Тя предложи да се поучим от постигнатото в Португалия, където е направена реформа в работата по ранното детско развитие
“Образованието е инвестиционен процес”, посочи Белобрадова
Дефицитите на нашите ученици ще се преодолеят с години работа и сериозни реформи, за които е необходим широк политически консенсус. Това обясни пред БНР Елисавета Белобрадова, депутат от ПП – ДБ и член на Комисията по образование.
“Образованието е инвестиционен процес. Резултатите от PISA са поредното доказателство, че ние системно не успяваме да се справим. Учебниците са неразбираеми. Всеки път се опитваме да ги преработим и да оправим нещата, но те не дават резултат, защото реформата трябва да е цялостна. Необходимо е да се промени и подходът към преподавателите. Те трябва да бъдат обучени наново”, каза тя.
“Учителите трябва да получат адекватна подкрепа, както и да има промяна на педагогическите програми в университетите”, смята Белобрадова.
“Трябва да се осигурят необходимите обучения и да се подпомогне изграждането на мрежа, чрез която да се свързват и да си помагат”, допълни депутатката.
Белобрадова посочи основните проблемите в българското образование.
“Нефункционални учебници и материали, неосъвременени програми, неразвиване на компетентности и умения, неподкрепени учители и невключване на родителите в образователния процес. Ние почти нямаме брънка, която да не е в тежест на българския ученик”, подчерта тя.
Този дебат изключително много се политизира през последните години, отбеляза още Белобрадова. Тя призова да не се дава винаги за пример финландското образование, защото сме съвсем различни като общества. Предложи да се поучим от постигнатото в Португалия.
“Която направи огромен образователен и социален скок за 4 години. Основното нещо, което осъществиха, е реформа в работата по ранното детско развитие”, посочи Елисавета Белобрадова.