Поколението Алфа е най-предприемчивото досега

деца училище класна стая

Осемдесет и осем процента от децата от 8 до 14 години в България искат да притежават собствена компания, малък бизнес, или да имат „странична работа“, показва проучване на Visa.

Поколението Алфа, родено между 2010 и 2025 г., има потенциала да придаде нов смисъл на местните общности и да повлияе значително на начина, по който функционират градовете, на подкрепата на правителствата и на управлението на икономиката. Това показва глобално проучване на Visa, което включва и нашата страна.

Само след четири години „най-възрастните“ от поколението Алфа ще бъдат на пазара на труда. Докато предходното поколение – Z вече оказа дълбоко влияние върху начина, по който бизнесите функционират, следващото ще промени изцяло познатия начин на работа. В глобален мащаб три четвърти (76%) от децата на възраст 8-14 години се стремят да създадат собствен бизнес, да управляват малко предприятие или да се занимават със „странична работа“, в сравнение със само 13%, които са отговорили, че биха предпочели да работят за друг. Това е в рязък контраст с настоящата нагласа при работната сила, където едва 13% от населението в активна възраст работят за себе си, а 86% работят за друг. Ако тези очаквания се изпълнят, поколението Алфа има потенциала през следващите пет до десет години напълно да трансформира начина, по който бизнесите и общностите ще функционират.

Поколението Алфа е толкова дълбоко свързано с онлайн света, колкото и с физическия.

 Повече от три четвърти (78%) от децата по света са спечелили пари през последната година чрез извършване на домакинска работа като почистването на дома и косенето на трева са най-популярните дейности, генерираща доходи (71%).

Почти половината (43%) от тези, които са спечелили пари, са използвали за това технология. Социалните мрежи (26%) се очертават като най-популярния инструмент за генериране на доходи.

 Четиридесет процента от поколение Алфа смятат, че изкуственият интелект, виртуалната реалност и интелигентните асистенти ще бъдат неразделна част от бъдещите им работни места.

Тиктокърите и ютубърите са водещи като източници на вдъхновение, тъй като социалните медии и създателите на съдържание се очертават като най- влиятелните фактори за стимулиране на идеи (61%), срещу по-конвенционални източници като рисуване и писане (47%), четене (34%) и игра с играчки (26%).

Поколение Алфа подсилва тенденцията към по-екологични методи за печелене на пари, тъй като почти една четвърт от по-големите деца (12-14) се обръщат към онлайн пазари (23%), за да им помогнат да генерират доходи.

В България проучването е проведено онлайн оt Opinium по поръчка на Visa сред 500 деца на възраст от 8 до 14 години в края на август тази година. Българчетата затвърждават тенденцията на предпочитания към дигитализация при разплащанията и методите за  печелене на пари, както и развитието на предприемачески дух:

Повече от половината български деца (57%) сами са спечелили пари през последните 12  месеца.

От тях малко под половината (48%) са използвали технологии, за да им помогнат да направят пари, като социалните медии (37%) са най-разпространената технология за тази цел, следвана от онлайн стрийминг (14%).

Един от начините, по които децата печелят пари, е чрез продажба на стоки онлайн (9%). Това е особено разпространено сред 14-годишните (12%) в сравнение с 8-годишните (6%), където само малцинство използва тази платформа, за да печели пари.

 Шест процента от децата казват, че никога не са били обучавани как да се предпазят от финансови измами.

Почти всяко пето дете (18%) предпочита да плаща за артикули с карта или мобилен портфейл.

На 8-годишна възраст три от четири деца (75%) предпочитат да плащат в брой. Въпреки това, когато децата достигнат 14 години, моделите на плащане са се променили, като 19% предпочитат карта и 6% избират мобилен портфейл като любим метод на плащане.

Основен източник на вдъхновение и идеи са социалните мрежи и създателите на съдържание (59%), които задминават разговорите с приятели (50%) и рисуване или писане (48%).

 Повече от половината (51%) смятат, че са по-креативни от родителите си, като над две пети (43%) използват въображението си, за да измислят ново вдъхновение и идеи.

Най-ценната техника за подсигуряване на мечтаната бъдеща работа са онлайн обучение/учене (39%) и социалните медии (37%), които са преди реалния работен опит (28%).

Над едно на всеки три деца (38%) вярва, че социалните мрежи ще бъдат част от бъдещата им работа, следвани от комуникационните технологии (36%) и креативния софтуер (30%). Осемнадесет процента от 8-годишните казват, че AI би бил съществена част от работата им, докато при 14-годишните една трета твърдят същото (33%).

Мислейки за бъдещето си, над четири пети (88%) от децата искат или да притежават собствена компания, или малък бизнес, или да имат „странична работа“, в сравнение със само 4%, които биха искали да работят за някой друг.

Интересното е, че желанието на децата сами да си бъдат началници е най-високо при 8-годишните (81%) и намалява, когато достигнат до средното училище. Когато обмислят бъдещия си живот като възрастни, повече от една трета (35%) от децата казват, че ще спестят половината от спечелените си пари и ще похарчат другата половина. Почти всяко трето дете (30%) казва, че ще спести по-голямата част от парите си.

„По-младите поколения ще стимулират бизнеса, правителствата и в крайна сметка икономиките да променят в бъдеще начина на мислене и на работа. Тази промяна ще се случи много по-бързо, отколкото предполагаме. За предприятията е жизненоважно да разбират на очакванията за по-прост и по-удобен живот, за да останат конкурентоспособни и за изграждането на процъфтяващи икономики. Живеем във вълнуващо време, в което помагаме на нашите клиенти и партньори да се ориентират в тези промени и да се подготвят за тази нова епоха на търговията. Само онези, които се адаптират бързо, ще успеят да посрещнат нуждите на следващото поколение“, казва Красимира Райчева, мениджър на Visa България.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че трябва да се забрани използването на телефоните в училищата?

Подкаст