Опасенията, че първият терминал за втечнен природен газ на Словакия може да се окаже невъзвръщаема инвестиция, се засилват от предупрежденията на експерти, че се изгражда прекалено голяма инфраструктура точо когато изкопаемите горива излизат от употреба и вероятно ще са в излишък на пазара след 2030-а, информира “Юроакгтив”. Словашкият министър на околната среда Томаш Тараба твърди, че страната “е принудена” да създава спешно заместващи съоръжения, които да гарантират енергийната стабилност след като е била лишена от стабилни енергийни доставки заради санкциите срещу Русия.
“От гледна точка на стабилността на газовите доставки трябва да изградим инфраструктура независимо от мнението на някои хора. Единствената ми грижа е техническите решения да са сигурни. Не съм измислил тези санкции, които ни вредят”, заявил министърът.
“Грийнпийс” агитира ударно срещу проекта още от обявяването му през 2021-а с мотив, че той противоречи директно на целите, залегнали в Парижкото споразумение за климата. “Не можем да си позволим изграждането на нова инфраструктура за изкопаемо гориво, ако искаме да задържим повишението на глобалната температура под 1.5 градуса по Целзий до края на столетието”, предупреждава Катарина Юрикова – директор на “Грийнпийс Словакия”.
Затварянето на терминалите за втечнен природен газ е доста сложен процес, става ясно от последния доклад на Междуправителствения панел по климатичните промени (бел. ред. – научна и междуправителствена организация в структурата на ООН). В него се предупреждава, че ако съществуващата инфраструктура за изкопаеми горива не се затвори бързо, тя ще отделя повече парникови газове отколкото са допустими за затопляне под 1.5 градуса по Целзий до края на века. Което означава, че терминала на Дунав може да завърши като невъзвръщаема инвестиция и ще забави или ще възпрепятства бъдещето на чистата енергия, твърдят защитниците на околната среда.
Европейският парламент и Съветът на Европейския съюз също са наясно, че терминалите за втечнен газ няма да играят важна роля в декарбонизацията на вътрешния воден транспорт.
Международната агенция по енергетика също призовава към предпазлив подход когато се инвестира в нова инфраструктура за терминали за втечнен газ. По оценка на нейни експерти, сегашните ударни инвестиции в нея, които са резултат от временния ръст на търсенето на втечнено синьо гориво след спирането на руските газови доставки, са преоразмерени в глобален план. И изграждането на прекалено много терминали подкопава климатичните ангажименти на ЕС и на другите държави, както и необходимостта от постепенното редуциране на употребата на изкопаеми горива.