Всеки голям бизнес е бил малък. И за да порасне и укрепне, му трябва грижа. А когато той е и семеен, то отговорността на всички е още по-голяма.
Vivacom дава възможност на предприемачите да използват комбинирани услуги, с които да оптимизират разходите си и да станат по-конкурентоспособни в днешния динамичен свят. Телекомът допълва подкрепата си за тях като не само разказва историите на успеха на малкия бизнес, но и със своята кампания ни дава възможност да се срещнем с бизнес великаните на България.
Днес ви срещаме с Калоян Христов, човек, който всеки ден открива хубавите неща в живота. За себе си казва, „старая се с всичко, което правя да бъда полезен на средата около мен, да създавам и правя добро“.
Разкажете ни за Вас. Кой е Калоян Христов?
По професия съм маркетинг и дигитален експерт, консултант, съосновател и управител съм на онлайн платформа Vаrrio Sport – All Seasons Outdoor – www.varriosport.bg, основател на медийния проект Varriospot, както и на фондация Спорт и Природа. Член съм и на УС на БЕА – Българска Екомерс Асоциация – гласът на е-комерс бизнеса в България.
Кариерната ми реализация започна с 10 години работа в Радио FM+ и медиите. Място, на което научих толкова много, и което остава в сърцето ми и до ден днешен. Стартирах бизнеса преди 7 години, а вече от пет живея в малко село в планината, в близост до София, където имам градина, отглеждам храна, спортувам и се радвам на чистия въздух, пространството и спокойствието.
Защо Varrio Sport и защо в този формат? Как стигнахте до него?
След дълги години в корпоративния живот, реших, че е дошло време да създам нещо свое, в което да вложа познанията си като предприемач и лидер, любовта към природата и любимите спортни хобита, които практикувам. Идеята отлежаваше в мен с години, и когато настанаха дигитални времена, беше ясно, че ще вложа наученото в проект, който е полезен за хората, дава им нещо ново, с висока стойност и качество.
Тогава се замислих, как живея? Моят живот е изключително пъстър и динамичен, разнообразен и винаги на път. Казах си – това е Varrio живот, различен и все по-интересен с всеки изминал ден. Тествахме името Varrio Sport, редом с още 100 имена и вече имахме победител! Име и бранд, които най-точно олицетворяват онова, което правим и искаме да поднесем на аудиторията и клиентите си.

Оценяват ли българите вашите усилия за подкрепа на физическата им активност?
Нашите клиенти, с много, от които сме вече приятели, знаят, че в лицето на Varrio Sport ще намерят вярната и компетентна информация за най-добрата за тях самите екипировка, за сертифицирани инструктори, за практики за безопасност, както и странична, но важна информация.
Има ли конкуренция между онлайн и офлайн магазините за спортни стоки? Как влияе тя върху доверието към двата канала за търговия?
Времето по време и след Ковид много добре показа, че на пазара има място и за двата канала и те колкото се конкурират, толкова и си помагат. Има клиенти, които все още не се доверяват на онлайн каналите, искат да видят, да пипнат, да пробват. Те по-трудно биха купили от онлайн магазин по принцип.

През последните години преминахме през ковид, инфлация, свиване на доходите на българите. Как оценявате бизнес средата у нас за развитието на малкия бизнес?
Бизнесът, какъвто и да е той, всъщност е един жив организъм и система, която не може да съществува сама по себе си. Имаме потребители и предлагащи, всички ние сме по малко и от двете – консумираме, но и предлагаме нещо на останалите.
Какво пречи и какво помага на работата Ви?
Малките компании са много по-силно зависими от всички сътресения на пазара.
Да си предприемач обаче е предизвикателство за смели хора, за хора готови да жертват много от личния си живот, за да създадат нещо, което започва да се радва на успехи едва след 5-7-10 години. Дотогава е въпрос на правилна стратегия, добри идеи, перфектна комуникация и много, много труд и безсънни нощи.
В България има много, какво да се направи по отношение на качествено финансиране на малките компании, на административна и държавна помощ или по-скоро съдействие за растеж и излизане на външни пазари.

Имате ли планове да слезете от Интернет магазина на някоя от големите търговски улици у нас?
Имахме подобна идея, малко преди Ковид пандемията, но след внимателен анализ решихме да си останем само дигитална онлайн платформа, която обаче дава реални предимства и огромна стойност на клиентите си.
На този етап ще останем резервирани към създаването на физически магазини. По-скоро ще търсим реализация на други наши идеи.
Vivacom предлага комбинирани услуги, насочени към малкия бизнес за оптимизиране на разходите и увеличаване на ефективността. Какъв продукт на Vivacom използвате, как ви помага във вашата дейност?
Клиенти сме на Vivacom от няколко месеца и използваме почти всички предлагани услуги, в това число мобилни услуги, интернет /мобилен и оптичен/, телевизия, както закупихме и няколко устройства.
За мен, като човек планинар и непрекъснато пътуващ в дивото е важно да имам, колкото се може по-добър обхват и интернет на повече места. След преминаването ни на Vivacom съм приятно изненадан, че имам добър обхват и 5G интернет, дори и на много трудно достъпни места в планината.
Наскоро бях на „Кончето“ в Пирин, времето не бе никак дружелюбно – силен вятър, мъгла, валеж и се наложи да се приютим на заслон Кончето, а точно 2 метра пред него имах идеален обхват и интернет да се свържа с близките или с Планинската спасителна служба при необходимост.
Не мога да не спомена и EON TV – използвам я на всички видове устройства, особено на смарт телевизорите вкъщи, както и на телефона си, когато не искам да пропусна нещо. Когато все пак го пропусна лесно връщам и гледам любимите си предавания. Като човек, в чиято кръв е впита любовта към радиото, често слушам през EON и любимите си радиостанции.
Да ми предлагат продукти, които са ми истински необходими и адаптирани за моя бизнес е онова, което ми липсваше досега. Засега намирам всичко това във Vivаcom и се радвам, че можем да си партнираме.