Вносът на руски втечнен природен газ в Европейския съюз е спаднал слабо през миналата година след скока през 2022-а заради нарастващия оптимизъм, че общността ще може най-накрая да спре да се снабдява с изкопаеми горива от Русия. Чиновниците в Брюксел работят усилено по оформянето на законодателство, което ще позволи на държавите членки да забранят изцяло руския газ, внасян през газопроводи или във втечнена форма, почти две години след като нахлуването в Украйна принуди блока да започне да се отказва от потреблението на руски въглеводороди. Някои търговци, анализатори и официални представители на ЕС са убедени, че законодателството би могло да позволи постепенна редукция на руския внос до нула от почти 50% дял в общия обем на газовите доставки преди войната без промяната да се отрази съществено на европейския газов пазар.
Усилията на Кремъл да превърнат газа в оръжие след инвазията в Украйна през февруари 2022-а принудиха правителствата на страните от ЕС да потърсят алтернативи. Растящото търсене на втечнен газ беше покрито основно от Съединените щати, но това предизвика също и скок на вноса на транспортирано по море синьо гориво от Русия, която е една от най-големите производители в света. Руският втечнен газ и остатъчните доставки по газопроводите са имали едва 13% дял от общото количество на внесения в общността газ през 2023-а срещу 40% през 2021-а, по данни на “Стандард енд Пуърс глоубъл къмодити инсайтс” – поделение на “Стандард енд Пуърс глоубъл”, предоставящо новини, проучвания, анализи и данни за пазарите на суров петрол, природен газ, енергия, химикали, метали, земеделски стоки и корабни услуги.
ЕС е внесъл 20.5 млрд. куб. м природен газ от Русия през 2022-а – скок с 30% спрямо 2021-а. През миналата година количеството е било 19.8 млрд. куб. м, по информация на лондонската фондова борса.
Еврокомисарката за енергийната политика Кадри Симсон заяви през декември 2023-а, че новите правила, позволяващи на страните членки да забраняват наемането на капацитет в газопроводите на блока и терминалите за втечнен газ, са “пропорционален и целенасочен начин” за държавите от блока да орежат руските доставки. Освен това наредбите ще дадат и основание на европейските компании да развалят договорите с руски производители на синьо гориво без да плащат тлъсти обезщетения. Което създава сериозна възможност за общността да се освободи от “руските молекули”.
Страните членки на ЕС вземат различни мерки, сред които – добавяне на възобновяеми източници на енергия, за да намалят зависимостта си от природен газ, а освен това ще има и повече доставки на втечнено гориво от неруски произход през идните две години – сериозна промяна в сравнение с 2022-а когато Москва оряза рязко газовия износ за Европа по тръбопроводите. Което повиши газовите котировки над 300 евро за мегаватчас през лятото на същата година в пика на енергийната криза. В момента казовите цени са почти една десета от максималните, а газовите хранилища са запълнени до дупка.
Според Пийтър Томпсън – директор на консултанската фирма “Беъринга партнърс”, ако вносът на руски втечнен газ за Европа бъде спрян, “ще има известен възходящ натиск върху европейските газови котировки, но той няма да доведе до фундаментална ценова промяна”. Защото руското гориво ще се пренасочи по други, по-дълги маршрути, най-вероятно за Азия, а Европа ще трябва да търси заместители също от по-далечни дестинации. Томпсън посочва също, че спирането на доставките по газопроводите може да се окаже по-трудна мисия, защото няколко държави членки на ЕС, най-вече Унгария и Австрия, все още са силно зависими от руски молекули и въпросът как да се задоволят техните потребности е доста по-сложен засега. Той ще получи отговор след като се развие необходимата газова инфраструктура, каквито са планираните терминали за внос на втечнен газ в Европа.
Австрия вече започва да диверсифицира доставките си, като националната енергийна група OMV подписа през ноември 2023-а договор с щатския производител на втечнено синьо гориво Cheniere Energy да получава втечнен газ от 2029-а нататък. Унгария обаче не предприема стъпки за отказ от руския внос, който минава транзитно през България и Украйна. руско-украинският договор за транзит изтича в края на тази година и госпожа Симсон е уведомила министрите за алтернативни маршрути.
Анализаторите пък предупреждават за рискове за сигурността на европейските газови доставки след като търсенето на горивото се възобнови. Един от факторите за по-ниските цени и препълнените хранилища е сериозното орязване на потреблението от ЕС, в който някои заводи дори спряха работа заради високите разходи. По данни на “Стандард енд Пуърс” консумацията на природен газ в общността е паднала със 7% през 2023-а спрямо ниските стойности от 2022-а. Което не дава добра представа къде точно ще е равновесната точка когато нещата се върнат по местата си.