ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

“Лакталис България” празнува подобаващо 10-годишнината от създаването си

Александър Кабакчиев

В разпространителската мрежа вече може да намерите брой 71 на списание “Banker Special”. Но преди да изпитате удоволствието от докосването на последната за 2023 г. „хартия“, ви предлагаме мил спомен – най-интересните ни гости през годината. Един от тях е управляващият директор на “Лакталис България” Александър Кабакчиев.


Господин Кабакчиев, завършили сте право и маркетинг и мениджмънт в УНСС. Какво е най-важното, което научихте през годините на следването си?

– Кариерата ми започна в сферата на бързооборотната търговия още докато следвах право. Реализацията, която имахме още преди завършването си, ме накара да се замисля дали да не продължа в тази сфера, в която работата ми харесваше.

Започнах от най-ниската позиция като мърчендайзър, а при дипломирането си вече бях мениджър „Ключови клиенти“ в една от най-големите дистрибуторски компании тогава.

Реших да остана в тази професия, въпреки че не беше по специалността ми, за което не съжалявам и до днес. Юридическото образование ми даде много солидна база по отношение на формалната страна на бизнеса и правните му основи и бе от изключителна полза за подхода ми и за разбирането на бързооборотната търговия като цяло.

Впоследствие, именно заради работата си, защитих и магистратура по маркетинг. Тя ми даде дълбочина в развитие на оперативното бизнес ежедневие.

Как и защо работите за “Лакталис Груп”?
– От сегашна гледна точка това бе една естествена стъпка в кариерата ми. До 2013 г. за повече от пет години бях търговски и маркетинг директор на “Меггле България” и развитието ми до генерален мениджър на “Лакталис България” дойде в синхрон с амбициите ми за развитие. Интересно е, че работата сама ме откри, без да съм я търсил.

Докато работех за “Меггле” в Шумен, един от бившите ми шефове ми се обади и ми каза, че “Лакталис” ще откриват клон в България, след което ме попита дали имам интерес да оглавя проекта. Веднага се съгласих и така започна работата ми за компанията.

Кои са най-трудните и вълнуващ предизвикателства, с които сте се сблъсквали в досегашната си кариера?
– В трудовото ежедневие винаги има предизвикателства, но през последните 2-3 години, белязани от COVID-кризата и от икономическата рецесия, буквално ни се наложи да живеем в една друга реалност, непозната от времето след Втората световна война – галопираща инфлация и рецесионни процеси, невиждани от десетилетия назад. В нашия бранш също бе страшна криза. Оставахме без стока за доставяне, липсваше транспорт, дървени панели, на които да товариш, нямаше опаковки заради липсата на алуминий, породена от войната в Украйна…
Като вносител получаваме стока от десет – петнайсет държави и редовно имаше отменени или орязани заявки, заради което бизнесът ни буквално беше започнал да се огъва. Тази криза засегна не само нас, а и цели сектори от икономиката, видяхте какво се случи с туризма, със заведенията за хранене заради локдауните. Някои браншове буквално изчезнаха…
Трудно ли е да си управляващ директор на компания с присъствие в над 150 страни, като фирмата днес има над 85 000 служители, почти 30 млрд. евро годишен оборот?
– Да, това са данните за групата. Ние, “Лакталис България”, сме малка бурмичка от голямата машина. Компанията е огромна, това е най-големият млекопреработвател в световен мащаб.
Вдъхновяващо е да работиш за такава компания, защото се развиваш в специален тип култура и уникална атмосфера.
Има безкрайно много ноу-хау и винаги може да се научи и да се види нещо ново, да се почерпи нов опит, дори от човек като мен с 15-годишна кариера в този бранш. Преди две седмици бях в Амстердам на среща в едно от производствата, което компанията купи преди година – на “Leerdammer”. Това е един от най-големите производители на сирене в Европа и една от най-известните вносни марки в Германия. Там присъстваха мениджъри от Австралия, от САЩ и сега брандът предстои да бъде експортиран в тези страни. Това е много интересна концепция за сирене, като тип е продукт между гауда и ементал. Тази година ще представим марката и на българския пазар.

На този етап преобладаващият профил на консуматора у нас все още е насочен към по-традиционни сегменти като кравето саламурено сирене. Но българите вече пътуват повече, живеят по света и знаят какво е моцарела, пармиджано или ементал, така че се надяваме постепенно вкусовете да се променят, тенденцията е много ясна.

Защо според вас, “Лакталис” е световен лидер в този силно конкурентен бранш на производството на млечни продукти?

– Едно от нещата, които развиват “Лакталис” напред, че много се държи на качеството. В Групата имаме строг вътрешнофирмен тест, в който се сравняват поне десет конкурентни продукта от определена продуктова група по зададени параметри.

Това е тест „на сляпо“, никой не знае кое е наше примерно сирене. Целта е накрая параметрите на продукта ни да се развият така, че да има предимство и да бъде предпочитан от потребителите. Този вътрешен тест е задължителен за всяка фирма – производител от Групата и трябва да е покрит минимум на 80 процента.
В бранша фирмата вече има такъв мащаб, че тя води инженеринга на индустрията – създават се нови машини, работи се в кооперации с производители на хардуер за индустриална техника.
Като цяло, иновациите и технологиите в “Лакталис” са на много високо ниво, създават се работещи решения за целия сектор.
Много агресивна е и експанзията за придобиване на нови предприятия. Всяка година се придобиват между пет и десет нови фирми, като обикновено стратегията е да се купи компания номер 1 на новия пазар или много силен номер 2.

Това е заложено като модел на развитие и дългосрочна стратегия. Движещата сила на “Лакталис” е, че държи много на силните местни марки, но паралелно с това се развиват и подкрепят и международните брандове като PRESIDENT, “Galbani”, “Parlamat” и други.

Корпоративните ценности на Групата са: Амбиция, Ангажираност и Практичност.

Как е позиционирана “Лакталис” на българския пазар? И какви са плановете Ви за развитие на марката тук у нас?
– Ние сме най-популярни в България с марката на “President”. Тя е синоним на безкомпромисно и най-високо качество и съответно е позиционирана в премиум ценовия сегмент. Бъдещата ни дейност включва разширяване и развитие на марката President и в нови сегменти.
Стремежът ни е да представим нови, по-достъпни брандове в категории, в които до момента не присъстваме, например свежи и кисели млека. И това един ден ще се случи.

Кои са най-търсените ви продукти в България, а и в глобален мащаб, и с какво ще изненадате почитателите си през тази година?

– Внасяме и предлагаме на пазара в България общо над 150 артикула от 10 държави, но най-търсени определено са нашите сирена, които се предлагат в доста богата гама. Има типично вносни продукти с благородни плесени, като Бри, Камембер, Синьо сирене, Рокфор, също така типичните италиански сирена като Моцарела, Маскарпоне, Горгонзола, Пармезан. Също Английски Чедър и популярните Емментал, Гауда, различни сирена от козе мляко, богата гама топени сирена и много други.
Миналата година представихме и типичното за нас краве саламурено сирене под марката PRESIDENT, което подкрепяме и с телевизионна реклама. В разфасовките в саламура сиренето е предварително нарязано, а разфасовката от 330 грама предлага и цедка „с ушички“ за по-лесно изваждане и изцеждане на саламурата. Това е истинска иновация в сегмента, непозната у нас до момента.
От сирената № 1 по пазарен дял в България заемат нашите топени сирена President. Естествено, маслото President е сред основните ни „визитни картички“.

Имате ли пример за подражание от светана бизнеса, който ви вдъхновява?
– Много съм впечатлен от нашия собственик – господин Еманюел Бение, който доскоро бе в Борда на директорите като надзорник и съветник, но не се занимаваше лично толкова много с оперативна дейност.

От миналата година той зае позицията изпълнителен директор на „Лакталис Груп“. Г-н Бение работи от 6 часа сутринта, провежда срещи с цял свят и е напълно погълнат от ежедневния бизнес до най-малките детайли. Много е активен и движи компанията напред, усеща се почеркът на ръководството му.

Компанията е собственост на семейство Бение, те са трето поколение мениджъри, които притежават бизнеса и са емоционално ангажирани с него.
Уникално изживяване е да седнеш на една маса с човек, управляващ 80 000 души, постигнал годишен оборот от 30 млрд. евро, и той е напълно подготвен с всички данни и цифри за българския пазар.
Коя е следващата ви голяма цел в професионален план? Какво мислите да постигнете в кариерата си?
– Работата в “Лакталис България” ме удовлетворява напълно. Засега не съм планирал да правя промяна, въпреки че в рамките на Групата има огромни възможности за реализация в Европа, а и в глобален мащаб. Но бъдещето понякога поднася изненади, в нашата компания има огромно търсене на подготвени мениджърски кадри, стига да имаш желанието, амбицията и времето да се развиваш на други пазари.


Какво знаем за историята на “Лакталис”?
Историята на “Лакталис” започва със създателя на компанията – господин Андре Бение през 1933 година в град Лавал, Западна Франция с производството на скромните 17 броя традиционно френско сирене Камембер дневно, под марката Le Petit Lavallois.

През 1970 г. вече се произвеждат по 18 млн. броя Камембер на година, като оттогава фирмата затвърждава успешното си развитие и продължава да расте с още по-бързи темпове. През 1999 г. е прието международното име, под което компанията е позната и днес -“Лакталис Груп”.

Днес “Лакталис Груп” е семейна компания, с присъствие в над 150 страни, като фирмата има над 85 000 служители и над 28.3 млрд. евро годишен оборот. С тези впечатляващи данни “Лакталис” влиза в топ 10 на хранителните компании в света и към 2020 г. представлява №1 и най-големият производител на млечни продукти в световен мащаб.

Продуктовата гама на “Лакталис” е нараснала значително през годините и включва голямо разнообразие от различни видове сирена, мляко и млечни специалитети, сметана, масла, десерти, сокове, бебешки храни, натурални сокове, месни продукти и деликатеси, функционални продукти за хранителната индустрия, както и хранителни добавки за спортисти.

Съществени етапи в развитието й са придобиването на водещия италиански и европейски производител на сирена и месни продукти Galbani, които днес се продават в над 100 страни, както и на Parmalat, която през 2011 г. също стана част от “Лакталис Груп”.

Продуктите на Parmalat имат водещи пазарни позиции и се продават в целия свят на пет континента. “Лакталис България” ЕООД като част от “Лакталис Груп” е официално регистрирана в България на 1.07. 2013 – от началото на 2014 г. фирмата е директен вносител и дистрибутор на продуктите и търговските марки на “Лакталис Груп” в България. За последното десетилетие “Лакталис България” е увеличила многократно асортимента и продажбите си, и екипът й постоянно се развива и разраства. През 2023 г. “Лакталис България” празнува 10-годишен юбилей!

Кой е Александър Кабакчиев?
Александър Кабакчиев е роден на 20 април 1977 година. Получава средното си образование в 22 СОУ “Г.С. Раковски” с английски език, а впоследствие в УНСС завършва магистратури по право и маркетинг и мениджмънт.

Професионалният му опит започва като експерт по медийно планиране и мониторинг в “National media service” Ltd. през 1997 година. От 2004 г. до 2009 г. работи във “Fortuna Com” Ltd., където се издига до позицията на национален мениджър за ключови клиенти.

Между 2009 г. и 2013 г. Кабакчиев е мениждър продажби за Бълтария в “Meggle”. От 2014 г. досега Александър Кабакчиев е управляващ директор на “Лакталис България”. Кабакчиев има богат управленски опит и постига успехи в множество проекти за въвеждане и навлизане на нови брандове на българския пазар, сред които и President. Владее английски, унгарски и руски език.

Александър Кабакчиев – за своите страсти

Моята страст са моторите и винаги се стремя да направя някое красиво пътуване, ако времето и ангажиментите ми го позволяват. Сега карам Kawasaki Z 1000, 140 конски сили, който е относително спокоен мотор, но преди съм управлявал и пистови мощни машини. Запален съм по фитнеса, старая се да тренирам четири, пет пъти седмично. Обичам да карам ски. Свиря и на китара, имам четири-пет китари вкъщи, но за съжаление сега не ми остава достатъчно време за тях, въпреки че в миналото дори съм записвал с група в професионално студио.

Обичам нашата природа, за пътуванията ми с мотора любима дестинация ми са Родопите, Цанков камък, Доспат – уникална красота. За лятото предпочитам южното Черноморие, в България има страхотни места за почивка.

Разговора водиха Силвия Джагарова и Калоян Атанасов

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че избори 2 в 1 са добра алтернатива за страната?

Подкаст