“Ферари” започва да приема плащания в криптовалути за луксозните си спортни коли, които продава в Съединените щати и впоследствие планира да приложи тази схема и в Европа по искане на богатите си клиенти, обяви директорът за маркетинг и търговия на фирмата Енрико Галиера. Огромното множество от компании с висока пазарна капитализация се въздържат от криптооперации заради големите пазарни колебания на виртуалния валутен лидер Bitcoin и на другите виртуални монети, което ги прави твърде непрактични за търговски сделки. Регулирането “на парче” и високата енергийна консумация за генерирането на криптопарите също ограничава използването им като разплащателно средство. Производителят на електрически коли “Тесла”, който през 2021-а започна да приема плащания в Bitcoin, прекрати тази практика по разпореждане на главния си изпълнителен директор Илон Мъск по екологични причини.
Търговският шеф на “Ферари” обаче посочва, че “копачите” на криптовалути са положили усилия да редуцират въглеродните си отпечатъци като въвеждат нов софтуер и по-широко използване на възобновяеми енергийни източници. Целта на италианския производител на коли пък е да постигне въглеродна неутралност до 2030-а по цялата производствена верига.
Господин Галиера обяснява, че решението за криптоплащания е в отговор на настяаване от пазара и от дилърите на колите защото много от фирмените клиенти са инвестирали в крипоактиви. Някои от тях са млади инвеститори, натрупали състояние от сделки в криптовселената, а други са традиционни инвеститори, които искат да диверсифицират портфейлите си.
Някои виртуални монети, включително втората по пазарна капитализация Ether, са подобрили енергийната си ефективност, но Bitcoin продължава да търпи критики за високото енергийно потребление за генерирането й.
“Ферари” е доставила над 1800 коли на американския континент, включително и в Съединените щати, през първото полугодие. Галиера не посочва колко от тях компанията ще продаде срещу виртуалните пари. Той търди, че книгата за поръчки е попълнена на 100% дори за голяма част от 2025-а, но въпреки това желанието на фирменото ръководство е да тества и новата криптовселена. Което би помогнало да се направят контакти с хора, които не са клиенти на “Ферари”, но могат да си позволят луксозното возило.
Италианският производител на популярната марка е продал 13200 коли през 2022-а по цени, започващи от над 200 хил. евро и достигащи до 2 млн. евро на автомобил. Компанията планира да разшири приложението на криптосхемата си и в Европа до първото тримесечие на идната година, а след това и в други райони, където виртуалните монети са признати от националните правни системи.
Най-едрият потребител на колите на “Ферари” е районът на Европа, Близкия изток и Африка (EMEA), където са отишли 46% от общото количество изнесени автомобили през първото полугодие. Подобен е интересът и от Америка. В Китай обаче криптовалутите са забранени.
“Ферари” ползва една от най-големите платформи за обработка на криптоплащанията BitPay за първоначалната фаза в Съединените щати и ще позволи трансакции в Bitcoin, Ether и USDC – една от най-големите “стабилни монети”, обвързана с щатския долар. Компанията може да прибегне до услугите на други разплащателни посредници в различните региони. Галиера уверява, че при разплащания с виртуални пари няма да има промяна на условията, комисионни или допълнителни такси.
BitPay ще конвертира незабавно криптоплащанията в традиционна валута в полза на дилърите на “Ферари”, така че те са защитени от ценови колебания. Това, според Галиера, е една от основните цели на компанията: “да се избегне директната работа с виртуалните монети както от дилърите, така и от производителя и те да са подсигурени срещу пазарни колебания”. Освен това BitPay ше гарантира, че дигиталните пари идват от легитимни източници, не са плод на криминална дейност или не се използват за пране на средства от престъпления или укриване на данъци.
Галиера посочва, че мнозинството щатски дилъри на “Ферари” вече са се съгласили или се готвят да приемат схемата в кратки срокове.