Хаосът в Червено море оставя корабите без ключов търговски маршрут

Глобалният корабен бранш се подготвя да живее седмици наред без най-важния си търговски маршрут. Въпреки че Вашингтон работи по задачата да създаде специална работна група, която да спре бунтовниците хуси в Йемен да атакуват търговски плавателни съдове в Червено море, корабособствениците все още изчакват подробности и се тревожат за изпълнението на плана. Хусите нападат кораби, за да покажат подкрепата си за Хамас във войната му срещу Израел и някои страни от региона се опасяват, че прекалено мощен отговор само ще задълбочи насилието. Това принуждава корабните компании да насочват плавателните съдове по по-дълъг маршрут покрай Африка с цената на 1 млн. щ. долара допълнителни разходи и удължаване на пътуването с между седем и десет дни. Което вече тласка нагоре цените на суровия петрол, които на 20 декември доближават 80 щ. долара за барел за сорт “Брент” за доставка през февруари 2024 година.

Атаките на хусите имат потенциал да доведат до по-тежко и по-продължително извънредно положение отколкото при затварянето на Суецкия канал през 2021-а когато заседнал кораб разстрои с месеци глобалната търговия. Тъй като плавателните съдове, пренасящи най-различни стоки и суровини – от суров петрол до зърно и автомобили – са принудени да заобикалят Африка, допълнителните разходи и закъсненията представляват сериозна опасност за глобалната икономика точно когато инфлацията започва да отстъпва.

За капитаните и компаниите дори евентуалните решения създават проблеми. Военноморските конвои, които охраняват корабите в опасните води, могат да предложат известна защита, но тя е доста мъглява и също ще забави търговията, защото плавателните съдоме ще трябва да изчакват за такива ескорти, за да преминат. Петролните гиганти вече спряха всички доставки през Червено море и няма да ги възстановят преди формирането на постоянни военни конвои.

Пентагонът все още не е представил подробности как т. нар. “Операция пазител на просперитета” ще защитава корабите. Според главния изпълнителен директор на корабния гигант за контейнери “Мьолер-Маерск” – Винсънт Клерк, ще са необходими седмици преди тази група да влезе в действие.

Леки конвои или транзитни групи, следващи един и същи маршрут, са използвани и в миналото когато особено активни бяха сомалийските пирати. Възможно е също да се опита да се обезопаси бордовата площ и да се разположат с военни единици, посочват експерти. Най-малко вероятен е плътният конвой когато военни кораби ескортират плавателни съдове, защото е много скъпо, а и едва ли има чак толкова много военни кораби.

Оглавената от Съединените щати коалиция на участниците в операцията за ограна включва само няколко държави от Европейския съюз. Една от тях е Испания и тя участва по решение на НАТО и на ЕС, твърди испанската информационна агенция EFE. Вашингтон е поканил и Австралия да се включи в групата, но правителството в Канбера е отхвърлило искането.

Тези уговорки могат да забавят овладяването на проблема и поставянето му под контрол. И операторите на търговски плавателни съдове ще се върна в Червено море когато са абсолютно сигурни, че мерките за сигурност са ефективни.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст