Заради изчерпан капацитет на магистрала “Тракия” ще добавят още една лента в двете посоки, обяви министър Цеков

ам тракия

Целогодишно, всеки ден по магистрала “Тракия” преминават средно по 15200 пътни превозни средства. Само в участъка от София до Пловдив броят им е 33 600, като през летния сезон тези числа нарастват неколкократно и показват изчерпване на експлоатационния капацитет на магистралата при сегашните й габарити.

Това призна министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, позовавайки се на статистика от преброителните устройства на Агенцията “Пътна инфраструктура” в отговор на въпрос на депутати от “Възраждане”.

В рамките на парламентарния контрол Емил Янков от “Възраждане” отбеляза, че от години се говори за войната по пътищата и се отчита, че качеството на настилката е основен фактор за безопасността на участниците в движението. Това е причината ремонтите да са постоянни, но за решаването на проблема е необходима дългосрочна стратегия и визия за бъдещето. Ето защо Янков попита министър Цеков дали има дългосрочна стратегия за автомагистрала “Тракия” и ако “да” – какво включва тя, дали се работи за нейното разширение с една допълнителна лента на всяко платно или поне до разклона за магистрала “Марица”.

Министър Цеков отговори, че през юли 2023 г. той вече е предприел първите действия към инвестиционна инициатива за разширяване на магистрала “Тракия” до габарит 35.50 – т.е. с добавяне на още една лента за движение в двете посоки.

След това той цитира две директиви, Закона за пътищата и една наредба, с което обясни защо преди да се започне с реалното разширяване на магистралата е необходимо да бъде възложена оценка на въздействие върху пътната безопасност на съществуващото трасе. Това е необходима предпоставка, за да се премине към следващите стъпки – предпроектни проучвания, изготвяне на идейни проекти или на проекти в техническа и работна фаза за разширяване на магистралата.

Подобна обществена поръчка за анализ на пътната безопасност е била обявена още на 7 юли 2023 г., като на 8 август са били отворени постъпилите шест технически оферти. На 14 август били отворени ценовите предложения, а на 29 септември бил избран изпълнител.

Цялостната процедура с предоставянето на оценката се очаква да завърши през пролетта на 2024 година. След това ще се премине към следващата фаза на прединвестиционни проучвания. Министърът не се ангажира да коментира евентуалния бюджет, като уточни, че това ще бъде възможно едва когато има прединвестиционни проучвания или някакъв идеен проект. По думите му, при една оптимистична прогноза, преди да се стигне до разрешение за строеж, ще е необходимо да се изчака две, три години.

Депутатът от “Възраждане” коментира, че посочените срокове са доста разтегливи и попита дали няма вариант за облекчаване на процедурата.

Министърът отговори, че инвестиционният процес в България е структуриран по строго определен начин и посочените от него срокове не са разтегливи, а са оптимистични. Той добави, че за да се спазят всички съществуващи процедури от инвестиционната идея до началото на нейната реализация, са необходими около пет години.

Министър Цеков обаче уточни, че от години всички участници в инвестиционния процес смятат, че има необходимост от промяна. Ето защо през следващите месеци работна група от Министерството на регионалното развитие и благоустройството ще предложи промяна в Закона за устройство на територията. По този повод министър Цеков призова депутатите да го подкрепят, заявявайки, че предвижданата реформа ще намали административната тежест.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст