Станат ли филмите част от счетоводния баланс, и койотите плачат


Студиото “Warner Bros Discovery” обяви, че няма да пусне “Койот срещу Акме” – симпатичен семеен филм с бюджет от 70 милиона долара, въпреки че той вече е завършен. Според кинокритици това е пореден случай, който е индикация за нова тревожна тенденция в Холивуд.
Там всеки начинаещ режисьор мечтае не само да бъде нает да снима филм, но и да успее да доведе проекта си докрай, избягвайки препятствията и предотвратявайки катастрофите, съпътстващи заснемането на кадрите, необходими за завършването на 90-минутния му шедьовър. Кошмарът на всеки начинаещ режисьор е да му кажат, че независимо колко е работил, в крайна сметка публиката няма да види нищо от готовия му филм.
Такъв кошмар преживя Дейв Грийн, който режисира “Койот срещу Акме” – филм за 70 милиона долара, който е комбинация от игрален и анимационен филм с участието на Джон Сина и Уил Арнет. Според маркетинговите проучвания така наречената тестова аудитория харесала семейната комедия на Грийн и очакванията били, че след продължилата месеци наред стачка на сценаристи и актьори, продуцентите й в Холивуд ще се радват да я пуснат на екран.

Но невинаги очакванията се сбъдват – от студиото “Warner Bros Discovery” обявиха преди дни, че филмът “Койот срещу Акме” няма да бъде показан нито в кината, нито ще бъде качен на Max – собствената стрийминг услуга на Warner.

От студиото се оправдаха с това, че променят глобалната си стратегия и ще се съсредоточат върху театрални продукции. Дотук добре – но защо да не покажат “Койот срещу Акме”, след като филмът е готов?

Отговорът очевидно е, че разпространението и популяризирането на филма ще увеличат до такава степен общите разходи, че ще е трудно да се реализира печалба. И може да се окаже по-изгодно за студиото да отчете филма като загуба и “данъчно облекчение”, като по този начин ще си възстанови милиони долари. Тази стратегия е законна, само ако филмът никога не бъде показан. На практика той трябва да престане да съществува.

След като научи новината, Грийн написа в социалните мрежи, че е “напълно съкрушен”. Но все пак има някаква надежда – преди дни стана известно, че от Warner ще разрешат на Грийн и неговите колеги да продадат филма на други разпространители. Според кинокритици Грийн е късметлия – други не са имали подобна съдба.
През април 2022 г. “WarnerMedia” се сля с “Discovery” и се превърна в “Warner Bros Discovery”. От онзи момент нататък главният изпълнителен директор на конгломерата – Дейвид Заслав – започна да предприема странни действия в посока съкращаване на разходите.

Най-изненадващото – през август 2022 г. студиото се отказа от блокбастъра “Батгърл”, струващ 90 милиона долара, който вече бе заснет. В него Лесли Грейс участваше в ролята на новия супер герой, защитник на Готъм Сити, заедно с Брендън Фрейзър в ролята на злодея Файърфлай и Майкъл Кийтън като Батман. Но въпреки изкушаващия актьорски състав, ръководството на студиото прецени, че филмът ще се провали и затова започна да търси начини да намали загубите си.

Тогава режисьорите Адил Ел Арби и Билал Фала написаха в “Инстаграм”, че са натъжени и шокирани и не могат да повярват, че филмът им няма да види бял свят.
Изглежда, че филмите вече не се възприемат като произведения на изкуството или дори като продукти за развлечение. Те вече са елементи от счетоводния баланс, незначителни детайли в глобалната корпоративна стратегия и малки компоненти в портфолиото на адвокатите, специализирани в делата за авторско право.
През август 2022 г. беше взето още едно “трудно решение” за анимацията със Скуби Ду – “Scoob!: Holiday Haunt”, с бюджет от 40 милиона долара. Въпреки че филмът беше почти готов и режисьорът му Дейв Курински даде интервю за “Variety”, в което разказа как цял живот мечтал да види своя Скуби Ду на екран, “Scoob!: Holiday Haunt” бе лишен от своята премиера.

Питър Сафран – съпредседателят на “DC Studios” – отделът на “Warner Bros Discovery”, който създава филми за супергерои, защити действията на компанията по отношение на “Батгърл”, обявявайки, че ако филмът беше излязъл, това само щяло да й навреди. Явно въпросът не е в успеха или в провала на “Batgirl”, а как ще повлияе на марката DC като цяло.
И все пак от “Warner Bros Discovery” трябва да се замислят дали скоро няма да станат известни като студиото, в което не уважават труда на служителите си.

Брайън Дъфийлд, сценарист и режисьор на последния научнофантастичен трилър “Никой няма да те спаси”, написа в “Х” по повод “Койот срещу Акме”: “Имах възможността да видя филма и съм убеден – той е отличен. Явно шефовете в “Warner Bros” са против изкуството и се надявам скоро това да им се върне като бумеранг”.
И други режисьори и сценаристи разкритикуваха “Warner”, че предпочита краткосрочни финансови икономии пред възможността да сподели нов филм със света. В редица специализирани издания за кино се появиха статии, в които Дейвид Заслав бе наречен “убиец на филми” и по този повод бяха отправени препоръки компанията да преосмисли политиката си.

Вероятно цената “Койот срещу Акме” да се появи на екран е висока, но дали на “Warner” няма да й се наложи да плати много повече за накърнената й репутация и за новия й нежелан образ – на компания, убиваща филми?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Какво е решението за изтичащия срок на годност на панелките?

Подкаст