Наказанията, наложени от Съединените щати на корабни компании, транспортиращи руски суров петрол в нарушение на ценовия таван, въведен през миналия декември от Г-7, може да насочи повече руски барели към плавателни съдове, определяни като “призрачна флота”, встрани от традиционните танкери, предупреждават анализатори и източници от корабния бранш.
Както е известно, ценовият лимит забранява на западни компании да предоставят морски услуги за износ на руско черно злато, ако то е продадено над 60 щ. долара за барел. Основните цели: да се орежат приходите във военната хазна на Кремъл и същевременно да продължат руските доставки за международните пазари.
Мярката обаче създаде двустепенен глобален корабен пазар. Единият разчита на съдове, познати като “призраци”, защото са надхвърлили нормативната си годност. Което означава, че те създават по-висок риск от течове и разливи на гориво. Другият е съставен от основни плавателни съдове, които използват западни услуги за легални петролни товари, включително и от Русия, ако те са купени под ценовия лимит.
По оценка на експерти от сектора, задължителното прилагане на тавана, наложено от Вашингтон, вероятно ще възпре собствениците на кораби от Г-7 да превозват руски петрол, поне в краткосрочен план. Причините: нарасналият риск и разходи за доказване, че ограничението за транспортиране на барелите е спазено. Последствията: повече кораби “призраци”, превозващи руско черно злато.
На практика западните собственици на кораби вече са редуцирали доставките на руската суровина, защото ръстът на глобалните петролни котировки предполага, че руското гориво надхвърля лимита от 60 долара за барел. Делът на руския петролен износ, натоварен на танкери от ЕС, е паднал до около 20% през октомври от 35% през юни, посочват анализатори на фирмата за анализи Vortexa.
На 12 октомври Белият дом наложи първите след въвеждането на ценовия таван санкции на два танкера, регистрирани в Турция и в Обединените арабски емирства, защото са превозвали руски петрол в нарушение на лимита, но са ползвали американски услуги.
Корабособствениците могат да се откажат от транспортирането на руско черно злато, ако най-едрите енергийни корпорации започнат да затягат иискванията към тях заради санкциите. Големите петролни компании, между които “Шел” и “Бритиш петролиъм”, вече загърбват танкерите, за които се знае, че превозват руски барели, твърдят източници от сектора. Американският петролен гигант “Ексън мобайл” пък предизвикал фурор след като се оказало, че е наел един от танкерите, на които Вашингтон е наложил санкции – Yasa Golden Bosphorus. Няма “улики”, че “Ексън” е нарушил каквито и да било регулации.
Засиленият контрол за избягване на проблеми може да направи разходите за него забранителни, защото увеличеният брой проверки на всичко над борда качва таксите за превоз. Според добре информирани източници от корабния бранш, американските санкции вече са качили тарифите за навло.
На практика американските наказания са засегнали най-силно превозните ставки от балтийските руски пристанища до Индия, защото тя е един от най-едрите купувачи на руско гориво след началото на войната в Украйна. Въздействието на по-високите руски такси обаче се маскира от глобалния подем на тарифите за навло, защото потенциалът за ескалиране на конфликта в Близкия изток добавя рискова премия на корабоплаването.
В краткосрочен план наличните съдове призраци ще се търсят особено активно, което оскъпява наемането им. Но в дългосрочен план по-интензивните покупки на кораби втора ръка може да раздуе призрачната флота, по оценка на Vortexa. Те обаче са по-стари, не са покрити от западни застраховки и представляват сериозен риск за околната среда. В официално изявление от деня, в който наложи санкциите, американското Министерство на финансите посочи, че “тези кораби вероятно няма да могат да платят разходите за инциденти, към които са съпричастни, включително петролни разливи, нанасящи огромни поражения на околната среда и рискове за сигурността и свързаните с тях сметки”.
Оттук нататък собствениците на кораби ще претеглят колко сериозни ще са наказанията за нарушаване на ценовия таван, смятат експерти от сектора. Защото първите санкционирани са превозвали руските сортове “Нови порт” и ESPO, които по правило са по-скъпи от масово експортирания базов “Уралс”. Това предполага, че санкциите на плавателните съдове, превозващи “Уралс”, продаден над 60 долара за барел, ще изпратят по-силен сигнал.
Въпреки това, много анализатори твърдят, че отмяната на ценовия таван ще е истинският начин Русия да бъде наказана.
Защото, ако Г-7 иска наистина да удари финансово Русия, групата трябва да премахне лимита, да остави остави в сила санкциите на Европейския съюз и Великобритания и да въведе вторични наказания на компании и държави, които купуват руски петрол. Този сценарий обаче е почти напълно невъзможен, защото ще спре достъпа на руското черно злато до международните пазари и ще качи цените – вариант, крайно неприемлив за Белия дом. Администрацията на Байдън вече има проблем с по-високите петролни котировки заради напрежението в Газа и последното нещо, което би искала, е ръст на цените на черното злато на глобалния пазар и неизбежно поскъпване на бензина в САЩ.