати санкционираха два собственика на танкери и блокираха два плавателни съда, превозвали руски суров петрол, закупен над ценовия лимит от 60 щ. долара за барел, въведен от Г-7 преди почти година. Причина за мярката са трупащите се доказателства, че рестрикцията не успява да ореже приходите на Кремъл от износ на суровината, каквито бяха надеждите на авторите й. Американското министерство на финансите определи наказанието като нова фаза в прилагането на политиката, целяща да втали паричния поток към Москва за финансиране на войната в Украйна.

Въпросният таван на цената на руското черно злато влезе в сила през декември 2022-а със задачата да ореже руските печалби и същевременно да не спре руските доставки за международния петролен пазар. Той забранява на компаниите да предоставят услуги като транспортиране и застраховане на барелите, продадени над 60 долара всеки. Русия обаче успя да набави собствена флота от танкери и пренасочи износа си към държави като Индия, които не подкрепят ценовия лимит. През последните месеци цената на руските петролни продажби достигна 80 и повече долара за барел и дори официални американски представители започнаха да признават публично, че мярката постепенно губи ефективността си. В официално изявление заместник министърът на финансите Уоли Адейемо увери, че щатската администрация е готова да прилага твърдо политиката на ценови ограничения.

Санкционираните от Вашингтон са базираните в Обединените арабски емирства “Лъмбър марин” – регистриран собственик на “Ес Си Еф Приморие”, и “Айс пърл навигейшън” – притежател на “Яза голдън Босфъръс”. Престъплението на “Приморие” е, че е превозвал руския петролен сорт “Нови порт”, закупен на цена над 75 долара за барел от пристанище на Руската федерация след като таванът е влязъл в сила през миналия декември. “Голдън Босфъръс” пък е транспортирал сорт ESPO, продаден над 80 долара за барел.

И двата плавателни съда са използвали американски застраховател за превозваното черно злато. По данни от проследяващите мореплаването устройство, “Голдън Босфъръс” в момента е в Атлантически океан и плава към Хюстън, но не е ясно дали ще завърши пътуването си.

Американското финансово ведомство е огласило новите си указания и санкциите малко преди срещата на финансовите министри от Г-7 в Маракеш в кулоарите на годишните съвещания на МВФ и Световната банка. Официални представители на щатската администрация са намекнали, че в момента не планират да понижат ценовия таван, както предлагат някои европейски нации. Те признават също, че руската флотилия е нараснала, въпреки че не знаят точния брой на съдовете.

Министърът на финансите на Съединените щати Джанет Йелън призна преди месец, че ефективността на лимита за орязване на руските постъпления се е стопила с времето, защото Москва е намерила начини да заобиколи обхвата на действието му и нарушава изискванията му. Ключова мярка за въздействието на тавана и отстъпката, с която базовият руски сорт “Уралс” се търгува спрямо глобалния “Брент”. Дълги месеци тя надхвърляше 30 щ. долара за барел, но напоследък падна до около 10 долара за барел.

Френският министър на финансите Брюно льо Мер коментира за репортери на 12 октомври, че са се появили “вратички” в лимита, които страните от Г-7 трябва да затворят.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че ротацията във властта трябва да се случи на всяка цена?

Подкаст