Възможно ли е тежките ПТП и ранените да нарастват, а жертвите да намаляват?

Брутална катастрофа в Ловешко: Мъж и две деца загинаха на място

Анализът на Института за пътна безопасност показва, че през 2023 година загиналите от пътно-транспортни произшествия са 521* души. През 2022 година загиналите при ПТП са 531 души, докато през 2021 година те са 561. От така представените данни бихме могли да заключим, че през последните три години жертвите от пътно-транспортни произшествия намаляват всяка година. В същото време рискът да катастрофираш тежко и да пострадаш се увеличава драстично, като ако през 2021 година тежко ранените в следствие от катастрофа са 7609 човека, то през 2023 година те нарастват до 9090 човека.

Възможно ли е тежките ПТП и ранените да нарастват драстично, а в същото време жертвите да намаляват? 

В периода 2017-2021 година, включително, се наблюдава пропорционалност на загиналите и тежко ранените, отбелязват експертите на института. С увеличаване на жертвите се увеличават и тежко ранените. При намаляване на жертвите и ранените намаляват. Този факт налага да се извърши задълбочен анализ на данните, които МВР публикува ежедневно на интернет страницата си за загинали и тежко ранени.

През юли 2023 година правителството обяви поредните мерки за намаляване на жертвите от пътно-транспортни произшествия, като към онзи момент се констатираше увеличение спрямо 2022 година. През първите шест месеца на 2023 година загиналите при ПТП са 225 души, докато през 2022 година те са 221. След приложените мерки от страна на българското правителство жертвите продължават да растат, като през месеците юли-октомври 2023 година загиналите са 204 човека, с петима повече спрямо същия период на 2022 година. 

И изведнъж ноември и декември 2023 година жертвите намаляват с повече от 30% спрямо същия период на 2022 година. Ако този темп на намаление се запази през първите шест месеца на 2024 година, то България ще стане първенец в ЕС по намаляване на жертвите от пътно-транспортни произшествия, посочват от института.

Експертите на Института за пътна безопасност са констатирали подобни аномалии през 2020 година (КОВИД ограничения) и през 2018 и 2021 година след тежките катастрофи на АМ „Струма“ и край град Своге, когато в една катастрофа загиват десетки хора. През месеците ноември и декември 2022 и 2023 година няма данни за подобни случаи.

Това налага извода за допуснати грешки при отчитането на загиналите и тежко ранените при пътно-транспортни произшествия. Статистическите победи, с които се цели отнемане на обществено напрежение, ще задълбочат кризите при управление на риска от пътно-транспортни произшествия.

*Не са включени допълнително загиналите през месец декември.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст