Пристанища в ЕС са помогнали за продажбите на над 20% от внесения от Русия втечнен газ

Над една пета от руския втечнен газ, който достига до Европа, се прехвърля на други кораби за превоз до различни части на света – практика, която увеличава приходите на Москва въпреки усилията на Европейския съюз да ги ореже заради руското нахлуване в Украйна. Въпреки че контрактите за т. нар. “претоварване” на руското синьо гориво са забранени във Великобритания и Нидерландия, данните за 2023-а предполагат, че позволените руски газови доставки се прехвърлят рутинно между танкери в пристанища на Белгия, Франция и Испания преди да потеглят към купувачи в други държави.

Тези корабни трансфери са жизнено важни за Русия, която иска да използва максимално арктическата си флота. Те стават обикновено между руски танкери “леден клас”, плаващи рутинно между полуостров Ямал и Северозападна Европа и обикновени танкери за втечнен газ, които пътуват до други пристанища и освобождават “ледените” плавателни съдове да се върнат на север.

Пристанища в Белгия, Испания и Франция все още получават значителни количества гориво от сибирския завод “Ямал LNG”, чийто най-едри акционери са вторият по големина руски производител на природен газ “Новатек”, “Китайската национална петролна корпорация” и френската енергийна компания “Тотал Енерджи”. От общо 17.8 млрд. куб. м руски втечнен газ, отплавал за Европа между началото на януари и края на септември, 21% са били прехвърлени на кораби за трансфер към държави извън ЕС, между които Китай, Япония и Бангладеш, по данни на Института за енергийна икономика и финансови анализи (IEEFA). Най-много руско синьо гориво от пристанищата на ЕС през тази година са получили Зеебрюге в Белгия и Монтоар-дьо-Бретан във Франция.

За разлика от въглищата и суровия петрол, руският природен газ не е санкциониран от ЕС, но блокът обяви, че страните членки трябва да се освободят от зависимостта си от руски изкопаеми горива до 2027 година. Водещи анализатори на IEEFA отбелязват, че претоварените в Европа количества руски втечнен газ са паднали след руската инвазия в Украйна през 2022-а, но остават значителни и до голяма степен се пренебрегват, а ЕС не мисли за тях когато говори за забраните. Бившият министър на енергетиката на Норвегия и съветник на консултантската компания “Евразия груп” Амунд Вик, пък смята, че правителствата от общността са попаднали в собствения си капан, защото е трудно да бият баран срещу износа на руски втечнен газ когато самите те го използват.

Преди войната общността е внасяла 155 млрд. куб. м синьо гориво по газопроводи от Русия – около 40% от общите доставки. За да замени този газ блокът увеличи рязко вноса на втечнено гориво от други държави, между които Съединените щати, Норвегия и Катар.

ЕС обаче ще внесе и рекордни количества втечнен природен газ от Русия през тази година, като политиците се оправдават с ангажименти, поети по дългосрочни договори преди избухването на войната. И ако те бъдат разтрогнати, европейските компании ще трябва да плащат неустойки на руската държава.

Например, белгийската компания за природен газ “Флуксис” има 20-годишен контракт с Ямал, който изтича през 2039 година. Министерството на енергетиката на Белгия посочва, че “има готовност да реши проблема” и “събира информация за ефективните подходи”, които да не застрашават сигурността на доставките за Стария континент. От “Флуксис” пък се оправдават, че защото синьото гориво не е санкционирано, “на нито един клиент не може да бъде отказан легален достъп” до фирмения терминал за втечнен газ. И че собствеността на горивото е в ръцете на корабособствениците.

Френското министерство на енергетиката нямало планове да забрани претоварването на руски втечнен газ на френските пристанища. Говорител на ведомството посочва, че “Франция и Европа значително са редуцирали потреблението на руското гориво като са диверсифицирали източниците си на доставки”.

Официални представители на ЕС обаче периодично споделят тревогите си от количествата руски втечнен газ, които влизат в общността. Еврокомисарят по енергетика Кадри Симсън коментира през септември, че съюзът “може и трябва да намали руския износ на втечнен газ и да го прекрати изцяло”. Очаква се политиците да договорят през декември правила, които ще позволят на държавите членки на ЕС да забранят достъпа на оператори от Русия и Беларус до газовата инфраструктура на общността.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст