“Тесла” е внесла искане за изтегляне от продажба на повече от 2 млн. автомобила след като водещият американски регулатор, отговарящ за безопасността на движението, констатира, че системата за подпомагане на водача “Автопилот” не предотвратява достатъчно ефективно злополуки. Заключнието е резултат от провеждано от години изследване на дефекта от Националната агенция за безопасно движение по пътищата (NHTSA), което ще продължи до отстраняването му от компанията производител.
В доклада си за изтеглянето на колите “Тесла” посочва, че очаква да започне да използва и въздушен софтуер, за да включи допълнителни контролни функции и предупреждения, на 12 декември или няколко дни по-късно. Акциите на производителя на автомобили загубиха 1.6% от пазарната си оценка преди началото на редовната търговска сесия на 13 декември.
Изтеглянето е второто за тази година, свързано с автоматичните системи за управление на коли на “Тесла”, които се контролират под лупа след стотиците катастрофи, някои от които са взели и жертви. Въпреки че главният изпълнителен директор на компанията Илон Мъск прогнозира от години, че тя е напът да предложи цялостна автоматизация, и “Автопилотът” и функционалната система FSD Beta за пълно самооуправление на колите, предупреждават шофьорите да са внимателни и да държат ръцете си на волана.
Системата “Автопилот” е стандарт за всяка нова кола на “Тесла”. Тя използва камери, които следят скоростта на превозното средство да съответства на трафика на движение и помага на шофьорите да карат в очертаните ленти на движение.
“Тесла” рекламира и високо функционална система FSD Beta от края на 2016 година. През февруари обаче нейните характеристики бяха оспорени от NHTSA заради опасения, че потребителите на колите, използващи тази система, се движат по непредсказуем или противозаконен начин, включително с превишаване на максимално позволената скорост и без да спират напълно. В края на миналата година Мъск обяви в социалната медийна платформа X, че “Тесла” ще осъвремени FSD Beta, за да предостави възможност на шофьорите да изключат предупрежденията да поставят ръцете си на волана.
NHTSA започна първото разследване на дефекти на “Автопилота” след фатална катастрофа през 2016-а, а в началото на следващата година “оневини” системата. Текущите две проверки за дефекти, започнали през август 2021-а и февруари 2022-а, са предизвикани от две катастрофи на коли на “Тесла”. Агенцията е започнала над 50 специални разследвания на пътни произшествия, в които са участвали автомобили на компанията, по подозрение, че те са свързани с “Автопилота”. Броят на проверките се е увеличил по време на администрацията на президента Джо Байдън.
Регулаторите, упражняващи надзор върху системите за шофиране на “Тесла”, отиват по-далеч от NHTSA. Компанията информира през януари, че е получила запитвания за документацията, свързана с “Автопиота” и FSD Beta, от Министерството на правосъдието. През същия месец се разбра, че щатската Комисия за ценни книжа и фондови борси разследва ролята на Мъск в оформянето на твърденията на “Тесла” за автономното управление.