За да се изпълни заложеното в бюджета и да се усвоят заделените 36 252 000 млн. лева за строително-монтажни работи по проекта за тунел под връх Шипка, неговият строеж трябва да започне най-късно през септември 2024 година.
Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков в отговор на въпроси на депутати, отправени му по време на петъчния парламентарен контрол. Той уточни, че сумата от над 36 млн. лева е ориентировъчно около 10% от стойността на целия проект.
Първият от въпросите бе поставен група депутати от “Възраждане” – Емил Янков, Ангел Георгиев и Кръстьо Врачев, а вторият – от Валери Митов от “БСП за България”. Народните представители от “Възраждане” искаха да знаят наистина ли тунелът под връх Шипка се строи, както бил обявил министърът на финансите Асен Василев в края на 2023 година. Колегата им от “БСП за България” също се интересуваше дали строителството е започнало и кога се очаква да приключи.
При отговора си регионалният министър Андрей Цеков започна с кратка предистория. Договорът за проектиране и строителство на разклон към град Габрово и на тунела под връх Шипка е от 8 юни 2022 година. Тъй като той е за инженеринг има срок за проектиране и срок за строителство. Първоначалният срок за проектиране е бил 240 календарни дни. Работата по него започнала на 13 юни 2022 година. В хода на работа били установени много пропуски в идейния проект и в изходните данни, като по думите на министър Цеков това се дължало на обстоятелството, че се ползвали остарели морално идейни проекти.
На 19 януари 2023 г. проектът бил поет от предшественика на Андрей Цеков – министър Иван Шишков. Тогава срокът бил удължен с допълнителни 192 календарни дни.
Малко след като встъпил в длъжност, през юни 2023 г., екипът на министър Цеков установил явни фактически грешки в кадастралните карти на Габрово и на Стара Загора, заради което се наложило тяхното изменение. Предстои проектът да се съобрази с тези промени, нещо което обаче не е извършено към момента, призна Цеков. В тази връзка обаче още на 28 юли 2023 г. било сключено второ допълнително споразумение, с което времето за завършване на проекта е удължено с още 164 календарни дни.
В крайна сметка регионалният министър обобщи, че строителството на тунела под Шипка все още не е започнало. В отговор на въпроса кога се очаква проектът да бъде завършен, Цеков обясни, че срокът за изпълнение на строителството е 1280 дни от датата, в която бъде получено разрешение за строеж.
Освен това министърът призна, че има и допълнителен проблем. Тъй като проектът се финасира по програмата “Транспорт и транспортна свързаност” 2021 – 2027, съгласно насоките за кандидатстване по нея, трябва да бъдат извършени и съответните екологични процедури. През 2021 г. екоминистерството е дало становището си по екологичната оценка и е определило какви условия трябва да се изпълнят, за да започне проектът.
И тук възникнал проблем – трасето на проекта минава през територията на природен парк “Българка”, включващ защитени зони за опазване на диви птици и на природни местообитания с дива флора и фауна.
На 9 февруари 2023 г. Софийският административен съд е отменил решението на Министерския съвет от края на 2021 г., с което той е одобрявал планът за управление на природен парк “Българка”. Последвало обжалване пред Върховния административен съд, но и до момента административното производство не е приключило с влязло в сила решение.
Ето защо, предвид развитието на ситуацията, регионалният министър призна, че единственото, което може да направи като поемане на ангажимент за спазване на срокове, е от гледна точка на приключване на проектирането на строежа.
По отношение на стартирането на строителството министър Цеков призна, че е по-скоро умерен оптимист за това, че то може да започне до края на 2024 година. За да стане това обаче съдебните процеси трябва да имат благоприятно развитие, а съгласувателите процедури да бъдат извършени с ускорени темпове.