Украинската агенция за борба корупцията обвини “Нестле”, че е “международен спонсор на войната” защото продължава да продава стоки и да плаща данъци в Русия. Най-големият производител на храни в света бе добавен в списъка на Националната агенция за превенция на корупцията на Украйна, редом с “Монделийз интърнешънъл”, “Пепси” и “Юнилевър”.
“Въпреки продължаващата руска агресия срещу страната ни, “Нестле” продължава да работи на територията на агресора”, посочва агенцията. Въпросната квалификация цели да подрони репутацията на швейцарския хранителен гигант, но няма правни последствия.
“Нестле” нееднократно е заявявала, че поддържа Украйна и своя персонал от 5500 служители там. Тя е спряла да прави рекламни кампании и нови инвестиции в Русия и вече не продава на руския пазар голяма част от търговските си марки, примерно като “КитКат”. Корпорацията не нарушава западните санкции като продължава руския си бизнес и не е направила официален коментар на решението на украинската агенция.
И “Нестле” и “Юнилевър” заявяват подкрепа за Украйна, но продължават да продават свои продукти в Русия. По оценка на шефа на украинския антикорупционен орган Олександър Новиков, когато швейцарският хранителен гигант е обявил, че прекратява вноса и износа за Москва, освен на “съществени и базови стоки за местните хора”, той е създал погрешното впечатление, че планира да напусне страната.
Западните мултинационални корпорации са под засилен публичен натиск да напуснат руския пазар след разпореденото от руския президент Владимир Путин нахлуване в Украйна през февруари 2022-а. Русия планира да похарчи около една трета от държавния бюджет за военни действия през 2024-а и данъците, които пащат чуждестранните компании, подпомагат приходната част на хазната.
Напускането им обаче може да им струва прехвърлянето на активите на държавата или на местни инвеститори, близки до управляващите. Например, групата за млечни продукти “Данон” планираше да продаде руското си поделение, но през юли Москва конфискува руските й активи. Подобна съдба сполетя и местния бизнес на “Карлсберг” – “Балтика”.
В интервю за медиите през миналата седмица за обявяване на финансовите резултати от продажбите през третото тримесечие, новият главен изпълнителен директор на “Карлсберг” Якоб Ааруп-Андерсен заяви, че “бизнесът на компанията в Русия е бил откраднат и ръководтвото няма намерение да помага за утвърждаване на легитимността на този акт”.
През юли Украинският проект за солидарност монтира билборд пред централата на “Юнилевър” в Лондон, на който пишеше, че групата помага за финансирането на войната на Русия в Украйна. “Монделийз” пък е подложена на бойкот в Скандинавските държави.
“Нестле” има шест фабрики в Русия, включително и обект за сладкарски изделия, става ясно от официална инфорация от последния годишен отчет на компанията. Около 2% от продажбите й през 2021-а са реализирани на руския пазар. За 2022-а няма официални сведения на руския уебсайт за данъчни услуги, но други конкуренти от сферата на потребителските стоки като “Пепси” отчитат бум на руския си бизнес през 2022-а.