За догодина МРРБ “отделя” 2.5 млрд. лв. за магистрали, пътища и ВиК-проекти

Над 1.7 млрд. лева са заложени за капиталовата програма на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) в проектобюджета за 2024 година. Включени са 253 обекта ново строителство и основни ремонти на пътна инфраструктура, завършване на ВиК обекти, енергийна ефективност на жилищни сгради, укрепване на свлачища и брегоукрепване и други.

Това обяви министър Андрей Цеков, който вчера представи параметрите на бюджета пред Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. Водещ критерий за финансирането на обектите е наличието на проектна готовност за изпълнение.

За магистрали и скоростни пътища са предвидени над 1.170 млрд. лв., които ще бъдат разпределени между 7 ключови проекта. Над 400 млн. лева е ресурсът за строителство на участъци от пътя Видин – Ботевград. Очаква се и да завърши изграждането на отсечките от Ботевград до Мездра, между Видин и Макреш и пътен възел „Бела“. Прогнозата е всичко да приключи до края на 2025 година.

Цеков уточни, че финансирането за АМ „Хемус“ е увеличено до над 233 млн. лв., като той се надява пари за тази цел да се предвидят в националния бюджет. По думите му средствата не са достатъчни да се строи цялата магистрала, но ще стигнат да се работи по участъците с проектна готовност и разрешения за строеж.

Министърът обясни, че в бюджета има буфери и възможност за осигуряване на още средства за „Хемус“, например – чрез прехвърляне на аванси от неактивни участъци към такива в строеж.  Уточни, че по АМ „Струма“ са предвидени средства за аванс за изпълнение на лот 3.2, а за „Русе – Велико Търново“ има сключени договори и в неделя предстои старт на първите 7.9 километра. Очаква се през април да е готов целият проект и след издаване на разрешение за строеж да се работи по трасето между Русе и Бяла. До края на другата година ще е напълно готова и АМ „Европа“.

За югоизточния обходен път на Пловдив са предвидени 9 млн. лв., а за нов мост над река Марица на пътя Плодовитово – Асеновград – над 7.8 млн. лева.

Над 390 млн. лв. са предвидените средства за основен ремонт и ново строителство на пътна инфраструктура и над 57 млн. лв. са предвидени за основни ремонти на 24 големи пътни съоръжения – тунели, виадукти, мостове. Други 13 млн. лв. от бюджета са заложени за проектиране на основен ремонт на 48 пътни обекта.

За строителството на други 54 проекта са предвидени 305 млн. лева. С 15 млн. лв. ще се финансира укрепването на 33 свлачища и брегоукрепване, основно по Черноморието и река Дунав. С близо 1.1 млн. лв. ще се доплатят общинските проекти за улици и ВиК, започнати през 2023 година.

Заложени са 49 проекта с финансов ангажимент за над 122 млн. лв., от които реално през следващата година ще се вложат 24 млн. лв.

Той информира депутатите, че в бюджета на МРРБ за догодина са предвидени средства и за завършване на 48 блока, за които не е останало финансиране по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилища.

Предвижда се към общините, в които се намират сградите, да се отпусне аванс от 30% от нужните средства в размер на 28 млн. лв. за започване на строително-монтажни работи.

Стана ясно, че приходната част на проектобюджета на МРРБ за догодина е в размер на 959.5 млн. лева. От продажбата на винетки за леки коли се очакват 289 млн. лв., а от тол такси – 512 млн. лева.  Над 113 млн. лв. са заложените приходи от други такси, а 25 млн. лв. – от предоставяне на кадастрални услуги.

Разходна част на бюджета е над 1.1 млрд. лв. Над 1 млрд. лв. от тях са за Агенция „Пътна инфраструктура“. Над 5.1 млн. лв. общо е ресурсът за геозащитни дейности и изработване на общи устройствени общински планове. Над 5.5 млн. лв. са предвидени общо  за кадастрални и геодезически дейности и обследване и премахване на незаконни строежи.

Регионалният министър се спря и на ролята на ресорното министерство по отношение на Националния фонд за финансиране на общински проекти, тъй като ведомството ще сключва договорите и ще администрира изпълнението им. Според Цеков това е предизвикателна задача, защото има над 800 проекта за над 2.7 млрд. лева.

С този бюджет през следващата година страната ни ще инвестира около 0.8% от БВП за развитие на инфраструктурата, която ще подобри обслужва регионалното развитие.

Венемира Мачева

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст