В края на януари се очаква да стартира националната информационна кампания за влизане на България в еврозоната на 1 януари 2025 г., организирана от Министерството на финансите. Целта на „Комуникационната стратегия“ е да обясни и да популяризира процеса за въвеждане на еврото, тъй като замяната на лева ще засегне всеки българин и всеки гост на България.
Според заявките на финансовото министерство, кампанията ще бъде насочена към предоставяне на „точна, достъпна, разбираема, навременна и всеобхватна информация за всички практически аспекти на въвеждането на еврото, в това число за готовността на България за приемането му и за процеса по замяната на лева с евро (курс, времеви периоди, цена,отговорна институция)“. Предвижда се и осигуряване на конкретна информация какво ще се случи с депозитите и кредитите,
как ще се калкулират новите цени в евро,
кой ще гарантира процеса и по какъв начин ще се случи това.
„За осъществяване на целите ще се прилагат разнообразни информационни дейности и ще се използват всички подходящи канали – телевизия; радио; социални медии; интернет страници; печатни материали; публични събития; обучения; лидери на мнение от съответната социална общност/организации, подкрепящи съответната уязвима група; популярни лица, инфлуенсъри, влогъри и други. Изборът им ще зависи от спецификата на целевите групи, техните очаквания и нагласи“, пише в националната стратегия.
Основният институционален канал за информиране на гражданите и бизнеса по отношение на всички аспекти за въвеждането на еврото в България ще е специално разработена интернет страницата, която
ще бъде предшествана от подменю
в сайтовете на Българската народна банка и Министерството на финансите.
Чрез този комуникационен канал основните послания могат да достигнат бързо и лесно до българските граждани, а чрез английската версия – и до чуждестранни граждани. В процеса ще участват всички компетентни институции, които ще са длъжни да отговарят на въпроси на гражданите и бизнеса.
Актуалната дата, към която се стреми България, за да приеме еврото е 1 януари 2025 г. след като от 10 юли 2022 г. тя влезе в т. нар. Чакалня. Няма установени срокове, в които една държавата трябва да престои там, но е прието това да трае поне две години. Така че финансовото министерство има достатъчно време – почти цяла година, за да убеди и най-заклетите скептици, че
от въвеждането на еврото полза има не само бизнеса,
но и самите хора.
Разбира се, трябва да се посочат и подводните камъни, с които неминуемо се сблъсква всяка една голяма промяна. Хората трябва да се информирани как ще бъде или няма да бъде променен обичайния им стандарт, за да се избегне първоначалния шок от новата валута. Тази активност обаче не може и не бива да е само от страна на институциите, а гражданите също трябва да участват в процеса, защото информираността по въпроса не е особено голяма, а дезинформацията, че
еврото ще фалира държавата и хората няма с какво да си купят хляб,
вече е пуснала доста здрави корени.
Миналата година партия „Възраждане“ събра подписи за провеждане на референдум „Да запазим българският лев“. Лидерът й Костадин Костадинов твърдеше, че е важно да бъде питан българският народ „дали иска да бъде заличена неговата финансова независимост и да бъде унищожен българският лев“.
„Нека никой да не си мисли, че като има 1000 лева това са 500 евро! Това въобще не е сигурно. Може да се окаже, че тези 1000 лева ще бъдат 300, а може би 250 евро, защото никой не може да каже дали курса, който е в момента, близо 2 лева за 1 евро, ще се запази“, заяви той.
Това, разбира се, едва ли ще се случи, защото от 1997 г. сме във валутен борд, а от 2002 г., когато германската марка отива в историята, българският лев неотменно е „вързан“ към еврото. И то на фиксиран курс – 1.955 – каквото и да се случва по света и у нас. Така че едва ли е възможно някога за 1000 лева да получим едни 100 евро, но… това по никакъв начин не пречи на партийните популисти и фейсбук патриотите на три ракии да вещаят, че ще станем васали на ЕС, че ни чака Апокалипсис, че с влизането в еврозоната продаваме националните интереси, че…
абе съсипАхте я тая държава, мръсници ньедни!
Правителството е на прав път, като планира силна информационна кампания. Важно е обаче да я реализира на практика, защото не може да чакаме евроскептицизма да изчезне от само себе си, нито дезинформацията да се изпари като с магическа пръчка.