В разпространителската мрежа вече може да намерите брой 72 на списание “Banker Special”. Но преди да изпитате удоволствието от докосването на последната за 2023 г. „хартия“, ви предлагаме мил спомен – интервю с Николай Спасов, изпълнителен директор на tbi bank пред главния редактор на списанието Силвия Джагарова и пред Калоян Атанасов.
Николай Спасов е изпълнителен директор н а tbi bank с фокус върху вътрешната банкова система, операциите и дигитализацията. Той отговаря за ключови проекти като внедряването на основната банкова система, дигитализацията, както и цялостното подобряване на корпоративната среда. Голям почитател е на новите технологии и иновациите в плащанията и е един от двигателите на непрестанното подобряване на tbi bank арр. Николай Спасов има магистърска степен по банков мениджмънт и над 19 години опит в банковия сектор, където е заемал ръководни позиции с ресори банкиране на дребно, управление на проекти и ИТ. Вярва, че успехът се постига с непрекъснато усъвършенстване, изграждане на сплотен екип и преследване на високи цели.
Господин Спасов, кога и как започна кариерата ви в tbi bank и през какви етапи премина тя?
– Започнах в tbi bank преди около 10 години като заместник-изпълнителен директор с ресор „Операции и ИТ“. Това, което днес виждате в офиса ни, не се случва за един ден. Става дума за близо10 години активна работа на много звена. За да можем да подписваме желанията и заявките на клиентите с SMS и OTP, за да приложим тази толкова комплексна система, която на пръв поглед изглежда елементарна, но осъществява изключително сложни процеси, и да стигнем до роботи, които извършват тези процеси, са вложени супер много знания и усилия.
Всички банки са толкова високо регулирани, към нас очакванията не намаляват, даже става все по-трудно да работиш с доверието на хората и през цялото време да си във фокуса. Цялата ни банкова система и регулаторът – БНБ и ЕЦБ – ние сме гръбнакът на тази икономика. И при политическата нестабилност през изминалите 2-3 години, ако нямаше една стабилна и здрава банкова система и регулатор, нямаше да успеем да се справим.
Всеки ден тук е предизвикателство. За човек, който си обича работата, независимо дали работи в банка или в друг бизнес, предизвикателствата са ежедневни и те не могат да бъдат предначертани в движение.
Наричат tbi bank challenger банка, защо?
Ние сме challenger, защото вървим вкрак с модерните технологии и не се притесняваме да опитаме нещо ново. Предизвикваме традиционните банки с новите си продукти като neon – нашата напълно безплатна дебитна карта и сметка към нея, която вместо да обременява клиентите ни с обичайните месечни такси за поддръжка, всъщност им носи доходност от 2.1% (за суми до 2000 лв. и 0.15% за суми между2 000 и 200 000 лева).
Цялата ни корпоративна култура е насочена към това да покажем на хората, че не бива да се страхуват от иновациите, а да се запознаят с тях и тогава да преценят дали да ги ползват. Пример за това е и използването на изкуствен интелект – имплементирахме Chat GPT в доста процеси и направления.
Например, при оценката на риска, за да може един клиент да бъде одобрен в рамките на 90 секунди, използваме специална система вече от 4-5 години, същото е и при подбора на персонал и back офисните процеси. Прилагаме Chat GPT в общо 17-18 процеса.
Какво представлява „офисът на роботи“, който tbi bank гради от доста време насам? Как софтуерните роботи помагат в оперативната дейност на банката?
Това преди всичко е офис на хора – млади и проактивни, които създават тези роботи. В оперативната дейност на една ритейл банка има много повтарящи се операции и действия. И вместо да приклещваме едни хора на бюрата им ида ги заливаме с документи и папки, сме прехвърлили тази дейност на софтуерните роботи. Ако целият ни банков сектор иска да бъде ESG съвместим, или „зелен“, то той трябва да върви по нашите стъпки.
След интегрирането на RPA роботите в различни дейности нашата банка е намалила използването на хартия с 63% спрямо2020-а.
Как помага на клиентите автоматизацията на банковите процеси?
Улесняваме клиентите си изключително много, предоставяйки им точност и изключителна бързина на услугите. Автоматизацията осигурява на един клиент възможността да си открие банкова сметка от офиса, от вкъщи, от морето, или откъдето и да се намира, да получи разплащателен финансов инструмент за 5 минути, без да се налага да посети офис на банка и да подпише дори един лист хартия. Ако пък искате да се срещнете с наш служител в офиса, за по-малко от 5 минути ще получите удостоверение, че сте си изплатили кредита. Съвсем скоро пускаме на пазара продукт, който ще даде възможност на юридически лица да се онбордват изцяло дигитално.
Разкажете нещо повече за дигиталното ви мобилно приложение tbi bank app. Вкаква посока ще се развива то?
Мобилното ни приложение tbi bank app и neon вървят ръка за ръка, в синергия едно с друго. В един момент ще превърнем приложението ни за мобилно банкиране и в лайфстайл приложение. Това ще бъде първият български super app, който ще обхваща много функционалности и неща от ежедневието ни. Не само финансовото ежедневие, но и шопинг нужди и услуги. Съвсем скоро дадохме възможност на клиентите ни да плащат с neon чрез телефон благодарение на интеграцията ни с Google Pay.
Предстои да осигурим тази услуга и за ползвателите на iOS устройства, а след това имаме да покажем още много изненади на пазара.
Бъдещето ни е phygital – това е идеалната симбиоза между физическото и дигиталното обслужване. Ние правим по стотици онлайн депозити на ден, но въпреки това повечето клиенти искат да дойдат и да ни видят, да се запознаят с нас. Така че физически офиси винаги ще има.
Кои са най-търсените ви продукти и услуги?
Безспорно най-търсен е neon. Ние функционираме и като разплащателен метод за нашите клиенти, съответно сред най-търсените продукти и услуги е взимането на стоки на изплащане, и като цяло покриването на ежедневните нужди, които имат клиентите ни.
Какъв според Вас е идеалният баланс между физическите офиси и дигиталните продукти и услуги в иновативна банка като tbi?
Разполагаме с много развита мрежа отофиси, които наричаме центрове за клиентско обслужване. Фокусът ни е да обслужваме клиенти, а не просто да бъдем банков клон. Нашите центрове за клиентско обслужване са изцяло различни от стандартните банкови клонове, където има охрана и много служители. Те са доста компактни с по двама служители, които благодарение на нашата софтуерна система могат да обслужат клиента на 99% бързо, директно и прозрачно, без да му губят времето.