Културното ведомство инициира и ръководи дейността по изготвяне на национална политика за медийна грамотност в сътрудничество с широк кръг заинтересовани страни, сред които особено важна роля ще имат организациите от гражданския сектор.
Това обяви министърът на културата Кръстю Кръстев по време на представянето на проекта за медийна грамотност “Be MediaWise” на Института „Пойнтър“.
Той добави, че за него е чест да отбележи старта на новия проект, насочен към повишаване на медийната грамотност в България и благодари на САЩ за подкрепата, основана на подписания Меморандум за разбирателство, чрез който се засилва сътрудничеството за противодействие на недобронамерено манипулиране на информация.
Специален гост на събитието бе г-жа Елизабет Алън, заместник държавен секретар по публичната дипломация и обществените въпроси.
Сред официалните лица бяха и посланикът на САЩ у нас Негово Превъзходителство Кенет Мертен, заместник-министърът на културата Виктор Стоянов, заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева, президентът на фондация „Америка за България“ Нанси Шилър.
Министър Кръстев обяви, че в сътрудничество с европейските институции неговият екип работи и по създаването на обща рамка за медийните услуги на вътрешния пазар на Европейския съюз.
Той сподели, че между България и САЩ има извървян път в сътрудничеството в областта на медийната грамотност, а като пример посочи обучените български учители със съдействието на Комисията „Фулбрайт“.
Какво представлява Институтът “Пойнтър”?
Институтът „Пойнтър“ е изследователски център, създаден преди около 50 години в САЩ, за да помогне на журналистите и журналистиката.
Той започва двугодишен проект по медийна грамотност в България посредством своята инициатива за дигитална медийна грамотност “MediaWise” и българските си партньори. Институтът „Пойнтър“ е избран от Държавния департамент на САЩ след проектен конкурс, демонстрирайки ангажираността си и твърдата си политика към редакционната независимост, иновациите, предлагани от Института в областта на медийната грамотност, както експертизата на българските партньори по медийна грамотност.
Сумата от близо 900 000 долара безвъзмездна помощ от Държавния департамент на САЩ ще помогне на българското общество да придобие умения за откриване на невярна информация, дезинформация и да участва в информационна екосистема по безопасен, отговорен и по-внимателен начин. Българските партньори на Института „Пойнтър” включват експертни организации като „Заедно в час”, Mediapool.bg и Американския университет в България.
Очаква се „Пойнтър“ и Американският университет в България да започнат с разнообразна група от студенти програмата „Campus Correspondents“. След получаване на задълбочено обучение по медийна грамотност, студентите от университета на възраст 18-22 години ще водят поредица от семинари на живо и онлайн, в които те ще образоват своите връстници как да идентифицират и проверяват бързо разпространяващо се съдържание – “viral content“.
За да се подобри медийната грамотност на тийнейджърите на възраст от 14 до 18 години, Институтът за медийни изследвания „Пойнтър“ и „Заедно в час” ще създадат Тийнейджърска мрежа за проверка на фактите, която ще събере 15 тийнейджъри в дигитален нюзрум. Тийнейджърите ще се усъвършенстват в правенето на репортажи и ще придобиват умения за писане и редактиране, като произвеждат кратки видео клипове. В тях те ще опровергават популярни твърдения, които срещат в социалните мрежи, ще предоставят съвети за медийна грамотност на своите връстници.
Като част от всеобхватната си дейност за подобряване на медийната грамотност в цяла България, Институтът за медийни изследвания „Пойнтър” и „Заедно с час“ ще създадат образователни планове с уроци за учители, които ще покриват националните образователни стандарти. Плановете ще бъдат съгласувани с българските образователни стандарти, за да могат да бъдат включени в учебните програми. Те ще бъдат съставени, като се използват видеата, създадени от тийнейджърската мрежа за проверка на факти и ще включват предложения как да се въведат актуални и релевантни теми в учебните програми.
За да достигнат до различни демографски групи в България, Mediapool и Институт „Пойнтър“ ще проведат присъствени семинари на различни локации в страната, за да осигурят обучения по медийна грамотност.