„Бритиш петролиъм“ спира временно танкерите през Червено море

Петролният и газов гигант „Бритиш петролиъм“ обяви, че преустановява всички превози през Червено море след ескалацията на атаките на бунтовниците хуси срещу търговски плавателни съдове. Решението, което е най-осезаемият признак за смущения в енергийните потоци след поредицата нападения, идва няколко дни след като най-големите световни корабни линии за контейнери декларираха, че временно спират транспорта през проблемния морски маршрут. Мярката на „Бритиш петролиъм“ (БП) се отнася за всички кораби, които са собственост на групата, както и за чартърните.

„В светлината на влошаващите се условия за сигурност на корабоплаването в Червено море, БП реши временно да спре транзита през него“, информира в официално изявление компанията.

Разстройването на енергийните доставки напомня на инфлационния и икономическия натиск, направили обезопасяването на областта основен приоритет. Съединените щати и партньорите им разработват план за решаване на проблема, но той все още не е финализиран. Избягването на Червено море означава да се заобикаля Африка, което удължава пътуването с хиляди мили и забавя доставките.

Два големи собственици на танкери „Маерск танкерс“ и „Евронав“ също съобщиха в края на миналата седмица, че искат включването на опции, които да им дадат право да избягват опасния район.

Подкрепяните от Иран бунтовници хуси заплашват, че ще атакуват всички плавателни съдове, свързани по някакъв начин с Израел, въпреки че тези връзки стават все по-спорни през последните една-две седмици.

Три товарни кораби-контейнери са били нападнати в рамките на няколко дни през миналата седмица, което принуди собствениците им да обявят плановете си да спрат транспорта през Червено море. Засега 46 товарни плавателни съда са променили маршрута си и заобикалят южния край на Африка, а други 78 чакат инструкции, споделя основателят на логистичната фирма „Флекспорт“ в социалната платформа „Х“. Отклонението означава, че корабите не могат да използват и Суецкия канал, през който преминава 12% от световната търговия по море.

Новината на „Бритиш петролиъм“ повиши котировките на базовите европейски газови контракти със 7.9%, а в 14.50 ч. българско време на 18 декември тя нарасна до 9% за януарските фючърсни контракти. Петролът сорт „Брент“ за доставка през февруари също поскъпна и в 15.40 българско време се търгуваше за 78.41 щ. долара за барел. А американският WTI за доставка през януари надхвърли 73 долара за барел – поскъпване с грубо 2.40% и за двата сорта.

Мярката на БП ще подтикне и други компании да я последват. Фирма, която избира екипажи измежду 44 хил. работници, обяви, че е посъветвала корабособствениците да търсят алтернативи на Червено море.

Маршрутът стана основен за глобалната търговия на втечнен газ през последните две години благодарение на апетита на Европа за свръх-охладено гориво като основен заместител на спрените руски газови потоци по тръбопроводите. Неговото значение нарасна през 2023-а, защото свързаните с Азия товари пътуват по-дълго заради задръстванията на Панамския канал. Например, танкерът за втечнен газ „Селсиъс Женева“, пътуващ празен до Суец, е променил на 15 декември маршрута си през нос Добра надежда, по данни на агенция „Блумбърг“, но „Гънвор груп“, която контролира плавателния съд, е отказала да обясни защо се е наложила промяната.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

С оглед на по-високите цени по българското Черноморие, къде ще избере да почивате това лято?

Подкаст