Ръстът на лихвите внася несигурност на инвестиционния пазар

Ръстът в лихвените нива се отразява на инвестиционния пазар на бизнес имоти и у нас, внасяйки несигурност сред участниците. Макар атрактивните обекти със стабилна доходност и знаковите активи да остават във фокуса на инвеститорите, трудната предвидимост през предстоящите зимни месеци ще рефлектира в по-ниска инвестиционна активност. Това се посочва в обзора на Cushman & Wakefield Forton за пазара на бизнес имоти у нас от началото на 2023 г. до момента.

“Продължаващата несигурност по отношение на икономическата среда и ръстът на лихвите правят инвеститорите предпазливи. Наблюдаваме засилен интерес към активи, които имат потенциал да консервират парите, т.е. да запазят стойността си и да генерират устойчиви нива на доходност“, отбелязва Явор Костов, управляващ партньор в Cushman & Wakefield Forton. „Към момента много инвеститори припознават като такива хотелските, търговските и във все по-голяма степен – жилищните имоти, като инвестиционен актив. Докато например наблюдаваме отлив на интерес от офис площите, освен ако не се говори за топ активите”, допълва Явор Костов.

По данни от международните пазари за деветмесечието на годината, инвестициите в бизнес имоти търпят силен спад във всички сегменти на пазара. Статистиката на Cushman & Wakefield Forton показва 110 млн. евро обем на инвестициите в бизнес имоти за периода, като в това число не влизат придобивания на парцели. Интересен тренд е първата блокова сделка с жилищни имоти като актив, генериращ доходност.

Към момента трендът в Европа, и в частност – в нашия регион, е продължаващ ръст на лихвите, който води и до покачване на търсената от инвеститорите доходност. Според прогнозите на Cushman & Wakefield този тренд ще се забави и обърне след средата на 2024 година. Очаква се това да доведе до раздвижване на инвестициите в бизнес имоти и началото на възходящ цикъл на пазара, като ефектът ще се усети след началото на 2025 година.

Ритейл парковете остават основният двигател на пазара на търговски площи през последното тримесечие. Нови четири парка с обща площ 70 000 кв. м бяха отворени само през летните месеци. Така общият обем на този тип площи достигна 460 000 кв. м, с което вече надхвърля 50 процента от общата площ на шопинг центрове у нас.

„Въпреки засилените инвестиции в ритейл паркове, България все още е с най-ниска гъстота в Централна и Източна Европа – 56 кв. м на 1000 жители. Страната ни е последвана от Сърбия с 60 кв. м/1000 жители, а в Румъния този показател е равен на 85 кв. метра. В държави като Чехия и Унгария гъстотата на ритейл парковете е тройна”, коментира Георги Муховски, заместник мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

По думите му, дискаунт веригите и модните брандове са най-активни в стремежа си да се възползват от активното навлизане на ритейл парковете.

От компанията отчитат относително активно трето тримесечие като откриване на нови площи, отново благодарение на отворилите ритейл паркове. Над 80 на сто от сделките са резултат от динамиката при ритейл парковете, а останалите 20 процента са главно за площи в търговските центрове. Делът на свободни търговски площи остава без значими промени през периода.

„Трендът на силна активност ще се задържи поне до края на годината. Още 4 ритейл парка са в готовност да отворят врати в рамките на последното тримесечие на 2023 г. Това ще катализира активността, характерна за празничния сезон и ще придаде допълнителна динамика към традиционно силния за ритейлърите период”, коментира Георги Муховски.

Стабилни наеми с потенциал за леко повишение, отчитат още от компанията. Нивата в тръговските центрове остават без промяна – 36 евро/ кв. м, а доходността от първокласни площи се покачва до 7.75 процента.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че трябва да бъдат наложени по-строги правила за използването на електрически тротинетки?

Подкаст