Тъжно е, че при смяна на правителствата се говори не за цени, а за комисионни (част II)
Таксата върху руския газ е брилянтен политически ход, който трябва да се избистри юридически
Само много заблуден човек може да смята, че има руска компания, която не следва инструкциите на Кремъл. Странно как хем се обявяваме в подкрепа на Украйна, хем подхранваме режима на Путин с дерогацията за руски нефт. Благодарение на дерогацията Москва е спечелила от България 1 млрд. долара само от експортни такси – това е нашият принос към военния бюджет на Русия. Отделно се образуват огромни печалби от наложения таван върху цената на руския петрол „Уралс“. Всичките ни министър-председатели са били в странни отношения с „Лукойл“.
Това заяви в СТУДИО БАНКЕРЪ Руслан Стефанов, програмен директор и главен икономист на Центъра за изследване на демокрацията.
До февруари ще платим 60% от управленската си програма, обеща премиерът Денков
“Точно преди половин година поехме управлението със съзнанието, че ще се грижим за хората и бизнеса. Освен срещу часовника се изправяме срещу яростни политически атаки, дезинформация. Бяхме сигурни, че подкрепата е несигурна, но показахме, че сме екип, който може да се съсредоточи върху реалните проблеми”.
Това заяви преди днешното заседание на Министерския съвет премиерът Николай Денков. Премиерът честити Никулден на всичи празнуващи.
Той посочи, че първата задача на правителството е била борбата с инфлацията. По думите му предприетите мерки са подкрепили покупателната способност на гражданите. Той заяви, че инфлацията е паднала на нивата отпреди войната. Премирът уточни, че в момента тя е 5.8% при 6% миналия октомври и е най-ниската от две години насам. Денков добави и че са били въведени мерки, които да гарантират ниски цени на продуктите от първа необходимост.
Титани на глинени крака
Лидерите на управляващата не-коалиция могат (съвсем условно) да бъдат оприличени на титаните от гръцката митология. Разбира се, не защото Борисов, Петков, Василев, Денков, Иванов и сие блестят с изключителни достойнства, а поради исполинския мащаб на задачите, с които са се захванали. (Или се преструват, че са се захванали.) Съществена разлика е, също така, че титаните са воювали заедно на страната на Кронос, докато нашенските политически водачи хем са се „сглобили“, хем всекидневно си нанасят удари в лицето и гърба.
Наистина е впечатляващо, как ръководителите на партии, заедно представляващи около една пета от българските избиратели, са се хвърлили да преследват цели, които предполагат преобръщане (или изтърбушване) на фундаментални характеристики на политическия и икономическия живот на страната.
Кой е виновен, че половината български ученици са неграмотни?
Крилатата фраза „Икономиката, глупако?“, която бе изречена от Джеймс Карвил, стратег на успешната президентска кампания на Бил Клинтън срещу Джордж Буш-старши през 1992 г., имаше за цел да насочи избирателите към факта, че кампанията се провежда в среда на рецесия. В българския вариант тази фраза би трябвало да звучи „Образованието, глупако?“ Причината е трагичната оценка на българските ученици – според последната за сезона международна класация – и тъжният факт, че от тези функционално неграмотни хора зависи бъдещето на икономиката ни.
Русия е пробила дупка от 11 млрд. долара в петролните санкции на Запада
Месечният доход на Москва от износ на суров петрол е по-висок в момента, отколкото преди нахлуването в Украйна – показател за провала на мерките за пресушаване на военната й хазна. А причината за неуспеха журналисти на агенция “Блумбърг” откриват в морето недалеч от гръцкия пристанищен град Гитио, където един до друг се полюшвали два петролни танкера с ръждясали корпуси – “Турба” и “Симба”, на обща възраст от 57 години. Самоличността на собствениците на корабите и на застрахователя са неуловими, а флагът, под който плават е единственият в света, оценяван от оторизираните органи като “много висок риск”. Крайната дестинация на печалбите от търговията на руското им гориво е загадка. И дори придвижванията им са подозрителни: цифровите проследяващи системи показвали, че 26-годишният “Турба” плавал на около четири морски мили от “Симба”, който в този момент изпразвал петролния си товар в по-малки плавателни съдове пред погледите на документалния екип на “Блумбърг”. В същия ден на септември когато се случило това претоварване кораб-кораб, повече от дузина подобни плавателни съдове – част от огромна сенчеста флота – плавали наблизо, подготвяйки се да поемат своя дял от товара.
Влезлият в сила преди година (на 5 декември 2022-а) ценови таван от 60 щ. долара за барел превозван по море руски петрол – с 24 щ. долара под средната цена за последните 12 месеца, трябваше, редом с другите санкции, да ореже финансирането на Кремъл за войната в Украйна.